سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۵۸۴۸
سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

فکرشهر: تابه‌حال ضرب‌المثل ریش را به سِبیل پیوند زده را شنیده‌اید؟ این ضرب‌المثل را می‌توان شرح حال این روزهای صنعت خودرو دانست چراکه بخشی از تصمیمات این روزهای صنعت خودرو به‌قدری بی‌فایده است که گویا تصمیم‌گیران می‌خواهند کوتاهی سبیل را با درازی ریش جبران کنند و از ریش قیچی کنند و به سبیل پیوند دهند.

به گزارش فکرشهر، مهدی اسدی با این مقدمه در «عصر خودرو» نوشت: به عنوان مثال جدیدترین خبری که این روزها درباره صنعت خودرو منتشر شده بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت است. اما سوال اینجا است که چرا چندی پیش قیمت‌گذاری از شورای رقابت گرفته شد و حالا بعد از چندین ماه دوباره به این نتیجه می‌رسیم که شورای رقابت باید وظیفه قیمت‌گذاری خودرو را داشته باشد؟ چرا در کشوری که بیش از ۴۰ سال در حال قانون‌گذاری است تغییر تصمیم‌ها به این میزان سریع و گاهی اوقات غیرکارشناسی است؟

مثال برای این تصمیم‌ها در صنعت خودروی ما اصلاً کم نیست. بر اساس احکام دائمی برنامه توسعه کشور، ایجاد موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت دستورات و موازین شرعی اقتضا می‌کند ممنوع است اما در عین حال بیش از یک سال از ممنوعیت «موقت» واردات خودرو به کشور می‌گذرد و همچنان انبوهی از خودرو‌ها در گمرکات کشور در انتظار ورود به خاک ایران و انبوه مشتریان هم در انتظار دریافت خودرو‌های پیش‌خریدشده هستند.

مثال دیگر اینکه طبق قانون سوم توسعه، تعرفه واردات باید سالیانه پنج درصد کاهش پیدا کند اما کاهش که پیدا نمی‌کند که هیچ، بیشتر هم می‌شود.

باز هم مثالی دیگر: یک‌شبه تصمیمی گرفته می‌شود که قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار باید انجام شود اما مجلس و بخشی از دولت مخالف این تصمیم هستند. خوب! این تصمیم چگونه چند ماه اجرایی می‌شود؟ شبیه این تصمیم سال ۹۰ هم گرفته شد. آن زمان مدت معافیت از معاینه فنی خودروهای جدید از ۲ سال به ۵ سال افزایش پیدا کرد، در حالی‌که دولت، مجلس و سازمان محیط زیست مخالف بودند و مشخص نشد که چه کسی این قانون را تصویب کرد.

مثال بارز دیگر نیز تلفیق وزارتخانه‌هاست. یک وزارتخانه تبدیل به چند وزارتخانه می‌شود، چند سال بعد جدا می‌شود، دوباره چند سال بعد یکی می‌شود. برای چندمین بار این روزها خبر می‌رسد که قرار بر جدایی وزارتخانه‌هاست.

از اینها بگذریم اتفاق‌های جالب‌تری هم این روزها در کشورمان می‌افتد. اواسط سال گذشته دولت واردات خودرو را ممنوع کرد. با این وجود، هر چند ماه یک‌بار خبر می‌آید که مثلاً تعرفه واردات فلان خودرو کاهش پیدا کرد. همین دیروز بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر شد. مگر واردات خودرو پابرجاست که تعرفه‌اش کاهش پیدا کند؟

از این‌دست مثال‌ها به‌خصوص در صنعت خودرو بسیار است. ای‌کاش تصمیم‌گیران به‌خصوص تصمیم‌گیران صنعت خودرو وقت خود را کمتر برای تصمیم‌های غیرکارشناسی تلف کنند و بتوانند یک‌بار برای همیشه تصمیم درست بگیرند و تنها به دنبال پیوند زدن از ریش به سبیل نباشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر