پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۴۲۸۴
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳

فکرشهر: علی رغم دستورالعمل نظامنامه مديريت بحران و پدافند غيرعامل، بوشهر به عنوان استان معین خوزستان انتخاب نشد.

به گزارش فکرشهر از فارس، سیل اخیر در کشور خسارت های زیادی را به بسیاری از استان‌های کشور تحمیل کرد و سبب شد تا سیل خبرها هم به سمت سیل جاری شود. بر اساس آنچه که کارشناسان هواشناسی گفته‌اند 23 استان کشور به نسبت‌های مختلف درگیر این پدیده طبیعی بودند. 

بر اساس این گزارش، بارش‌های بی سابقه باران در این مقطع سال موجب شد تا آب برخی از رودخانه‌ها و سدها بالا بیاید و این روان آب‌ها وارد روستاها و شهرها شود تا بسیاری از مردم مجبور باشند برای نجاتشان خانه و کاشانه خود را رها کنند. سیل بسیاری از مزارع و محصولات کشاورزی و خانه ها، راههای مواصلاتی بین شهرها و روستاها و نیز آب، برق،گاز و خطوط مخابراتی را هم قطع کرد و خسارات گسترده‌ای را از دیگر جهات به بار آورد.

در این بین استان‌هایی همچون گلستان، خوزستان، لرستان، فارس، مازندران و ایلام بیش از دیگر استان‌ها متحمل خسارت شدند. از آنجا که حوادث منجر به بروز بحران‌های ملی، منطقه‌ای و استانی باعث کاهش منابع، امکانات و ظرفیت‌های استان حادثه دیده می شود و ممکن است مدیریت بحران با تکیه بر توان استان مذکور امکان پذیر نباشد، لذا استان حادثه دیده، نیازمند بهره‌گیری از امکانات و توانمندی‌های سایر استانها خواهد بود که به این استان‌ها، «استان های معین» یا «یاری رسان» گفته می شود.

بر اساس نظامنامه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و دستورالعمل اجرایی استان‌های معین و جانشین که در مرداد ماه 1396 به تصویب رسیده، استان معین(یاری رسان) استانی است که دارای مرز مشترک جغرافیایی و یا فاصله کوتاه مکانی و زمانی با استان یاری‌جو بوده و پیرو درخواست استان یاری‌جو یا استان جانشین یا دستور شرکت مادر تخصصی یا ستاد وزارت نیرو به استان حادثه دیده اعزام و کمکهای فنی و عملیاتی را تا پایان شرایط اضطراری به انجام می‌رساند.

همچنین بر اساس نظامنامه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و دستورالعمل اجرایی استانهای معین و جانشین، تعیین استان های معین با هدف کاهش خسارت‌های جانی و مالی ناشی از بحرانها، تسریع در ارائه خدمات اضطراری آب و برق و بازگشت به شرایط عادی، مشارکت در مدیریت حادثه، هم افزایی در استفاده از منابع(انسانی، مالی، تجهیزات و ...) استانهای معین و جانشین، بهبود نحوه برنامه‌ریزی مدیریت بحران، هماهنگی الزام برای بازیابی توان مدیریتی و اجرایی و عملیاتی می باشد که طور مثال در صورتی که بوشهر به عنوان استان حادثه دیده(یاری جو) باشد استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و هرمزگان به عنوان استان های معین یاری رسان خواهند بود.

با توجه به این اینکه در سیل اخیر استان خوزستان یکی از استان‌هایی بود که در شرایط بحرانی برای یاری رسانی قرار گرفت و یکی از استان‌های سیل زده است این سوال پیش می‌آید که چرا استان بوشهر که استان همرز جغرافیایی آن است به عنوان استان معین و یاری رسان انتخاب نشده است. این در حالی است که بر اساس نظامنامه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و دستورالعمل اجرایی استانهای معین و جانشین خوزستان در صورتی که استان حادثه دیده باشد استان‌های لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد استان‌های معین آن خواهند بود. 

تعیین استان‌های معین تصمیم وزیر کشور بود

قاسم قائدی در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره انتخاب استان‌های معین استان خوزستان گفت: این تصمیم توسط وزیر کشور گرفته شده و علت آن به ما اعلام نشده است؛ شاید به دلیل درگیر بودن استان بوشهر با هوا و وزش بادهای شدید و یا مهمان پذیر بودن استان در ایام نوروز و شرایطی که بوشهر داشته است این تصمیم توسط وزیر گرفته شده است.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان بوشهر افزود: بر اساس نظامنامه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر استان‌های معین و یاری رسان یکدیگر هستند اما این تصمیم توسط وزیر کشور گرفته شده و انتخاب استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان به عنوان استان معین خوزستان در مساله سیل ممکن است به دلیل سطح این استان‌ها باشد.

وی از آمادگی استان بوشهر برای مقابله با حوادث ناگوار خبر داد و افزود: در حد داشته‌های خود انبارها شارژ هستند و نیز تجهیزات و امکانات لازم را داریم، و نیز در صورتی که حوادث بحرانی باشد از استان‌های معین کمک خواهیم گرفت.

قائدی از کمک رسانی به مردم سیل زده استان‌های خوزستان و لرستان خبر داد و اظهار داشت: بسیاری از امکانات همچون قایق و ماشین آلات به این استان‌ها فرستاده شده و نیز برخی اقلام و کمک‌ها شامل پتو و اغذیه نیز با کمک جمعیت هلال احمر استان به این مناطق ارسال شده است.

به گزارش فارس، عدم انتخاب استان بوشهر به عنوان استان معین این نگرانی را به وجود می‌آورد که این استان شرایط و امکانات لازم را برای یاری رسانی به استان‌های حادثه دیده آنطور که باید و شاید ندارد. همچنین این سوال پیش می آید که آیا در صورت بروز حادثه و اتفاقات ناگوار ناشی از بلاهای طبیعی، این استان آمادگی مواجه با این حوادث را دارد؟ امکانات و توان مدیریتی، عملیاتی و تجهیزاتی استان تا چه اندازه است؟

وقوع سیل درس و تجربه‌ای برای مسؤولان استان

به هرحال وقوع سیل در برخی استان‌ها درس و تجربه‌ای برای مردم و به ویژه مسؤولان استان می‌تواند باشد تا در صورتی که اتفاقاتی ناگوار همچون سیل در این استان اتفاق بیافتد چگونه بتوانند خود برای مقابله و مدیریت بحران آماده کنند. مسؤولان در شرایط فعلی می‌تواند تجهیزات و امکانات خود را ببینند و برای زمانی که استان درگیر چنین حوادثی می‌شود از اکنون پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر