جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ معرفی مشاهیر استان بوشهر
فکرشهر ـ معزالدین آرچین*: استاد «عبدالحسین شریفیان»، فرزند «غلامعلی» در سال 1305خورشیدی در بندر بوشهر متولد شد. وی در سال 1312، تحصیل در دبستان «فردوسی» را آغاز و متوسطه را در دبیرستان «سعادت» بوشهر سپری کرد. وی در سال 1328 موفق به اخذ دیپلم در رشته ادبی از این مدرسه شد...
کد خبر: ۵۸۱۰۵
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰

فکرشهر ـ معزالدین آرچین*: استاد «عبدالحسین شریفیان»، فرزند «غلامعلی» در سال 1305خورشیدی در بندر بوشهر متولد شد. وی در سال 1312، تحصیل در دبستان «فردوسی» را آغاز و متوسطه را در دبیرستان «سعادت» بوشهر سپری کرد. وی در سال 1328 موفق به اخذ دیپلم در رشته ادبی از این مدرسه شد. ایشان در هنگام تحصیل در مدرسه سعادت، شاگرد شاعر مشهور، «سید محمدطاهر دشتی» ملقب به «شفیق شهریاری» بود. از دیگر اساتید ایشان، می توان مرحوم «میرزامحمد رحیم خان بوشهری»، استاد زبان انگلیسی، «سیدمحمدی سعادت» از فعالان و مروجان هنر تئاتر در مدارس بوشهر را نام برد.

دوران نوجوانی استاد شریفیان مصادف بود با شهریور 1320 و سقوط و فرار «رضا شاه پهلوی» از ایران. «عبدالحسین»، در فروردین ماه 1329به خدمت سربازی فراخوانده شد و دوره نظام را در دانشکده افسری سپری کرد. وی بعد از پایان دوره نظام در سال 1331، به تشویق روزنامه نگار برجسته بوشهری مرحوم «عبدالرحیم جعفری» شروع به ترجمه داستان های کوتاه انگلیسی کرد. از جمله داستان کوتاهی به نام «پسرک سیاه پوست» نوشته «ریچارد رایت» را به فارسی ترجمه و در هفته نامه محلی «دریاکنار» به سردبیری عبدالرحیم جعفری به چاپ رساند. 

ایشان در سال 1331 وارد دانشگاه تهران شد و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی مشغول به تحصیل شد. اساتید برجسته عبدالحسین شریفیان در هنگام تصیل در دانشگاه تهران، زنده یاد «لطفعلی صورتگر»، مترجم و ادیب معروف در دهه 30 و40؛ دکتر«علاء الدین پاسارگاد»، مولف و مترجم صاحب نام و دکتر «پرویز فاضل خانلری»، محقق زبان و ادبیات فارسی بودند. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357، استاد شریفیان از جمله مترجمانی بود که حجم زیادی از آثار رمان نویس ژرف اندیش «هرمان هسه» را به فارسی ترجمه کرد. 

آثارمشهور استاد شریفیان به شرح زیر است:
1.    سقوط جمهوری سوم از شکست فرانسه درجنگ جهانی دوم. ویلیام شایرز- تهران - 1352
2.    خاورمیانه همان نفت و دولت های بزرگ آن. تهران - 1352
3.    دائره المعارف اکسفورد در دو جلد درباره رویدادها و شخصیت های تاریخی از پیش از تاریخ تا اواسط قرن بیستم (در دست چاپ)
4.    اساتید جهان (دوجلد) تهران - 1379
5.    سیری در اساتید یونان و رم- تهران - 1376
و ترجمه های فراوان دیگری که از استاد شریفیان تاکنون به چاپ رسیده است. 

وی به سال 1388 در بوشهر درگذشت.

*فعال فرهنگی
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر