جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۳۵۵۰
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸

فکرشهر: «رفتار ما حالت پاندولی دارد. گاه آن‌ قدر شُل می‌گیریم که طرف هر تخلفی را هم بکند، نادیده می‌گیریم و گاه با شدت برخورد می‌کنیم. خلاصه اگر از جلوی بام نیفتیم، آن‌ قدر عقب می‌رویم که از آن سوی بام سقوط می‌کنیم!»

به گزارش فکرشهر، در سرمقاله روزنامه شهروند می‌خوانیم‌: «اتفاقی که برای آقای فرهاد مجیدی رخ داد، از چند جهت آموزنده است. اولین و شاید جالب‌ترین آن این است که فیلم صحنه را برداشتند و منتشر کردند و به طور طبیعی باید بگوییم که گمان می‌کردند که این فیلم علیه پلیس تلقی خواهد شد و افکار عمومی حق را به فوتبالیست مشهور خواهد داد. در حالی که فارغ از جزئیات ماجرا به نظر می‌رسد که افکار عمومی بیشتر با اقدام پلیس همدلی کرده است. چنین انتظار نادرستی از آثار پخش این فیلم از آن‌جا ناشی می‌شود که اولاً ورزشکاران تصور دقیقی از جایگاه خود در جامعه ندارند. آنان را به دلیل بازی خوبشان می‌توان دوست داشت ولی به دلیل نقض قوانین نه. دوم این که پلیس همیشه با این افراد چنان برخورد کرده است که گویی برای آنان حق ویژه‌ای قائل است. مثلاً با رفتن به داخل طرح ترافیک (پیش از الکترونیکی شدن کنترل آن) در بیشتر موارد نه تنها آنان جریمه نمی‌شدند، بلکه یک عکس یادگاری هم با آنان گرفته می‌شد و این به معنای آن است که بخشی از انتظارات نادرست این فوتبالیست از پلیس، محصول رفتارهای پیشین همکارانش با ورزشکاران شناخته شده و مشهور است. به همین دلیل این بار که برخوردی قانونی را در پیش می‌گیرند، با واکنش غیر قابل انتظار مواجه می‌شوند.

واقعیت این است که افراد مشهور به علل گوناگون باید در برابر مقررات خاضع‌تر باشند و پلیس و سایر مسئولان نیز با آنان قاطع‌تر برخورد کنند. همان کاری که در اروپا و کشورهای پیشرفته می‌کنند و تخلف این افراد را نمی‌بخشند و با ارقام سنگین جریمه می‌کنند. آنان حق ندارند که به دلیل شهرت خود امتیاز ویژه طلب کنند، بلکه برعکس باید مسئولیت ویژه و بیشتری را متوجه خود بدانند ولی نکته مهم این است که پلیس نیز باید بدون توجه به جایگاه افراد با آنان برخورد کند. ممکن است یک پلیس، هنرمند، سیاستمدار یا ورزشکاری را به غایت دوست داشته باشد یا حتی برعکس از او متنفر باشد. در هنگام رسیدگی به تخلف او حق ندارد این علاقه و نفرت را در اعمال مقررات دخالت دهد. اگر پلیس مدتی را به این منوال عمل کند، آنگاه همه شهروندان یاد خواهند گرفت که مقررات به صورت برابر و نه تبعیض‌آمیز اجرا می‌شود.

بسیاری از ما نسبت به وجود تبعیض در رفتار با مردم معترض هستیم و این اعتراض ما درست نیز هست ولی هنگامی که خودمان مواجه با وضعیتی مشابه می‌شویم، تبعیض‌آمیز و ظالمانه رفتار می‌کنیم. این کار از تقلب در صف نان و گوشت و اتوبوس گرفته تا تخلف رانندگی مشهود است. نکته مهم دیگری که در این حادثه دیده می‌شود، اعتراض نسبت به تست الکل است. البته قابل فهم است که جامعه ما در برابر تن دادن به این تست مقاومت کند، زیرا اصل چنین آزمونی را احتمالاً نوعی توهین می‌داند، ولی باید عادت کنیم که این جزو اقدامات مرسوم پلیس راهنمایی و رانندگی شده است. هر چند پلیس نیز برحسب قرائن و شواهد باید از چنین آزمونی استفاده کند. با این حال، بالابودن سرعت شاید یکی از این قرائن باشد. در مجموع گمان می‌رود که انتشار این فیلم به رفتار بی‌طرفانه‌تر پلیس و واکنش مدنی‌تر مردم بویژه ورزشکاران در برابر پلیس کمک کند. رفتار ما حالت پاندولی دارد. گاه آن‌قدر شُل می‌گیریم که طرف هر تخلفی را هم بکند، نادیده می‌گیریم و گاه با شدت برخورد می‌کنیم. خلاصه اگر از جلوی بام نیفتیم، آن‌قدر عقب می‌رویم که از آن سوی بام سقوط می‌کنیم!»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر