جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد*: ارسلان زارع هم رفت؛ هر چند هنوز تا پایان 5 سال حضورش در فرمانداری دشتستان، چند روزی باقی بود. این مطلب را از سخنان خود جناب دکتر زارع به عاریت گرفته ام، جایی که...
کد خبر: ۵۳۲۰۱
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد*: ارسلان زارع هم رفت؛ هر چند هنوز تا پایان 5 سال حضورش در فرمانداری دشتستان، چند روزی باقی بود. این مطلب را از سخنان خود جناب دکتر زارع به عاریت گرفته ام، جایی که در پاسخ به سوالم گفت: «فکر می کنم یک دوره مدیریتی کامل و خوب برای یک فرماندار در هر شهرستانی، حداقل سه و حداکثر پنج سال باشد» و همین هم شد؛ یک هفته قبل از اتمام 5 سال حضورش در دشتستان که 3 اسفندماه به پایان می رسید؛ در 25 بهمن ماه 1397؛ حکمش برای معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری گیلان امضا و روز 27 بهمن هم معارفه شد.

در این 5 سال و از همان بدو ورود جناب زارع به عنوان فرماندار به دشتستان، پرونده ای را در «فکرشهر» برای وی گشودیم؛ سال نخست اولویت ها بررسی شدند و سال های بعدی نیز عملکردها واکاوی و رفتارها نقد و البته گفت و گوهای چالشی با خود فرماندار و این روند، در طول این 5 سال به طور مداوم انجام شد تا عملکرد نخستین فرماندار دولت روحانی در استان بوشهر که سکان فرمانداری بزرگ ترین شهرستان استان را عهده دار شد، در طول زمان و همراه با حضورش در دشتستان، نقد و بررسی و واکاوی شود.
ارسلان زارع از دشتستان رفت و من قصد دارم در این یادداشت، نکاتی را عرض کنم که هرچند با روحیه روزنامه نگارانه ام که دیدگاه انتقادی را در اولویت دارد، سازگار نیست؛ اما نگفتنش هم دور از انصاف است و برای این سخن خود نیز دلایلی دارم: 

1. شخصا؛ ده ها یادداشت در نقد عملکرد و حتی رفتارهای ارسلان زارع نوشته ام که همچنان در فضای وب هم قابل دسترس هستند؛ علاوه بر گزارش هایی که قطعا بخشی از رویکردشان به فرماندار و فرمانداری مرتبط بود و دامن ایشان هم گیر؛ اما در این 5 سال، تنها چیزی که دیدم تحمل و مدارا و اصلاح بود، همراه با لبخند؛ در حالی که بسیاری از حتی مدیران دست پایین تر، با انتشار گزارش یا یادداشتی که کمی به مذاقشان خوش نمی آمد، یا رسانه و عواملش را طرد می کردند و می کنند، یا شکایت، یا بدگویی و پشت سر زدن و یا همه را با هم. 

2. ارسلان زارع در جلسه معارفه خود در 3 اسفند 1392، گفت که کسی نمی تواند مرا عصبانی کند و هر کس عصبانیت مرا دید، جایزه دارد (نقل به مضمون)؛ و در این 5 سال، همین هم رخ داد؛ جز در معارفه معاونینش در اردیبهشت ماه سال 93 که از صحبت های معاون عمرانی قبلی عصبانی شد و کمی از این عصبانیت در صدا و لحنش شنیده شد، هرگز ایشان را عصبانی ندیدم و همین کاظم بودن، ایشان را به لقب «فرماندار همیشه خندان»، مشهور کرد.

3. ارسلان زارع به معنای واقعی کلمه، سیاست مدار است. ایشان با همه احزاب و افکار و افراد، تعامل می کند و بر همین اساس است که می تواند شرایط صلح و پایداری را در محل حضورش برقرار کند، کما این که در مدت حضورش در دشتستان نیز، چنین کرد. هر چند این مساله با توجه به سبقه سیاسی زارع و برای گروه های سیاسی مختلف، چندان قابل قبول نیست و برخی آن را یک ایراد و نقد می دانند، ولی برای سیاست مدار بودن و برای فرمانداری یک شهرستان و معاونت سیاسی یک استان، این موضوع که بتوان به جای ایجاد تنش و یا تنش افزایی، آرامش ایجاد کرد، یک امتیاز فوق العاده است کما این که می بینیم در همین استان و حتی در سطح استاندار و استانداری، کافی است کمی با دیدگاهشان مخالف باشی یا نقد کنی تا مغضوب واقع شده و در جلسات خصوصی و عمومی، مورد لعن و خشم قرار بگیری؛ مساله ای که به وضوح در استان بوشهر عیان و مستند است!

4. زارع، در کنار سیاست مدار بودن، یک فرد علمی است. مطالب را با رویکرد علمی و منطقی می بیند و نه احساسی، به محیط زیست علاقه دارد وبه آن احترام می گذارد و کمک می کند؛ خوش اخلاق و خوش برخورد و پر انرژی است و از همه مهم تر، پرستیژ لازم را برای مدیریت دارد؛ هر چند همه ایشان را محافظه کار بدانند و خودش «اعتدال گرا»؛ ولی در کل، ارسلان زارع، با تدبیر، باهوش و سیاس است و حضورش در کنار استاندار کنونی گیلان و سابق بوشهر که چهره مغمومش در معارفه زارع نشان می داد در یک سال حضورش در گیلان، بیش از همه سال های عمرش خسته شده، هم برای گیلانی ها خبر خوشحال کننده ای خواهد بود و هم برای استاندار دشتستانی گیلان.

5. این همه، به معنای نفی انتقادهای وارد به عملکرد و برخی رفتارهای ارسلان زارع نیست و همانطور که ابتدای مطلب عرض و تاکید کردم، این نوشته، بر خلاف مشی همیشگی من است، اما بی پرهیزی در این زمینه و بیان این میزان قدردانی از زحمات، تلاش ها و رویکردهای دکتر ارسلان زارع طی 5 سال حضورش در دشتستان و این همه مدارا و متانت و صبر را لازم دیدم و معتقدم بسیار جا دارد که به گیلانی ها و خصوصا سیاسیون و اهالی رسانه اش برای حضور ارسلان زارع در سمت معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی این استان، تبریک گفت و این امید را داشت که اگر قرار نیست فرماندار بعدی دشتستان، بهتر از ارسلان زارع باشد، حداقل در حد ایشان باشد.

 *صاحب امتیاز و مدیرمسوول پایگاه خبری ـ تحلیلی «فکرشهر» و هفته نامه «به فکرشهر»

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
آقای زارع پنج سال وبه اندازه کافی فرصت داشت برای رفع معضلات ومحرومیت های عدیده مردم برازجان ولی کار موثری انجام نداد یا شاید هم نتوانست انجام دهد.
اکبرملاقی
|
-
|
جمعه ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۶
باسلام.چون شمافکرشهری ها خز فکری شما شبیه ایشون هست وخط 2خردادی واطلاح طلب هستید اینهارامیگید.یک گام موثرایشون بادلیل بگید.داخل قائل اب تابستان ایشون فرارکردند وحاضربه روبروشدن بامردم نشدن.درقائل احتساب ماشینهای سنگین که حاضرنشدن ازپشت میز بلند شن.بسه دروغ دادن.این دولت بادروغ اومد وبادروغ دادن به مردم داره کشورنابودمی کنه.اقای زارع اقای سیاستمداری بود.اره خیلی بود.بس دروغ دادن
ناشناس
|
-
|
جمعه ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۶
همانطور که خودتان گفتید از شما تعریف و تمجید بعید بود اما دکتر زارع الحق خیلی بهتر از فرمانداران قبل از خود مخصوصا دو دوره آخر قبل از خودشون بودند.
انصاف
|
-
|
جمعه ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶
زارع توانست اعتبارات عمرانی دشتستان را به سه برابر افزایش دهد. بسیاری از پروژهای نیمه تمام دولت قبل را تکمیل کرد و به مردم تحویل داد مثل سالن های ورزشی و مدارس. زارع اخلاق مدار و انسانی دلسوز برای محل خدمتش می باشد.
احمد
|
-
|
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
سلام به نظر من زارع با کارنامه بسیار ضعیف در تمام زمینه ها دشتستان را ترک کرد .وضعیت خراب بهداشت و درمان خصوصا بیمارستان گنجی  .رانت خواری در کارخانه سیمان .اوضاع خراب تربیت بدنی و اتفاقات پیش آمده،؛ لغو کنسرت پارسایی و دروغگویی  و ماس مالی کردن قضیه؛اوضاع آشفته آموزش  و پرورش  و نارضایتی های گسترده ی فرهنگیان  حامی دولت از عملکرد معاونین  وشخص لواسانی ؛  
محمد
|
-
|
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
ارسلان زارع در پس تمام لبخندهایش ذهنی اکنده از تفکرات و دلواپسی های بسیار برای منطقه و مردم داشتند که در جلسات خصوصی این دلنگرانی ها را می شد به خوبی احساس و لمس کرد امیدوارم هر کجا که هستند موفق و سربلند و خوش نام باشند. کاش ما در همین استان خودمان می توانستیم از ایشان در جایگاه استانداری و یا لااقل معاونت استاندار بهرمند شویم دکتر جان دلمان برای شما و لبخندهایتان تنگ خواهد شد
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر