جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی اختصاصی «فکرشهر» با جوان آتیه دار کشتی برازجان
فکرشهر: به من اطلاع دادند که فردا مسابقه برگزار خواهد شد. با تمام مشکلات خود را به الیگودرز استان لرستان رساندم، اما با سهل انگاری مسوولان هیات کشتی استان که معرفی نامه ام را به دست فدراسیون کشتی نرسانده بودند، من را در این مسابقات نپذیرفتند. همه تیم های شرکت کننده سرپرست داشتند و...
کد خبر: ۴۴۹۹۴
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷

فکرشهر ـ اسماء بوستانی: رضا خسروی نژاد، ورزشکاری است که از سن 9 سالگی ورزش را شروع کرده؛ وی متولد 21  بهمن ماه 1377 است و تحصیلات خود را تا دیپلم و در رشته کامپیوتر ادامه داده و قصد دارد در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهد. او ورزش را با کشتی شروع کرد، اما به دلیل این که چندین سال رشته کشتی در شهر برازجان تعطیل شد، رشته های فوتبال و تکواندو را برای ادامه انتخاب کرد و به محض فعال شدن رشته کشتی، مجددا رشته مورد علاقه خود را دنبال نمود و حدود 4 سال است که حرفه ای کشتی می گیرد.

فکرشهر: چطور شد که به ورزش و رشته کشتی روی آوردید؟
از کودکی به ورزش علاقه داشتم. پسر عمو و برادر بزرگم را می دیدم که در رشته کشتی فعالیت دارند، دوست داشتم به سمت این رشته ورزشی بروم. از طریق تلویزیون پخش مسابقات کشتی را دنبال می کردم. تا این که در سن 9 سالگی فعالیتم در رشته کشتی را شروع کردم، به دلایلی چندین سال فعالیت رشته کشتی در شهر برازجان متوقف شد، از این رو ورزش را در رشته تکواندو و فوتبال ادامه دادم تا زمانی که رشته کشتی دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و من به رشته ورزشی مورد علاقه خود، کشتی برگشتم و ادامه دادم.

فکرشهر: چند خواهر و چند برادر دارید؟ آیا فرد دیگری از خانواده شما ورزشکار است؟
سه خواهر و سه برادر هستیم. من فرزند سوم خانواده هستم. برادر بزرگم سه سال کشتی کار کرد و در مسابقات قهرمانی استان نیز شرکت کرد. خواهر کوچکم 12 سال سن دارد، علاقه شدید به ورزش دارد و در حال حاضر اسکیت کار می کند و دوست دارد به سمت ورزش و رشته های ورزشی برود.

فکرشهر: خانواده شما با ورزش کردنتان مشکلی ندارند؟ 
خانواده ام چندان موافق ورزش کردن من نیستند، به این دلیل که عقیده دارند، ورزش آینده ای ندارد. خیلی مشوق من نبوده اند، اما خب مخالفت نیز نکرده اند.

 فکرشهر: الگوی شما در کشتی چه کسی است؟
از نظر من اگر الگوی یک ورزشکار فرد خاصی باشد، اشتباه است. من نمی توانم از فلان ورزشکار الگو برداری کنم چرا که سیستم بدنی آن ورزشکار با سیستم بدن من کاملا متفاوت است، اما از نظر اخلاق در ورزش می توانم فرد مورد نظر را الگوی خود قرار دهم. 

فکرشهر: تبحر شما در کدام فن است که با آن حریفان خود را شکست می دهید؟
در کشتی هر فرد سبک خاص خود را دارد و باید بر روی فن هایی که بدن انسان بیشتر جواب می دهد کار کنیم، در کشتی آزاد زیرگیری بیش ترین اهمیت را دارد و نقطه قوت من نیز زیرگیری از جلو است.

فکرشهر: تاکنون در چه مسابقاتی شرکت و چه مقام هایی کسب کرده اید؟
4 سال است در مسابقات قهرمانی استان شرکت می کنم و هر 4 سال مقام اول را کسب کرده ام. موفق به کسب مقام نائب قرمانی گروه «ج» شدم. باید این توضیح را بدهم که چندین سال است که مسابقات کشوری به صورت گروهی برگزار می شود (الف، ب،ج). نفرات اول تا سوم گروه الف، اول و دوم گروه ب و نفر اول گروه ج سهمیه انتخابی تیم ملی را کسب می کنند و در بعد در مسابقات انتخابی تیم ملی، نفرات اول برای شرکت در مسابقات بین المللی  اعزام می شوند. تنها مقام کشوری من نائب قهرمانی گروه ج بوده است. البته دو بار هم برای مسابقات کشوری انتخابی تیم ملی رفتم که خود داستانی مفصل دارد.

فکرشهر: چه داستانی؟ لطفا توضیح دهید؟
سال گذشته به مسابقات انتخابی تیم ملی اعزام شدم اما بدون سرپرست و مربی. البته نامه اعزام هیات کشتی استان بوشهر به فدراسیون را نیز خودم بردم و تحویل مسوول مسابقات دادم.
امسال نیز برای بار دوم قرار شد به بازی ها اعزام شوم که همین هفته گذشته بود. استان بوشهر یک سهمیه کشتی گیر جهت مسابقات انتخابی تیم ملی امید، برای شرکت در مسابقات جهانی و آسیایی داشت که شورای فنی هیات کشتی استان، من را به عنوان نماینده استان بوشهر انتخاب کردند. کمتر از 24 ساعت قبل از شروع مسابقه، آقای حسینی از شورای فنی که فرد بسیار خوبی است و تنها کسی است که پیگیر کار من است، به من اطلاع دادند که فردا مسابقه برگزار خواهد شد. با تمام مشکلات خود را به الیگودرز استان لرستان رساندم، اما با سهل انگاری مسوولان هیات کشتی استان که معرفی نامه ام را به دست فدراسیون کشتی نرسانده بودند، من را در این مسابقات نپذیرفتند. همه تیم های شرکت کننده سرپرست داشتند و معرفی نامه اشان به دست مسوولین پذیرش رسیده بود و تنها ورزشکاری که مورد بی مهری مسوولین قرار گرفت، من بودم که باعث شد آبروی استان بوشهر در مسابقات برود.

فکرشهر: چرا 24 ساعت قبل؟ قانون در این باره چه می گوید؟ برای حضور در محل مسابقه، مشکلی نداشتید؟
مسوولین مربوطه باید یک تا دو هفته قبل از شروع مسابقات، ورزشکار اعزامی به مسابقات را مطلع کنند تا ورزشکار بتواند خود را آماده شرکت در مسابقات کند. به دلیل زمان اندکی که جهت آمادگی  برای شرکت در مسابقه داشتم، مشکلات زیادی برای من به وجود آمد. به خاطر زمان کم نتوانستم تمرینات قبل از مسابقه را انجام دهم، مدارک خود را نتوانستم تکمیل کنم، هیچ گونه هزینه ای برای شرکت در مسابقه به من نداده بودند و باید با هزینه شخصی خود می رفتم، با کلی مشکلات و بدون سرپرست به مسابقات اعزام شدم.

فکرشهر: نفرستادن معرفی نامه از طرف هیات کشتی استان به مسابقات و فرستادن شما بدون مربی و سرپرست به بازی ها، مسبوق به سابقه است؟
بله. طی دو سال گذشته هر بار این کار را انجام داده اند. نمی دانم دلیلش چیست اما مسوولین هیات کشتی استان بسیار ضعیف هستند. این که چرا این گونه است را نمی دانم. امیدوارم دقت بیشتری شود تا ورزشکارانی مثل من نیز بتوانند برای شهر و استان خود افتخارآفرینی کنند.

فکرشهر: وضعیت هیات کشتی شهرستان چگونه است؟
با این همه کشتی گیر که در شهرستان دشتستان وجود دارد به دلیل نبود مربی، حدود سه ماه، تنها دو نفر هستیم که در هیات کشتی تمرین می کنیم. چند ماه پیش مربی داشتیم، اما به دلیل برخی مشکلات تمام تمرکز خود را بر روی تمرین و آموزش به کشتی گیران قرار نمی داد، بعد از مدتی نیز هیات را ترک کرد. ما بدون مربی ماندیم. در حال حاضر سه ماه است که بدون مربی تمرین می کنیم.

فکرشهر: مگر ما در دشتستان مربی نداریم؟
در شهرستان دشتستان هستند افرادی که دارای مدرک مربیگری باشند و می توانند به کشتی گیران آموزش دهند، اما به خاطر مسائل مالی و ساپورت نشدن از طرف هیات کشتی حاضر به آموزش و تمرین کشتی گیران نشده اند.

فکرشهر: در طی سال هایی که در رشته کشتی فعالیت دارید، آیا تا کنون مصدوم شده اید؟
بله. آسیب دیدگی از نواحی مختلف بدن زیاد داشتم. تا کنون از ناحیه زانو، مچ پا، شکستگی گوش، شکستگی بینی، شکستگی دنده داشته ام که به علت فشار تمرینات دچار این آسیب دیدگی ها شده ام.

فکرشهر: دوست دارید در ورزش به کجا برسید؟
سقف آرزوهای هر ورزشکار حرفه ای بالاترین حد ممکن است. مثلا در مسابقات ملی بالاترین مقام را کسب کند. هدف یک ورزشکار رسیدن به بهترین مقام است. من می دانم که باید برای رسیدن به اهدافم تلاش کنم. به امید حق تا یکی دو ماه دیگر مسابقات قهرمان کشوری رده جوانان شرکت می کنم و امیدوارم بتوانم موفق شوم. 

فکرشهر: اهل پیگیری یا تمرین رشته دیگری هم هستید؟ 
به هیچ ورزشی به اندازه کشتی علاقه ندارم، اما فوتبال را دوست دارم و به تیم های بایرن مونیخ و پرسپولیس و تیم ملی آلمان علاقه مندم. 

فکرشهر: با توجه به کلماتی که به شما گفته می شود، اولین کلمه ای که در ذهن شما نقش می بندد را بیان کنید؟
ورزش: تلاش، تمرین.
کشتی: عشق.
هیات کشتی استان: ضعف و بی مسوولیتی.
خانواده: مهم ترین چیز زندگی.
حسینی: فداکار، مشوق، برادر بزرگ تر.
ایران: عشق بی نهایت.
فینال المپیک: حسن یزدانی.
تختی: مرام و معرفت.

فکرشهر: وضعیت تجهیزات و امکانات شما برای تمرین چگونه است؟
طی سه سال اخیر سقف هیات کشتی ترمیم و سقف کاذب نصب شده است، یک دستگاه کولر نیز به تجهیزات اضافه شده اما از بسیاری وسایل مورد نیاز در سالن کشتی محروم هستیم. وسایل تمرینی کمی در اختیارمان است و موارد بسیاری است که باید به هیات اضافه شود.

 فکرشهر: حرف پایانی؟
در حال حاضر، رییس هیات کشتی استان خدمتی به ورزش کشتی نمی کند، از بدو ورود ایشان کشتی استان کاملا نابود شده است، مربی شهرستان های دیگر نیز از رییس هیات استان دل خوشی ندارند. فقط سخنان مرا به گوش مسوولین مربوطه برسانید، شاید فکری به حال کشتی استان کنند. از شما نیز بابت زحمتی که کشیدید و گفت و گو کردید، تشکر می کنم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر