پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در جلسه ستاد توسعه گلخانه های دشتستان بیان شد؛
فکرشهر - اسماء بوستانی: نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم زیرا کشاورزان ما سردر گم هستند و بر سر راه تولیدشان موانع زیادی وجود دارد...
کد خبر: ۵۷۹۹۵
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵

فکرشهر - اسماء بوستانی: نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی  ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم زیرا کشاورزان ما سردر گم هستند و بر سر راه تولیدشان  موانع زیادی وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، محمدباقر سعادت ۲۶ تیرماه در جلسه ستاد توسعه گلخانه های دشتستان که در فرمانداری برگزار شده بود اظهار کرد: تا چه زمانی باید بر سر راه تولید کنندگان و کشاورزان ما موانع وجود داشته باشد؟ تا چه زمان کشاورزان ما باید در بانک ها، اداره جهاد و دیگر ادارات گرفتاری داشته باشند؟ هر کدام از مسوولین در هر سمت و جایگاهی مشغول خدمت به مردم هستند باید ارباب رجوع ها را به چشم برادر و یا خانواده خود ببیند و تا جایی که امکان دارد مشکلات و موانع را بر سر راهشان بردارند و در انجام کار آن ها تسریع کنند.

 وزارت جهاد کشاورزی مهم ترین وزارت خانه کشور

سعادت با بیان اینکه اگر کشاورزی رونق یابد می تواند به توسعه بیشتر کشور و جامعه کمک کند افزود: در بین دستگاه های اجرایی و وزارت خانه ها یکی از مهم ترین وزارت خانه های کشور وزارت خانه جهاد کشاورزی است، اهمیت این وزارت خانه قابل قیاس با وزارت نفت نیست، زیرا نفت تمام شدنی است و اما کشاورزی این چنین نیست؛ نه اینکه وجود و ارزش نفت و گاز را کم رنگ کنیم، اما اگر بتوانیم با نفت و گاز بخش کشاورزی را توسعه دهیم بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود، زیرا بخش عظیمی از سلامت جامعه مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: تاکنون برای پیشرفت و توسعه گلخانه های شهرستان دشتستان چند همایش برگزار کردیم؟ چه تعداد کشاورز را در این خصوص توجیه کردیم؟ اگر تا کنون نتوانستیم در استان همه کشاورزان را در یک مکان جمع و جلسه برگزار کنیم در دشتستان می توانیم این کار را انجام دهیم، این جلسات انجام شود تا کشاورز در خصوص مشکلات و شرایط منابع ما آگاه شود، محاسن و معایب با آن ها در میان گذاشته شود، اگر این جلسات برگزار شود و تداوم داشته باشد قطعا کشاورز به سمتی که صلاح او است می رود، برای کشاورزان امتیاز، تسهیلات و جوایزی در نظر گرفته شود تا تشویق به ادامه روند توسعه بخش گلخانه ای شوند.

نماینده مردم دشتستان با بیان اینکه همه مشکلات ما در مجموعه دولت است عنوان کرد: اگر در یک اداره و ارگانی یک مدیر در کار ارباب رجوع تسهیل کرده و مدارکی که نیاز ضروری نبوده را از ارباب رجوع درخواست نکرده نباید تحت فشار دستگاه های نظارتی قرار گیرد، به عنوان نماینده مردم دشتستان از تمامی مدیران خواستارم فعالیت ارباب رجوع ها را با تسهیل و به خوبی انجام دهند تا شاهد گلایه های مراجعه کنندگان نباشیم.

سعادت بانک کشاورزی را یکی از بهترین بانک ها در رفع نیازها و تسهیل در فعالیت کشاورزان دانست و ادامه داد: اگر مواردی مد نظر مسوولین در خصوص توسعه گلخانه های دشتستان است آمادگی خود در خصوص پیگیری و رفع این موانع از طریق وزارت خانه اعلام می نمایم، مدیران محترم درخواست ها و مشکلات خود را به صورت مکتوب در اختیار من قرار دهند.

کشت گلخانه بهترین گزینه برای دشتستانی ها

سرپرست فرمانداری دشتستان با اعلام اینکه کشت گلخانه به دلیل تاثیر فراوان بهترین گزینه برای کشاورزی دشتستانی ها است اظهار کرد: در سه ماه آینده حتما همایش های تخصصی با عنوان توسعه گلخانه های دشتستان در یکی از بخش ها برگزار شود.

جواد لقمان زاده افزود: مدیران دشتستان تسهیل گری کنند و موانع تولید را بر سر راه کشاورزان بردارند این نکته مهم مورد تاکید فرمانداری دشتستان است. جهاد کشاورزی نیز هر 10 روز یکبار میزان تعامل و تسریع در فعالیت های بانکی را به فرمانداری گزارش دهد، که چه بانک هایی با کشاورزان و اداره جهاد همکاری می کنند و چه بانک هایی کوتاهی.

وی با اعلام اینکه گلخانه ها و دامپروری نیاز به رعایت حریم به یکدیگر را ندارند ادامه داد: کارگاه های ترویجی و اجتماعی برای کشاورزان و انسجام گلخانه ها در ۶ بخش شهرستان توسط بخشداران و با همکاری اداره جهاد کشاورزی فعال شوند، تا دو هفته آینده نیز حداقل استارت یک کارگاه زده شود، زیرا تمام تلاشمان به امنیت غذایی، و دسترسی پایدار همه مردم برای داشتن جسمی سالم است.

دشتستان قطب کشاورزی استان

رییس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان اظهار کرد: شهرستان دشتستان قطب کشاورزی استان است به صورتی که  از ۱۶۰ هزار تن تولید گندم استان بیش از ۵۰ درصد سهم استان را شهرستان دشتستان تولید کرده است.

مسعود نوذری در خصوص مبارزه با قاچاق و پلاک کوبی دام عنوان کرد: شاید در برخی شهرستان ها پلاک کوبی دام زیادی نداشتیم اما در شهرستان دشتستان بیش از ۱۰ هزار پلاک کوبی دام انجام شده است؛ به صورت سنتی هر جامعه و منطقه علاقمند به شغل هایی هستند، دشتستان نیز ظرفیت بالایی در حوزه امور دام دارد  و بالای ۹۵ درصد تسهیلات اشتغال توسعه روستایی در دشتستان است اما در این شهرستان به گلخانه توجه زیادی نشده است.

نوذری با اعلام اینکه در سال ۹۷ در شهرستان دشتستان ۵۰ هکتار گلخانه با ۱۰ هکتار توسعه انجام شده بیان کرد: تولیدات این ۵۰ هکتار ۱۰ هزار تن بوده است؛ به صورتی که وضعیت گلخانه های استان ۳۲۰/۵ هکتار تا ۱۵ تیرماه سال جاری بوده، پیش بینی تولیدات این اراضی ۶۳۸۴۰ تن بوده است، در سال ۹۷ توسعه اراضی گلخانه ای در استان ۱۰۳ هکتار بوده که ۷۴ هکتار کشت داربستی و ۲۹ هکتار گلخانه ای بوده است.

رییس جهاد کشاورزی دشتستان چند مصوبات استانداری جهت توسعه گلخانه های استان را اعلام کرد: فرمانداران به صورت هفتگی جلسه کارگروه توسعه گلخانه های شهرستان را برگزار کنند، سازمان جهاد کشاورزی باید یک جدول گزارش هفتگی گلخانه را طراحی کند و آخرین اقدامات را به استانداری گزارش نمایند؛ معاونت امور اقتصادی استانداری جلسه را با موضوع توسعه گلخانه های استان را با جهاد کشاورزی داشته باشد و هر دو هفته یک جلسه با حضور استاندار تشکیل شود.

وی با بیان اینکه استعلام امور اراضی به شرطی حذف می شود که شرایط امور اراضی را رعایت کنند ادامه داد: برای اینکه در سطح شهرستان گلخانه ها را توسعه دهیم نیاز به کلاس های توجیهی و آموزشی است که مسوولین مراکز این آموزش ها را با بخشداران برگزار کنند؛ از این رو با ورود  بخشداران به جلسه فرمانداری می توان این جلسات را به صورت هدفمند تشکیل دهند.

 

تسریع در پاسخ استعلامات به بانک

نماینده بانک کشاورزی با اعلام اینکه باید هماهنگی های لازم برای طرح های مربوط به گلخانه با کارشناس بانک انجام شود، اظهار کرد: زیرا در صورت عدم هماهنگی در هنگام تشکیل پرونده مشکل ساز می شود؛ هنگام صدور مجوز تمامی نکات باید دیده شود تا باعث کندی کار و پرداخت تسهیلات نشود.

زیراهی با بیان اینکه بعضی طرح ها با ۲۰ میلیارد ریال درخواست و برخی با ۲ میلیارد ریال درخواست هستند ادامه داد: این مبالغ با اجرای طرح ها اصلا هم خوانی ندارند به همین دلیل در هنگام طرح نویسی همه جوانب باید در نظر گرفته شود؛ دستورالعمل و مجوزها حتما باید در اختیار بانک ها قرار داده شود، ادارات برق، آب و شهرداری در پاسخ استعلامات به بانک تاخیر دارند از این رو مکاتبات لازم جهت تسریع در مکاتبات استعلام ها انجام شود تا بتوانیم با پرداخت تسهیلات جذب بهتری برای شهرستان دشتستان داشته باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر