جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۹۷۷۶
جمعه ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

فکرشهر: رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: ۹۶.۶ درصد پرونده تخلفات از سر دلسوزی، تصمیم‌گیری، ابهام در قوانین و برداشت و فهم نادرست از قوانین اتفاق افتاده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، عادل آذر روز پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: ما ارزش‌های نظارتی حاکم بر دیوان محاسبات و هر دستگاهی از بودجه کل کشور استفاده می‌کند را نظارت می‌کنیم. همیشه این بازخورد به ما می‌رسد که دستگاه‌های نظارت مرکز دنبال مچ‌گیری و مانع توسعه و تصمیم‌گیری هستند و ریسک و قدرت تصمیم‌گیری را از ما گرفتند.

وی با بیان این‌که «ما با رای مستقیم مجلس انتخاب می‌شویم،»  عنوان کرد: نگاه دیوان محاسبات در این دوره در قالب یک شعار راهبردی است، استراتژی که با این رای گرفتیم و شاید آن رای تاریخی که دادند تکرار نشده باشد و دلیلش همین نگاه و جهان‌بینی بود. طبق قانون اساسی اصل ۵۴ و ۵۵، وظیفه ما صیانت از بیت‌المال است.

وی با طرح این سوال که معنای بیت‌المال چیست؟ گفت: آیا بیت‌المال تنها میز، صندلی، تجهیزات، ارز، ریال، دلار، کامیون، هواپیما و امکانات فیریکی است یا مفهوم دیگری هم دارد؟ باور ما در دیوان این است که بیت‌المال تنها منابع فیزیکی و مادی نیست، بلکه بخش اصلی منابع و سرمایه‌های انسانی است. وظیفه ما این است که اجازه ندهیم آسیبی به این سرمایه برسد که در درجه اول انسانی بوده و بروز آن در خط مقدم مدیران هستند.

رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: خط مقدم توسعه مدیران اجرایی هستند. یکی از وظایف کلیدی دیوان این است که از این سرمایه پاسداری کند. این جهان‌بینی و نگاه ما است. این پاسداری از بیت‌المال و به طور خاص مدیران اجرایی چگونه می‌تواند اتفاق بیفتد؟ ۹۷ درصد بودجه در بخش قوه‌مجریه استفاده می‌شود اما بر قوه‌مقننه و قوه‌قضاییه نیز نظارت می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که «برای پاسداری راهبرد تعیین کردیم و این راهبرد نظارت مستمر مالی با رویکرد پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه بوده و نگاه ما است، شعار هم نیست»، تصریح کرد: در مرحله پیشگیری ما باید به مدیران خود آموزش دهیم و آسیب‌شناسی کنیم که بیشترین تخلفات مدیران ما که پرونده شکل گرفته و منجر به دادخواست شده چند پرونده بوده، گرفتاری آن‌ها چیست و آیا عمدی در کار است یا نه؟

وی افزود: ۹۶.۶ درصد پرونده تخلفات از سر دلسوزی، تصمیم‌گیری، ابهام در قوانین و برداشت و فهم نادرست از قوانین اتفاق افتاده است. دوره آموزشی طراحی کرده و پیشگیری را در آموزش تجربه کردیم که به مدیران خود حقوق را آموزش دهیم. این دوره تحت عنوان طرح بینا برگزار شده تا در این دوره‌ها شرکت کنیم و اینگونه می‌توانیم به شما کمک نماییم. از زمان اجرای این دوره‌ها کاهش چشمگیری در پرونده‌های تخلفات را شاهد هستیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در بخش هدایتگرانه بخش مشاوره را راه انداختیم. یکی از بهترین ادارات کل دیوان محاسبات ما در استان خراسان رضوی است که باید از این ظرفیت استفاده کنید. سرمایه ما دانش حقوقی و مالی بوده که باید در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران قرار گیرد. نظارت در دیوان باید در خدمت توسعه باشد. در عین تصمیم‌گیری اگر به ابهام قانونی بر می‌خورید، از مجموعه دانشی مشاوره بگیرید. ما آموزش و مشاوره می‌دهیم و مدیر باید تصمیم‌گیری کند. محور کار خود را به سمت حسابرسی عملکرد آوردیم.

وی خاطرنشان کرد: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در حوزه اقتصاد مقاومتی کار ارزشمندی است. ما در خدمت هستیم و هر سال حسابرسی اقتصاد مقاومتی در حوزه حسابرسی عملکرد انجام می‌دهیم. ما شما مدیران را به عنوان افراد باشرف و دست‌پاک می‌شناسیم، ممکن است ۳،۴ درصد پرونده باشد که عمدتا با طراحی اتفاق افتاده است. شما مدیران باید کمک کنید این طرح اتفاق بیفتد.

وی ضافه کرد: هیات ویژه مشاوره‌ای در حوزه اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در قالب اقتصاد مقاومتی تشکیل خواهیم داد و هرجا مشکلی است و بتوانیم سنگی از پیش پای شما برداریم، کمک می‌کنیم. ما مشاور شما هستیم و شما را کمک می‌کنیم. این پایلوت‌ها باید اتفاق بیفتد و در کشور نمونه داشته باشیم، ما تشنه این موارد هستیم. قوانین ما نیز ظرفیت دارد، اما باید دانش را داشت و احصا کرد.

عادل آذر گفت: بیشتر گرفتاری‌ها برای مدیران از ضعف کنترل‌های داخلی در دستگاه‌هاست. مدیر و کسی که متولی کنترل داخلی بوده، شما هستید، آنچه امضا نمی‌کنید، معنایش این نیست که مسئولیت ندارید، بلکه تفویض کردید و پاسخگو هستید. سامانه ثبت اموال و دارایی‌های دولتی از نظر ثبت جای بسیار دارد و شناسایی اموال و شناسنامه‌دار کردن اموال دولت و دارایی‌های حکومت هنوز جای کار داشته و استان شما نیاز به اهتمام بیشتری دارد. این اموال و دارایی‌ها در راستای طرح اقتصادی شما بسیار کمک حال تولید ثروت و پشتوانه کار اقتصادی است و می‌تواند به معین‌های شما کمک کند.

وی در خصوص افزایش سهم استان خراسان رضوی از بودجه نیز  عنوان کرد: عادلانه بودن بودجه بحث مهمی است. کمیته مشترکی بین دیوان و برنامه و بودجه کشور وجود دارد و هر دو دستگاه تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه مشترک کار می‌کنند. این بحث جدی بوده و باید به آن توجه شود. حتی اگر ۸ درصد را هم به استان بدهند، باز هم مساله را حل نمی‌کند. اصل موضوع طرح مثلث اقتصادی شما است تا اینکه آویزان حکومت مرکزی نشوید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر