شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۴۴۹
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

فکرشهر:  تکمیل و اجرای طرح‌های ملی در شهرستان تنگستان نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است که ضروری است در بودجه ۹۸ اعتبارات این طرح‌ها افزایش یابد.

به گزارش فکرشهر از مهر، محسن قاسمی‌زاده*: در حالی شهرستان محروم و کمتر توسعه شهرستان تنگستان در لایحه بودجه ۹۷ و بیش از یک سال از آغاز برنامه ششم توسعه دارای دو پروژه ملی ردیف دار بودجه مستقل شد که ضروری است در لایحه بودجه ۹۸ که چند روز دیگر تقدیم مجلس شورای اسلامی از سوی دولت می شود بودجه دو پروژه ملی و شاخص تنگستان، یعنی احداث سد باهوش اهرم و پروژه بزرگراهی اهرم - برازجان افزایش تا روند اجرا و تکمیل این دو طرح در راستای بهبود تامین آب و حمل ونقل جاده ای منطقه محروم تنگستان شتاب گیرد.

پروژه احداث سد مخزنی باهوش اهرم از مصوبات استانی دولت نهم در سال ۸۴ است که تمام سیکل مطالعاتی آن به اتمام رسیده و سه میلیارد تومان در بودجه ۹۷ برای آن مصوب و هنوز خبری از ساخت این پروژه به رغم بیش از ۱۲ سال از تصویب دولت نیست کمی بایست بودجه بیشتری دربودجه ۹۸ برای آن تزریق تا یکی از مطالبات به حق مردم، باغداران کشاورزان خطه تنگستان محقق شود.

شهرستان تنگستان با تحمل محرومیت فراوان و علی رغم داشتن پتانسیل بالای تامین آب کماکان برای تامین آب شرب خود به خارج از استان وابسته بوده و آب کشاورزی خود را نیز بدون هیچ‌گونه پشتوانه با شبکه آبیاری وزهکشی به صورت بسیار ابتدایی و استفاده از منابع زیر زمینی تامین می کند که خشکسالی های پی درپی فشارهای مضاعف بر سفره های آب زیر زمینی موجب شده چشم انداز مثبتی در این زمینه وجود نداشته باشد، فلذا تسریع در ساخت ویتامین اعتبار فوری برای سد باهوش که زندگی و اقتصاد مردم به آن وابسته خواهد بود ضرورتی اجتناب پذیر است و در شرایط فعلی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای ساخت این طرح نیاز است.

پروژه بزرگراهی اهرم - برازجان دومین طرح ملی شهرستان تنگستان بوده که از مصوبات استانی دولت دهم در سال ۸۶ است که نه اعتبار طرح‌های ماندگار دولت گذشته گرفت و نه نفت به تعهد خود در زمینه تخصیص اعتبار این پروژه عمل کرد.

بزرگراه اهرم - برازجان در حال حاضر از محل اعتبارات راه و شهرسازی و از محل ملی با ۲۰ درصد پیشرفت لاک‌پشت‌وار در حال اجرا است و در لایحه بودجه ۹۷ در ذیل کریدور جنوب کشور تعریف و لحاظ شد و برای تکمیل آن بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار ملی نیاز است، پروژه‌ای که درصورت تکمیل و بهره برداری از آن نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده‌ای، روان سازی ترافیک، کاهش تصادفات جاده‌ای، رونق اقتصادی و توسعه ترانزیتی تنگستان و سایر نقاط کشور نقش اساسی دارد.

ردیف دار شدن دو پروژه سد باهوش اهرم و بزرگراه اهرم - برازجان به معنی ماندگاری همیشگی و الزام تزریق بودجه هر ساله اعتبارات ملی از سوی دولت و مجلس به این طرح‌ها در بودحه سالانه کل کشور است.

سفر اعضای کمیسیون تلفیق و بودجه مجلس و اقتصادی به شهرستان تنگستان و بازدید از طرح‌های شاخص تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف این طرح‌ها می‌تواند گره کور کمبود اعتبارات را بگشاید و موجب تحول اقتصادی، پیشرفت و توسعه این منطقه محروم از کشور شود.

شهرستان تنگستان با برخی شهرهای بوشهر بیش از سه دهه از حیث توسعه عقب‌تر است و هنوز غبار محرومیت از این شهرستان برداشته نشده و همچنان واژه محرومیت و کمتر توسعه را یدک می کشد.

در حال حاضر برای تکمیل بیش از ۳۰۰ پروژه نیمه تمام مطالبات پیمانکاران بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان و برای تکمیل و اجرای طرح‌های ملی این شهرستان از جمله سد باهوش، بزرگراه اهرم - برازجان، بزرگراه بوشهر - دلوار و پروژه استخر اهرم بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

امید است با تلاش‌ها و پیگیری‌های فرماندار تنگستان و مسئولان استان و نماینده مجلس تنگستان از حالت توسعه نامتوازن ورود خارج شود.

عضو شورای شهر اهرم تنگستان

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر