جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۸۰۵
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۵

فکرشهر: در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی(س) جمعی از مدیران مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(دفتر قم) با آیت‌الله مسعودی خمینی دیدار کردند.

به گزارش فکرشهر از جماران، در این دیدار آیت الله مسعودی اظهار داشت: کار شما کار بسیار خوب و لازمی است و این مقدار کم است؛ یعنی باید گروه‌های دیگری هم این‌گونه برنامه‌ها را پیگیری کنند. کسانی که به مقامات بالا رسیدند، خودشان را از قبل از سن بالا مراقب هستند و امام قبل از جوانی مراقب خود بود، یعنی آنچه عرفا می‌گویند که مراقبه و محاسبه و ذکر به دوام برای خودسازی لازم است، امام داشت. مرحوم حاج نوروزی هم درس مکتب امام بود، او می‌گفت در حدود سن 12 سالگی حاج آقا روح الله معمم شدند و گفتند از امروز باید به تمام معنا دست و گوش و چشم من در اختیار خودم باشد. در حالی که در سن نوجوانی و در آستانه جوانی بود که سن جوانی معمولاً اقتضائات دیگری دارد. این مراقبه امام که از دوازده سالگی تا آخر عمر به آن پایبند بود.

وی افزود: ایشان در سن 29 سالگی کتاب عرفانی مصباح الهدایه را نوشتند. بر اثر مراقبات به مشاهدات رسیده بودند. به همین منظور و با این نگاه است که ایشان کتاب‌های خود از استاد خود آیت الله شاه آبادی به «روحی فداه» یاد می‌کنند. از این جهت است که از زندان رفتن و کشته شدن و غیر آن واهمه‌ای نداشته است مراقب خودش بوده که وقتی یکی از مقلدین در همان ایام مبارزات می‌آید به خدمتشان و 60000 تومان وجوهات می‌دهد و در مقابل به عنوان برکت یک تومان مطالبه می‌کند که امام می‌گویند من پولی ندارم که به شما بدهم. انسان باید صفات انسانی را در خودش پیاده کند تا این انسان بالقوه، انسان بالفعل شود والا انسان بالقوه و حیوان بالفعل محشور می‌شود.

آیت الله مسعودی خمینی یادآور شد: امام چنان خودساخته بود و با حوصله بود که صبح تا ظهر مشغول مطالعه بود و کلمه‌ای حرف نمی‌زد مگر ما کاری داشتیم. بزرگان دیگر و خوبان ذکر لسانی دارند و معلوم است که مشغول محاسبه هستند، ولی امام ذکر قلبی داشت و هیچ ظاهرش معلوم نبود که در عوالم معنوی سیر می‌کنند یا ذکر می‌گویند.

وی با تأکید بر اینکه باید کتاب شرح چهل حدیث امام را بخوانیم و استفاده کنیم، افزود: من نسبت به حوزه و آینده آن خیلی نگران هستم. امام می‌گفتند مرحوم حاج شیخ( آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم) حوزه را از فشارهای رضاخانی حفظ کرد و نگذاشت از بین برود؛ حوزه نباید مدرک گرا باشد که متأسفانه اینجوری شده است؛ امام می‌فرمود، در حوزه و برای اداره حوزه باید سنتی عمل شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: از اول که جامعه مدرسین تشکیل شد و من بودم، غرض این بود که حوزه در و دروازه داشته باشد، نه اینکه مدرک و نمره با این وضع امروزی ایجاد شود.کتاب‌های با محتوای قدیمی عوض شده و آن عمق معلومات کم شده است. طلبه باید به گونه‌ای ادبیات عرب و دیگر مقدمات را بخواند که از قرآن و حدیث استفاده کند؛ حوزه باید ملا و با سواد تربیت کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر