شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۰۸۴
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

فکرشهر: ۳۰۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون ریال امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی استان بوشهر اختصاص یافت.

به گزارش فکرشهر، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: این پروژه‌ها در ۳۰ حوزه آبخیز و در بیش از ۴۷ نقطه در شهرستان‌های جم، عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان، گناوه و دیلم  هزنیه می‌شود.

غلامرضا منتظری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین بارندگی در استان بوشهر ۲۵۰ میلی‌متر است که در صورت تحقق این میزان بارندگی، مجموع روان‌ آب‌های ناشی از بارش‌های استان و استان‌های همجوار در مجموع بیش از چهار میلیارد مترمکعب است و با همه تلاشی که از سوی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی انجام شده تاکنون فقط بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از این حجم روان‌آب مهار و  ۸۵تا ۹۰ درصد از آنها بدون استفاده در خلیج فارس تخلیه می‌شود.

وی اظهار داشت: در این شرایط اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری علاوه براینکه بخش زیادی از این روان‌آب‌ها را کنترل می‌کند، این اقدام‌ها از فرسایش و تخریب خاک جلوگیری کرده و باعث تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

منتظری ادامه داد: همچنین با اجرای پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک، ضمن جلوگیری از فرسایش، مهار روان‌آبهای سطحی باعث ذخیره آنها در چاله‌ها یا هلالی آبگیر شده و بهبود و احیای پوشش گیاهی در این دشت‌ها هم در پی خواهد داشت.

وی گفت: سال گذشته ۱۴۸میلیارد و ۵۶۸ میلیون ریال برای اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری و آبخوان‌داری و انجام پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک در ۲ هزار و ۲۹۹ هکتار و در ۳۷ نقطه از استان بوشهر از محل صندوق توسعه ملی در استان بوشهر هزینه شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: از مجموع طرح های تعریف شده برای استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال ۲۲ پروژه شامل ۴۲ سازه آبخیزداری و آبخوان‌داری با ۲۵۲ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

علی جعفری افزود: همچنین ۵۰ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال به اقدام‌ها دیگری شامل مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه‌های آبخیز، عملیات بیولوژیکی شامل هلالی‌های آبگیر، مرتع و جنگل، مراقبت و آبیاری، حفاظت و نگهداری از عرصه های مابع طبیعی، توانمندسازی جوامع محلی در چارچوب آموزش و ترویج در سطح حوزه‌های آبخیز اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: سال گذشته با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری بیش از ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب‌های سطحی در استان بوشهر کنترل و استحصال شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر کنترل سیلاب و فرسایش، حفاظت از خاک، احیای پوشش گیاهی و جنگل‌ها، تقویت پوشش گیاهی، تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی را از مهمترین هدف‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و عملیات بیومکانیکی و بیولوژیکی عنوان کرد.

دبیر ستاد صندق توسعه ملی در استان بوشهر اضافه کرد: براساس تفاهم نامه دو جانبه بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و استانداری بوشهر امسال علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی از محل اعتبارات استانی نیز بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال به پروژه‌های آبخیزداری و منابع طبیعی اختصاص یافت که از این میزان ۷۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال برای اقدام‌های آبخیزداری و آبخوانداری و بخشی از آن نیز به پرداخت مطالبات سال ۹۷ پیمانکاران پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری این اداره کل، اختصاص می‌یابد.

جعفری گفت: مساحت حوزه‌های آبخیز استان بوشهر ۲ میلیون و ۵۵۹هزار و ۵۲۳ هکتار است که این مساحت شامل حوزه‌های آبخیز داخلی به مساحت ۲ میلیون و یکهزار و ۵۷ هکتار (معادل ۷۸ درصد از مساحت حوزه های آبخیز استان) و حوزه‌های آبخیز ساحلی و مرزی به مساحت ۵۵۸ هزار و ۴۶۶هکتار معادل ۲۲ درصد مساحت استان است.

وی یادآور شد: تعداد حوزه‌های آبخیز استان بوشهر ۲۷۶ است که دارای ۲ میلیون هکتار فرسایش آبی و ۳۳۱ هزار هکتار فرسایش بادی است.

جعفری متوسط فرسایش آبی در استان بوشهر را معادل ۱۷ تن در هکتار و متوسط تولید رسوب نیز ۶.۳ تن در هکتار در سال برآورد شده است.

وی اضافه کرد: کل مساحت حوزه‌های مطالعه شده آبخیزداری یک میلیون و یکهزار و ۹۶۲ هکتار معادل ۴۳ درصد کل مساحت حوزه‌های آبخیز استان است که چهار حوزه آبخیز در دست بازنگری در سال ۹۸ و ۶ حوزه آبخیز پیشنهادی برای مطالعه است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر