شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ رییس بهزیستی دشتستان خبر داد:
فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس بهزیستی شهرستان دشتستان می گوید ۱۵۲ وظیفه بر سازمان بهزیستی محول شده که در حال انجام است...
کد خبر: ۴۵۳۰۹
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس بهزیستی شهرستان دشتستان می گوید ۱۵۲ وظیفه بر سازمان بهزیستی محول شده که در حال انجام است.

به گزارش فکرشهر، حمید انصاری روز یکشنبه ـ 31 تیرماه ـ در نشست خبری اظهارداشت: بهزیستی یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی است که در ابتدای انقلاب به دستور امام شکل گرفت و از ادغام نهاد و ارگان های متفاوتی تشکیل شده است.

وی، با اشاره به شعار سال بهزیستی، گفت: شعار امسال بهزیستی، «بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه به زیستن» است و رسانه ها می‌توانند در راستای تحقق اهداف بهزیستی ما را یاری کنند و دستاوردها و فعالیت های بهزیستی را منعكس کرده و افکار عمومی را در همراهی با ما یاری کنند.

اهداف مهم بهزیستی

انصاری، برخی اهداف بهزیستی را حمایت از کودکان و خانواده های بی سرپرست، ارایه خدمات به کودکان و نوجوانان، کودکان خیابانی، آسیب دیدگان اجتماعی، زنان سرپرست خانوار، جهیزیه ایتام ، نگهداری معلولان غیرقابل توانبخشی، پیشگیری از تولد معلولان، آموزش مهارت های فردی و اجتماعی، پیشگیری و درمان اعتیاد، صدور پروانه تاسیس انجمن ها، ایجاد فرصت شغلی و... عنوان کرد و گفت: مساله جدی و قابل توجه فعلی، موضوع آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، خشونت و... است که تمام اقشار جامعه را تهدید می‌کند و باید آن ها را شناخت و با آن مقابله کرد.

وی اضافه کرد: بهزیستی تنها نهادی است که به طور تخصصی در بحث توانبخشی فعالیت دارد.

رییس بهزیستی شهرستان دشتستان، با اشاره به فعالیت های بهزیستی در مشارکت های خانوادگی، گفت: سال گذشته در بحث اشتغال، ۲۱۰ فرصت شغلی با دادن وام های بلاعوض ایجاد کردیم که دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان بود و پس از دریافت وام، مستمری آن ها قطع شده است.

وی ادامه داد: در بحث مسکن هم ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلا عوض به ۱۱۰ خانوار دادیم و برای ازدواج هم، ۱۰۰ میلیون به ۱۰۰ نفر پرداخت کردیم و تعداد زیادی از حق صدور پروانه ساختمانی را پرداخت کردیم.

انصاری در بحث اقدامات پیشگیرانه بهزیستی هم گفت که «در سطح شهر برازجان، ۲۸ تیم اجتماع محور فعال هستند که کار آگاه سازی جامعه را بر عهده دارند» و توضیح داد: در هیمن راستا، آموزش مهارت زندگی و اعتیاد و... برگزار شده که روی هم بیش از ۳۰۰۰ نفر شرکت داشتند و ۶۴۰ نفر نیز دوره آموزشی پیش از ازدواج دیده اند.

وجود 15 کارتن خواب و یک کمپ سرپناه در دشتستان

وی گفت: سه کمپ ترک اعتیاد داریم که در سطح شهرستان در حال فعالیت هستند و در راستای پیشگیری، سالانه بالغ بر هزار نفر از معتادان به این کمپ ها می روند.

انصاری ادامه داد: کمپ سرپناه شبانه نیز برای کارتن خواب ها داریم که در آن می‌توانند استراحت کنند و غذای گرم دریافت کنند و حدود ۱۵ بی خانمان در این سرپناه حضور دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتیاد روز به روز در خانم ها در حال افزایش است، در تلاش هستیم مجوزی نیز برای سرپناه خانم های معتاد نیز بگیریم.

رییس بهزیستی دشتستان ادامه داد: مرکزی هم برای بیماران ایدز داریم که در آن روش های زندگی بدون بحران روحی و روانی و نوع تعامل با جامعه به آن ها آموزش داده می شود تا خود سرخورده اجتماعی نباشند و به کسی نیز آسیب نزنند.

انصاری افزود: مرکز آسیب گذری نیز در برازجان داریم که به معتادین پرخطر، سرنگ، پد، لباس الکل و پنبه داده می شود که از سرنگ مشترک استفاده نکنند و به آن ها غذای گرم نیز داده می‌شود و روزانه حدودا ۱۵ نفر به اینجا می روند.

وجود 63 کودک بی سرپرست و بدسرپرست

رییس بهزیستی دشتستان پیرامون فعالیت های این ارگان در حوزه اجتماعی نیز گفت: دفتر زنان داریم که به زنان بی سرپرست خدمات می‌دهد و در همین راستا، ۱۴۵۰ خانوار تحت پوشش داریم و۳۶۰ خانم هم سرپرست خانوار داریم که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

وی از پوشش ۱۲۷ دانشجو و ۶۰۰ دانش آموز در بهزیستی شهرستان دشتستان هم خبر داد و گفت که تقریبا صد در صد هزینه های این دانشجویان و دانش آموزان پرداخت می شود؛ همچنین، در دشتستان، ۴۲ مهدکودک دارای مجوز بهزیستی وجود دارد که وظیفه آموزش کودکان را بر عهده دارند.

این مسوول افزود: در دشتستان، به ۶۳ زن باردار کمک کرده ایم و ۱۱۷ مورد نیز چند قلو داریم که سالانه به آنها کمک موردی می‌شود.

انصاری همچنین از وجود ۶۳ کودک بی سرپرست و بد سرپرست در دشتستان خبر داد و افزود: در بحث شبه خانواده، پذیرش کودکان تا ۱۸ سال را داریم که شامل کودکانی است که به هر دلیلی والدین ندارند یا والدین صلاحیت نگهداری از آن ها ندارند که در دشتستان ۶۳ مورد داریم که پس از شناسایی و تحقیق، مورد حمایت قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در همین بحث، مساله فرزندخواندگی نیز مطرح است که کودکان سرراهی، به خانواده هایی که مایل هستند یا دختران مجردی که از سن ازدواج آنها گذشته است واگذار می‌شوند؛ البته شرایطی دارد که باید رعایت شود.

شناسایی کودکان کار در دشتستان

انصاری از مراجعات زیاد به واحد سیار اورژانس اجتماعی در دشتستان نیز خبر داد و اضافه کرد: کودکان کار را در دشتستان شناسایی کرده ایم که البته اغلب آن ها کودکان افغانستانی هستند که پس از شناسایی کمک هایی در تحصیل، ازدواج و نیازهای روزمره به آن ها می شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۶۲۰ مورد زوج برای طلاق مراجعه کرده اند که به آنها مشاوره داده شده تا کم ترین طلاق را شاهد باشیم که ۱۰ درصد آنها به سازش رسیده است.

رییس بهزیستی دشتستان از وجود ۵۷۰۰ معلول شناسایی شده در سطح شهرستان نیز خبر داد و اضافه کرد که این افراد، دارای انواع معلولیت ها هستند و ۱۴۸۵ نفر از این معلولان مستمری ماهانه دریافت می کنند.

وی گفت: در دشتستان، ۶ مرکز توانبخشی داریم که دو مرکز، شبانه روزی است و شامل مرکز سالمندان و بستری بیماران روحی ـ روانی است.

انصاری افزود: مرکز توانبخشی و آموزشی نیز برای کودکان عقب مانده ذهنی داریم که مهارت های اولیه زندگی و گفتار درمانی و... به آنها آموزش داده می‌شود.

اجرای طرح مراقبین خانگی در شهرستان

این مسوول از وجود طرح اچ بی سی در دشتستان هم خبر داد و گفت: این طرح، طرح مراقبین خانگی است که به افرادی غیر از اعضای خانواده داده می شود و در همین راستا، ۶۰ پرونده داریم که کارهایی مثل گفتار درمانی، غذا خوردن، ماساژدرمانی و... را در خانه برای معلول انجام می دهند.

او افزود: ۵۳ دانشجو و ۲۵۰ دانش آموز هم در حوزه توانبخشی داریم و سالانه اقلام زیاد توانبخشی از قبیل ویلچر، واکر، تشک، لوازم بهداشتی و... در اختیار افراد تحت پوشش قرار می گیرد.

رییس بهزیستی شهرستان دشتستان از کمک ها و مشارکت ها مردمی نیز خبر داد و اضافه کرد: سالانه کمک های مردمی به صورت نقدی، غیرنقدی و خدماتی به افراد تحت پوشش ارایه داده می شود که جمع آن ها بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان است.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر