جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۵۴۵۳
پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۶

فکرشهر ـ همایون فقیه: شمع سر خاک شهدا لاله داغ است/ صد پیرهن این سوخته دل به ز چراغ است

وقتی صحبت از شهید و شهادت به میان می آید، این جسم و جان مادی و دنیایی ما از وابستگی به عالم خاکی، اندوه بر جانش می افتد و در کالبد ماده خویش نمی گنجد، چرا که شوق پرواز به عوامل معرفتی و معنوی مقام شهدا و شهادت را دارد، این حس و این درخواست حقیقی زمانی در وجود ما خودش را نشان می دهد که عقیده راسخ داشته باشیم «شهدا و آرمان های آنان در مصادره هیچ گروه و نهاد و اشخاص حقیقی و حقوقی نیست و متعلق به همه عامه مردم است»؛ اما اگر آمدیم از نام شهدا و شهادت سوءاستفاده کردیم و فقط در سخنرانی ها، کنفرانس ها، مراسمات و برای بالا بردن اسم و رسم، مسند، خویش و غیره نام بردیم، آنگاه است که باید فاتحه تدین و انقلابی گری خودمان را بخوانیم. 

اگر بیاییم مقبره ای برای شهدا بنا کنیم که از کاخ قشنگ تر باشد و هر روز به سبکی آن را تغییر دهیم، از سنگ قبور گرفته تا ضریح و غیره، و در مقابل هم انتقاد به کاخ سازی ها داشته باشیم، تعریف دهنده کدام شهدا خواهیم بود؟ اگر در کاخ سازیمان که فقط با اسم و رسم شهدا آن را توجیه می کنیم، فاصله بین مردم و شهدا را زیاد کنیم و یک روز قبور مطهر شهدا را در نیزارهایی بگذاریم که آتش بگیرد یا در قوطی های فلزی محاصره کنیم که دست کسی به آنان نرسد، با آن نمای نازیبا یا انواع ضریح و شیشه و غیره به دور آنان بپیچیم، چه چیزی را می خواهیم ثابت کنیم؟ وقتی نظارت خاصی در دخل و خرج مقبره های شهدا که در آنان کاخ سازی شده است، نباشد، چگونه مدعی پیروی از شهدایی باشیم که از خاک بودند و در خاک با خون خود غلتیدند؟ نگارنده نمی گوید که قبور شهدا در خاک و گرما و سرما باشد که کسی نتواند زیارت کند و مراسمی گرفته شود، بلکه نظر اینست که اگر محلی تدارک دیده می شود، ساده و بدون غل و غش باشد. 

وقتی شفاف سازی هزینه و بودجه ها و دخل و خرج انجام شود، مطمئنا مردم جهت تکریم شهدای خود قدم خواهند برداشت و در مقابل وقتی مردم ببینند که برخی از نام شهدا فقط اسم و رسم آن را در کشور به یدک می کشند، مطمئنا بازخورد منفی پیدا خواهند نمود. عیب اساسی بیشتر نهادهای کشوری از مذهبی گرفته همچون ستاد بازسازی عتبات عالیات، حوزه های علمیه، تبلیغات اسلامی، اوقاف و غیره که مردم رابطه مستقیم با آنان دارند یا نهاد فرهنگی ـ سیاسی ـ دولتی که مردم رابطه غیر مستقیم با آنان دارند، اینست که هیچگاه اقدام به شفاف سازی بودجه و دخل و خرج خود نمی کنند و چه خوب می شود که نظر و آرای مردم نیز در مسندها و ریاست ها و نحوه کارکردهای نهادهایی همچون ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستان ها، سازمان های اوقاف شهرستان ها، اماکن متبرکه و امام زاده ها و... مهم در نظر گرفته شود، چرا که با اعتقادات دینی مهم و اساسی مردم رابطه مستقیم دارند. این که شهدا، اماکن مذهبی و مسائلی که با روحیات و احساسات معنوی مردم ارتباط مهم دارند، در محدوده خاص و افراد خاصی مصادره شود، مطمئنا نتیجه ای جز بی دینی مردم ندارند. اگر بیاییم در ضریح شهدا در ایام انتخابات شورای شهر، تراکت های تبلیغاتی فلان لیست انقلابی را بیندازیم، با کدام رو می خواهیم در آخرت جوابگوی شهدا باشیم؟

باری که شهدا بر دوش ما به ودیعه گذاشته اند، بسیار سنگین و مهم است و باید با جان و دل از آن و از خون مبارکشان نگهداری کنیم.

نگارنده از این بابت خوشحال است که شهدا و جنگ را درک فیزیکی ننموده، چرا که در سرای آخرت کمتر شرمنده همسنگری های خویش و شهدا خواهد بود، چون در آن زمان نبوده و از طرفی هم بسیار شرمنده و سرافکنده است که راه شهدا و خون آنان به وسیله برخی همسنگری هایشان، برخی مسوولین و برخی سوءاستفاده کنندگان از شهدا، در حال پایمال شدن است و از خداوند منان توفیق ادب می کند که بتواند این ودیعه را سالم نگهداری کند و خیانت در امانت نکند و ادامه دهنده راه شهدا در دفاع از ولایت و آرمان های اصیل اجتماعی و مذهبی و فرهنگی شهدا باشد.

گر تمنای تماشای قیامت داری/ بگذر بر سر خاک شهدا بسم اله

اگر تصویر و نام و رسم شهدا را در پیشانی هم حکاحکی کنیم، اما با جان و دل، رهروی همه جانبه شهدا نباشیم، کاری به جایی نمی برد...

زیبا گفت شاعر که:
ما سینه زدیم، بی‌صدا باریدند
از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند
ما مدعیانِ صفِ اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند.
 

نظرات بینندگان
هر چه سابقه بیشتر، سانسور بشتر
|
-
|
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵
هر چه سابقه بیشتر، سانسور بشتر و هر چه سانسور زشت تر ه، بازی بیشتره.
در صفحه مچازی نطر کاربران و خوانندگان سایت های خبری تحلیلی چند نشریه بومی محلی، همزمان یک نظر (کامنت) واحد، ارسال کردم. سه تای آن ها تایید کردند و انتشار دادند ولی یکی از سابقه دارهاش - با سابقه ای هزاران ساله! سانسور کرد. معلومم شد که با هفت هزار سالگان سر بسریم

اما مردم خودشان موی سفید هزارسالگان جهاندیده! را از ماست بیرون میکشند و ظعم خامه ها و آب دوغ خیار ماست مالی آبکی روشنفکرهای خیلی با خاصیت ر ( که کس نگوید ترش است) را مزمزه مه کرده اند و چشیده اند
جریدی گرت ماست پیش آورد دو پیمانه آب است و یک چمچه دوغ
اگر راست میخواهی از من شنو جهاندیده بسیار گوید دروغ
شهروند
|
-
|
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱
بنظر میرسد شما مقداری برداشت اشتباه از سخن نگارنده کرده اید....
علی
|
-
|
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
درود بر شما. کجای کارید که هزینه های میلباردی به این کاخ سازی ها از بیت المال اختصاص می دهند ولی برای راه و بهداشت و ساخت کلاس درس و آب و .... اعتبار کم است و ناچیز. آموزه های خود روحانیون این بود که قبر حتی سایه نیندازد یعنی هم سطح زمین باشد. 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر