شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۰۲۸۸
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۴

فکرشهر: رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور برنامه‌های تاسوعا و عاشورا در استان بوشهر را اعلام کرد و گفت: در این روزها برنامه‌های متنوعی در شهرها و روستاهای استان برگزار می‌شود.

به گزارش فکرشهر، نوشاد نوشادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مراسم و مجالس اقامه عزای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام امسال هم همچون سال‌های گذشته با شور و شعور و شکوه خاصی در سراسر روستاها و شهرهای استان بوشهر برگزار شد.

وی اضافه کرد: گزارشات رسیده و بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که کمترین آسیب های عزاداری را در سطح استان بوشهر نسبت به سال‌های گذشته شاهد بودیم و حضور جوانان و نوجوانان در مراسم و مجالس بسیار چشمگیرتر و بیشتر از گذشته بوده است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور بیان کرد: در شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی همزمان با سراسر ایران اسلامی مردم عزادار استان بوشهر برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران باوفایش به سوگواری می پردازند مجالس سخنرانی روضه خوانی سینه‌زنی و حرکت دستجات عزاداری و تجمعات تاسوعا و عاشورای حسینی در تمامی شهرها و روستاهای استان برگزار خواهد شد.

برنامه‌های تاسوعا و عاشورا در شهرها

وی خاطرنشان کرد: در شهر بوشهر مراسم عزاداری از ساعت ۱۱ صبح روز تاسوعا و عاشورا از میدان قدس تا مصلای جمعه شهر بوشهر همراه با اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان بوشهر برگزار می شود.

نوشادی افزود: در شهر برازجان شب تاسوعا از ساعت ۱۰ حرکت دستجات عزادار و هیات های مذهبی به سمت چهارراه بازار و در روز عاشورا از ساعت ۹ صبح از خیابان جمهوری اسلامی، خیابان هفت تیر، خیابان شریعتی، و خیابان شهید چمران تا مصلای جمعه شهر برازجان برگزار می شود.

وی گفت: در شهر اهرم تنگستان از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح روز عاشورا از چهارراه بانک‌ صادرات و میدان آیت الله علم الهدی اهرمی تا حسینیه سید محمد تقی هاشمی برگزار می شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور بیان کرد: در شهر جم روز تاسوعا از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح از میدان امام حسین علیه السلام و بانک مسکن تا گلزار مطهر شهدای شهر جم و در روز عاشورا از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از خیابان‌های اصلی شهر شروع و در میدان امام حسین علیه السلام شهر جم تجمع می‌کنند.

وی افزود: در شهر کنگان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح از خیابان وحدت حرکت دسته جات شروع می شود به سمت میدان شهید بهشتی و در همان مکان تجمع تاسوعا و عاشورا انجام می‌گیرد.

نوشادی اضافه کرد: در شهر دیر در روز تاسوعا روز شهادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام از ساعت پنج عصرحرکت دسته جات عزاداری از خیابان‌های اصلی شهر به سمت میدان امام حسین علیه السلام و همچنین در روز عاشورا از ساعت ۹ صبح از خیابان‌های اصلی شهر باز به سمت میدان امام حسین علیه السلام در شهر دیر برگزار می شود.

وی افزود: در شهر دیلم روز تاسوعا تجمع هیئات و دستجات عزادار از ساعت هشت صبح از بیت الحسین علیه السلام تا گلزار شهدا و برعکس و در روز عاشورا از ساعت شش عصر در میدان امام حسین شهر دیلم برگزار می‌شود و در شب عاشورا مراسم ویژه زنجیر زنی از خیابان منتهی به بیت الحسین علیه السلام تا بیت العباس همراه با پخش زنده از شبکه استانی سیمای بوشهر برگزار می‌شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور گفت: در شهر عسلویه در همه فازهای منطقه ویژه پارس جنوبی و مجتمع گازی تجمع تاسوعا و عاشورا با حضور پرسنل عزادار منطقه گازی حوزه جنوب استان برگزار می شود و اقامه نماز ظهر عاشورا هم در سراسر استان همراه با اطعام عزاداران برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:در بندر گناوه در روز تاسوعای حسینی حرکت دسته جات عزاداری و هیئت های مذهبی از خیابان‌های اصلی شهر به سمت مرقد مطهر سید رضا علیه السلام را داریم که در ساعت ۱۸ در آن محل مقدس تجمع پیدا می‌کنند.

نوشادی گفت: همچنین در روز عاشورا در شهر گناوه از خیابان‌های اصلی شهر و بلوار امام خمینی، بلوار پاسداران و بلوار امام حسین علیه السلام حرکت دستجات مذهبی شروع می شود و در محل امامزاده سلیمان بن علی در ساعت ۱۸ تجمع عزاداران انجام می گیرد.

وی ادامه داد: در شهر خورموج دشتی از ساعت ۹ صبح در روز عاشورا از خیابان های اصلی شهر تا میدان شهید مهدوی خورموج تجمعات هیئات مذهبی و دسته‌جات عزاداری را داریم که در سوگ مولی و مقتدای خویش به سوگواری می پردازند.

توصیه به متولیان مراسم و مجالس

نوشادی تصریح کرد: به دست اندرکاران و خادمان ایستگاه‌های صلواتی توصیه می‌شود در رعایت نکات بهداشتی و مسائل زیست محیطی در پذیرایی از عزاداران اهتمام ویژه و در راستای جلوگیری از ایجاد ترافیک و مشکل عبور و مرور مردم دقت شود.

وی اظهار داشت: مراسم شام غریبان هم در اکثر نقاط استان در محل گلزار مطهر شهدای عزیز به یاد غربت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله برگزار می‌شود و همچنین ضمن تشکر از نیروی محترم انتظامی و دستگاه های امنیتی حفظ حجاب اسلامی توسط خواهران محترم توصیه می‌شود.

نوشادی اضافه کرد: وحدت و دوستی بین مذاهب بخصوص اهل تسنن در برگزاری مراسم و سخنرانی‌ها به‌عنوان یک محور و اولویت مد نظر باشد و از خرافه گویی پرهیز و از گفتار و رفتارهایی که باعث وهن مجالس می شود جدا خودداری شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر