جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ به بهانه روز بزرگداشت خیام؛
فکرشهر- الهام راسخی: هوا گرم است و خیابان ها خلوت. تک و توکی با عجله رد می شوند. نه من برای گفت و گو به سمت آن ها می روم چون بعید می دانم که آن ها در این عصر داغ ماه رمضان در خیابان بایستند و به سوال من جواب بدهند. البته گروه هدف من هم هنوز به خیابان نیامده بودند. برای همین تصمیم گرفتم به یکی از آموزشگاه های زبان بروم. ان جا همیشه شلوغ است و از هر گروه سنی در آنجا پیدا می شود...
کد خبر: ۵۵۷۳۹
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴

فکرشهر- الهام راسخی: هوا گرم است و خیابان ها خلوت. تک و توکی با عجله رد می شوند. نه من برای گفت و گو به سمت آن ها می روم نه آن ها جواب مرا می دهند چون بعید می دانم که در این عصر داغ ماه رمضان کسی در خیابان بایستد و به سوال من جواب بدهد. البته گروه هدفی که در نظر داشتم هم هنوز به خیابان نیامده بودند. برای همین تصمیم گرفتم به یکی از آموزشگاه های زبان بروم. آن جا همیشه شلوغ است و از هر گروه سنی در آنجا پیدا می شود. به یکی از دوستان دوران دبیرستانم که الان مدیر اجرایی یکی از آموزشگاه های زبان انگلیسی شهر است، زنگ می زنم. درباره گزارشی که می خواهم بگیرم با او صحبت می کنم و اجازه را می گیرم.

وارد آموزشگاه می شوم. یک از کلاس ها تعطیل می شود و 20 دختر و پسر نوجوان و جوان بیرون می آیند. تقریبا همگی 16 تا 22 سال سن دارند. اولین نفر همانطور که موهایش را مرتب می کند می گوید: من چه بگویم؟ خودش را ملیکا 16 ساله معرفی می کند. به او می گویم یک بیت از اشعار خیام را می توانی بخوانی؟ می خندد می گوید: خیام کیه؟!  و با خنده  او بقیه دوستانش که در اطرافش ایستاده اند می خندند. می گویم: نمی دانی خیام کیه؟! باز می خندد و می گوید نه. منشی آموزشگاه دست به موبایل می شود که برای کمک به بچه ها در اینترنت سرچ کند. از ملیکا می پرسم هدفت از یادگیری زبان چیست؟ می گوید: می خواهم بورسیه بگیرم بروم خارج از کشور.  

بعد رضا می آید 18 ساله است. می گویم خیام را میشناسی؟ می گوید: آره. می پرسم یک بیت از اشعارش را می توانی بخوانی؟ می گوید: نه ولی خیام شاعر است. می گویم فقط شاعر بوده؟ می گوید: ریاضی دان هم بوده است. می گویم درباره ریاضی خیام بگو. کدام مسئله ریاضی خیام بیشتر معروف است؟ جواب می دهد فقط می دانم که ریاضی بلد بوده است!

یکی از پسرهای دیگر می آید. 17 سال دارد. می گوید برای این زبان یاد می گیرم که بتوانم کارم را راه بیندازم. می پرسم کارت چیست؟ می گوید: ما الان هرکاری بخواهیم راه بیندازیم به یادگیری زبان نیاز داریم.  

فروزان 20 سال دارد و عشقش این است که استاد زبان شود. می گوید خیام شاعراست. از او می خواهم یک بیت از اشعار خیام را بخواند. به منشی آموزشگاه نگاه می کند و چند کلمه از اول یک مصرع را دست و پا شکسته می خواند از کار خودش خنده اش می گیرد. می پرسم در کتاب های درسی تان خیام بوده؟ می گوید: آره بوده ولی یادم نیست!

عارف 18ساله گفت: فکر کنم یک شعر از خیام در کتاب های درسی مان بوده است. بعد همانطور که فکر می کند ادامه می دهد: خیام فکر کنم دانشمند هم بوده. درسته؟ ریاضی دان بوده. می گویم میدانی در کدام مسئله ریاضی معروف شده است. جواب می دهد نه. استاد زبانش به او می گوید عارف مگر تو رشته ریاضی نیستی؟!

هادی 16 ساله گفت: فکر کنم در دوره راهنمایی یک شعر از خیام در کتاب ادبیات مان بود. می گویم یک بیت از خیام بلدی؟ می گوید: بلد نیستم. می گویم یادت نمی آید بوده یا نه؟! می گوید نه کجا یادم باشد این همه شاعر هست! بعد می گویم مگر ما چند تا شاعر بزرگ داریم؟ انگار به او برمی خورد به تندی جواب می دهد خب از کجا بدانیم به جای این همه مطالب الکی در کتاب ها اسم چند تا دانشمند را در کتاب درسی بیاورند.

مهرناز 17 ساله دارد. اسم خیام را که آنقدر کشیده تلفظ می کند تا زمان بخرد و در ذهنش چیزی از این نام پیدا کند و به من بگوید. آخر سر یک نه محکم جوابم می دهد. بعد دوباره فکر می کند و می گوید آره. آره را مثل خیام می کشد و تند می گوید تا یه حدی می شناسمش. می گویم هرچه درباره اش می دانی بگو. می گوید در حدی که الان کلاس های کنکور دارد و کتاب های  درسی تدریس می کند. می گویم خیام! شاعر و ریاضی دان بزرگ! بعد متوجه حرفی که زده می شود و خودش می زند زیر خنده.

سر کلاس بعدی می روم. 7 نفر دور یک میز با استاد زبانشان نشسته اند. از یکی از آن ها که از نظر سنی بزرگتر از بقیه به نظر می آید درباره خیام می پرسم. می گوید: انگلیسی جواب بدهم؟ می گویم نه فارسی بگو. خیام را میشناسی؟ می گوید: نه. می گویم نمی دانی خیام چه کسی است؟ می گوید چرا یه کم. می گویم همان یک کم را بگو.

یکی دیگر از دخترها می گوید خیام نیشابوری. به سمتش می روم و می گویم خب؟ ادامه می دهد همانی که ستاره شناس بود؟ دختر بغل دستی اش ادامه حرف دوستش را می گیرد می گوید: ریاضی دان هم بوده اگر اشتباه نکنم. هرچیزی که درباره نجوم و ریاضی بوده را بلد بوده است. می گویم به جز اینها دیگر چه می دانید؟ یکی از آن ها انگار که دودل باشد با صدای ضعیفی جواب می دهد: شاعر هم بوده. بعد کناری اش جواب می دهد فکر نمی کنم شاعر بوده باشد. و پرسشگرانه همدیگر را نگاه می کنند. باز نفر اول جواب می دهد خب زیاد اسمش را می آورند ولی نمی دانم. می پرسم در کتاب های درسی تان چه؟ می گوید در کتاب های درسی آره بوده. خیام نیشابوری بوده است. بعد همانی که گفته بود شاعر بوده وقتی اسم کتاب های درسی می آید انگار که مطمئن شده باشد می گوید پس شاعر بوده است. رو به او می کنم و می پرسم اگر شاعر بوده یک بیت از او را بلد هستید؟ همگی به علامت منفی سر تکان می دهند. یکی از آن ها می گوید از شاعرهای دیگر اگر می خواهید بپرسید؟ استادشان که تا آن لحظه ساکت بود گفت از چه شاعری بپرسد؟ ساسی مانکن؟! 

تشکر کردم و از آموزشگاه بیرون آمدم. بیشتر از اینکه از چیزهایی که درباره خیام شنیده بودم ناراحت باشم، ترسیده بودم. مگر ما چند شاعر بزرگ و ملی داریم که دانش آموزان ما اینقدر در آن گیج هستند؟! چه توجیهی می توان بر آن داشت آن هم در استانی که به خیام خوانی معروف است. یعنی اینقدر شاعران ما زیاد هستند که بچه ها در آن گم می شوند یا آنقدر کم هستند که مهجور مانده اند؟ به جز اینکه نام شاعران بزرگ را بر روی خیابان های شهرمان بگذاریم چه کاری کرده ایم؟ مگر نه این است که ترکیه سال ها قبل تنها به دلیل اینکه وجود آرامگاه مولانا در قونیه او را پدر شعر ترکیه معرفی کرد و هر روزهزار تا دلیل و برهان ساختگی می آورند تا مولانا را ترک معرفی کرده  و او را از آن خودشان کنند هیچ کسی هم در ایران هیچ کاری نمی کند.

درست است که بچه های امروز دغدغه هایشان مانند نسل های پیش نیست اما دلیل نمی شود که تا هر اشتباهی از آن ها سر می زند هزار تا ارگان و نهاد آماده است که نوک پیکان گناه به سمت آن ها نشانه رود و آن ها از زیر بار مسئولیت شانه هایشان سبک شود. اما یادم می آید با اینکه امکانات نسل ما در حد به قول دوستان شعب ابوطالب بود اما معلم ها، والدین و همه و همه چه انتظاراتی که از ما نداشتند؟! حداقل دیگر اگر تاریخ دقیق ولادت خیام را نمی دانستیم، می دانستیم که در قرن 5 و6 قمری میزیسته. می دانستیم که خیام در شعر، ریاضی، فلسفه، نجوم، طب و.. مهارت داشته و به خاطر هوش و استعداد زیادش به نوعی همه چیزدان بوده است. یا در درس ریاضی، مثلث خیام-پاسکال بسیار معروف است و در کتاب های ریاضی دبیرستان ها وجود دارد. یا همین تقویم امروزی ما و سال تحویل که سرساعت و دقیق محاسبه شده به کمک همین خیام و چند دانشمند دیگر در زمان او بوده است. حالا اگر زمان ما باید در کتابخانه ها و در کتاب ها به دنبال این اطلاعات می گشتیم بچه های امروزی که دیگر به این چیزها نیاز ندارند. یک دقیقه سرچ می کنند و همه اطلاعات جلویشان قرار می گیرد. آن هم با اینترنت پرسرعت و موبایلی که 24ساعته دستشان است.

پی نوشت: امروز 28 اردیبهشت ماه روز تولد حکیم عمر خیام است که همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گرامی داشته می شود.

نظرات بینندگان
نصر
|
-
|
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۱
گزارش ترسناک وغم انگیز و ناباورانه ای بود ..جای بسی حیرت و افسوس دارد از اینهمه بی معرفتی نسبت به بزرگان شعری کسانی که ادعای آریایی بودن و اصیل بودن میکنند ..دولت و مجمع ادیبان امروزی چه میکنند داریم نصف میشیم از شعور ادبیاتیمون و فهم ودانش شعریمون کاسته میشه وما همچنان دربند,چیزهای هستیم که فقط گمان میکنیم واجب الامر ضروریست..حرفی زده میشه توی تعصب وباد انداختن الکی توی گلو غرق میشیم ومیگیم ما پاسدار ومروج ادبیات این مزر و بوم,کهن هستیم وافتخار میکنیم ..اره ماپاسداریم از نسل امروزی ها بپرسیم شاعر ملی نام ببر بگه ساسی مانکن ..امیر تتلو ...چه کا رفرهنگی جذاب و به روزی کردیم برای زنده نگه داشتن تاریخمون توی هزمینه ای .. هرکاری هم  بود برای اسم ورسم خودمون و پولش بوده . حقیقت اینه از هرچیزیمون داره نصفیش میمونه اونم یه نصف کم رنگ  
عرب زاده
|
-
|
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸
احسنت خانم راسخی

به موضوع خوبی پرداختید
یاس
|
-
|
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
گزارش خوبی بود اماچیزی که هست اینه که اصلا نباید تعجب کرد ازاینکه دانش آموزان ما که دارن میرن هزینه میکنن وزبان خارجه رابه هرنوعی یاد می گیرن هنوز اسم یک شاعروریاضیدان جهانی راکه اول متعلق به اونهاست را بلد نیستن من فکرمیکنم اصلاجای تعجب ندارد کشورما شده کشورتظاهرها ، همین اندازه که همسایه بغل دستی مون ببینه بچه مون داره میره کلاس زبان برامون کلی ذوق وافتخارمیاره اصلاهم خودمون راناراحت نکنیم چون ما درکشورجهان سومی زندگی میکنیم وخیلی هامون ملاک ارزش ها وقیمت گذاری ها را گم کردیم من میگم این دانش آموزان نه تنهاخودشون نمی دونن خیام کیست که شاید بیشتر پدر ومادرهای آنها هم به همین درد گرفتارند وگرفتاریم متاسفانه اما ازاون کسی که بادهان روزه توی این گرما رفته گزارش تهیه کرده دستش درد نکنه وخسته نباشه
مهدی پایدار
|
-
|
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
خانم راسخی. درود بر شما
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر