جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ غلامرضا شاکری*: شاید یکی از مهم ترین تصمیمات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر برازجان، تصویب روزی به نام برازجان جهت شناساندن توانمندی ها، پتانسیل ها و شاخصه های این شهر برای مردم ایران باشد که متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است. مهم ترین دلیل  برگزاری ضعیف و بی ثمر برنامه های این روز در ۲ سال اخیر، برخورد تبلیغاتی با نام این روز و برنامه های آن است...
کد خبر: ۶۲۳۸۰
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰

فکرشهر ـ غلامرضا شاکری*: شاید یکی از مهم ترین تصمیمات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر برازجان، تصویب روزی به نام برازجان جهت شناساندن توانمندی ها، پتانسیل ها و شاخصه های این شهر برای مردم ایران باشد که متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است. مهم ترین دلیل  برگزاری ضعیف و بی ثمر برنامه های این روز در ۲ سال اخیر، برخورد تبلیغاتی با نام این روز و برنامه های آن است.

هر چند در زمان تصویب این روز، چالش های فراوانی به وجود آمد و شورای چهارم شهر برازجان پس از کشمکش های فراوان، شعار و نام این روز را تصویب کرد و با تایید هیات تطبیق فرمانداری عملا برگزاری این روز به قانون تبدیل شد، ولی اساسی ترین ایراد این مصوبه این بود که نحوه اجرا، شرح وظائف و مسوولیت ها در آن تعریف نشده بود؛ ضمن آن که پس از چندی، تعدادی از اعضای شورای چهارم با کشمکش های بی دلیل مانع اجرایی شدن این مصوبه شدند تا بدان جا که پس از روی کار آمدن شورای پنجم، تصمیم گیری پیرامون این مهم به شورای فرهنگ عمومی محول شد تا با کدخدا منشی، این موضوع ختم به خیر و اجرایی شود.

هرچند مصوبه شورا، خود، مُر قانون است و پس از تایید هیات تطبیق، هیچ کس اجازه دخل و تصرف در آن را ندارد و با محول کردن موضوع به شورای فرهنگ عمومی، عملا کاری غیرقانونی صورت گرفته بود، اما پس از کشمکش های فراوان بالاخره شورای فرهنگ عمومی هم رضایت به برگزاری روز برازجان به عنوان روز شکوفایی طبیعت و نخلستان ها داد تا شاهد اجرای برنامه های روز برازجان در تاریخ ۱۲ اسفند هر سال باشیم؛ فارغ از این که با این تصمیم اشتباه و دخالت شورای فرهنگ عمومی در روند اجرای مراسم در این روز، عملا روز برازجان به جای آن که مانند تمام نقاط کشور توسط شورا و شهرداری، سیاستگذاری و اجرایی شود، حوزه تصمیم گیران آن در خارج از مجموعه شورا و شهرداری قرار گیرد که نقش یکی از اعضای شورای شهر در این اتفاق کم نظیر، بسیار قابل لمس بود.

هدف از این یاداشت که تقدیم حضورتان می شود، دلایل و نحوه انتخاب نام روز برازجان نیست، بلکه متاسفانه طی دو سال اخیر شاهد اجرای برنامه های ضعیف بدون برنامه ریزی و مشارکت عمومی بوده ایم و جلسه چند روز پیش در فرمانداری و روند فعالیت‌ها در دو سال گذشته باعث شد تا به عنوان شهروند انتقاداتی پیرامون نحوه دعوت از مدعوین وبرنامه ها به سمع و نظر شما عزیزان برسانم.

سال گذشته برنامه های روز برازجان آن قدر ضعیف و سردرگم اجرا شد و شاهد دخالت های بی موردِ افراد غیر مسوول بودیم که به نظر می‌رسید عدم برگزاری این مراسم بهتر از اجرا با آن شکل و شمائل بود؛ چون نه تنها هیچ پتانسیلی از این شهر معرفی نشد، بلکه بالغ بر ۵۰ میلیون تومان هزینه بر روی دست شهرداری گذاشت  که می‌طلبد با کارشناسی بهتر و برنامه‌های منسجم تر در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برازجان، مسوولیت ها، اهداف برگزاری، سیاستگذاری و نحوه اجرای برنامه ها با حضور کارشناسان حوزه فرهنگ، ورزش،هنر، محیط زیست و... و همچنین پتانسیل سایر اداره ها به نتیجه نهایی برسد تا پس از تصویب شورا و تایید فرمانداری، تکلیف همگان مشخص شود؛ در غیر این صورت، در سال جاری نیز این برنامه به صورت کاملاً غیر کارشناسی برگزار خواهد شد و ضعف ها همچنان ادامه خواهد یافت؛ چون مشخصا بدون نظر کمیسیون فرهنگی شورای شهر و صرفا برگزاری جلسات توسط دو عضو شهر ـ جناب آقای بنافی و سرکار خانم حسینی ـ این سیاست گذاری ها انجام  می‌پذیرد که فارغ از اینکه به دور از منطق خرد جمعی است، قطعا ناخوشایند سایر اعضا نیز خواهد بود؛ چنانچه طی چند روز گذشته، بارها عنوان نمودند که کمیسیون فرهنگی شورا به عنوان متولی اصلی این مراسم دخالتی در روند برگزاری نخواهد کرد و از این که یک عضو شورا، شان خود را حفظ نکرده و به عنوان زیر مجموعه فعالیت نماید، بسیار دلگیر و نگرانند.

لذا جا دارد پیرامون این چنین جلسات روز نکوداشت برازجان نکاتی به شرح ذیل معروض دارم:

 اول آن که اعضای شورا خود بودجه این روز را مصوب کرده و معتقدند شهردار، رییس روز نکوداشت و اداره فرهنگی شهرداری، دبیر این مراسم است و آن که می گویند شهردار توسط اعضا به عنوان رییس انتخاب شده حرفی بسیار اشتباه بوده و عبث و بدعتی ناصواب است (تصویب بودجه توسط شورا و تخصیص و پرداخت هزینه مراسم توسط شهرداری است). انتخاب کردن رییس و دبیر و... با این شرایط چه صیغه است و آیا باید منتظر روزی بود که شخصی غیر از شهردار در آینده به عنوان رییس انتخاب شود؟! اله اعلم!

دوم آن که جلسه هماهنگی پیش از حضور خدمت فرماندار در بسیج اصناف به چه معناست؟ آن هم در شرایطی که هیچکدام از ۵ عضو دیگر شورا اطلاعی از آن  نداشته و رییس کمیسیون فرهنگی به عنوان سیاستگذار و نماینده اصلی شورا در این جلسه دعوت نشده است؟!

سوم آن که این افراد را چه کسی دعوت کرده و چه کسی با فرماندار برای این جلسه هماهنگ نموده؟ چون فرماندار نیز در بیانیه خود تاکید داشتند که دعوت کننده این جلسه نبوده اند!

چهارم آن که رییس و دبیر برگزاری این نکوداشت، شهردار و رییس اداره فرهنگی است و انتخاب مسوول کمیته های این مراسم بر عهده ایشان است، حال این که انتخاب مسوولین کمیته ها با صلاحدید چه کسی بوده؟

پنجم، علت برگزاری این جلسه در روز غیر اداری در فرمانداری چیست و چرا فرماندار را در عمل انجام شده قرار داده اند؟

ششم با توجه به اینکه این جلسه باید با هماهنگی کمیسیون فرهنگی شورا و پس از تایید شورای شهر برازجان مانند سال پیش برگزار شود، چه کسی این روند را دور زده و همه را در عمل انجام شده قرار داده است؟

و مهم ترین نکته آن که چرا شورای اسلامی شهر برازجان و شهرداری برازجان که سیاستگذار و مجری این روز هستند، این اختیار را به افراد غیر واگذار کرده اند تا راهبری، سیاستگذاری و دخالت کنند تا شاهد برنامه هایی ضعیف مانند دو سال گذشته باشیم؟!

*فعال اجتماعی

نظرات بینندگان
محمدی
|
-
|
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۶
با سلام

 

با تشکر از نویسنده و دلسوزی های ایشان 

واقعا برنامه های فرهنگی شهر بسیار ضعیف هست

چه لزومی دارد وقتی توانایی اجرای کارهای فرهنگی در افراد نیست ،بر ماندن آنها در سمتهای فرهنگی اصرار کنیم!!

چرا باید اینقدر بلحاظ تغییر مدیریت ضعیف باشیم که شخص در این شهر وجود نداشته باشد که صاحب فکر و نوآوری و خلاقیت باشد که جایگزین کنیم!!

باور کنید در مقایسه با شهرهای دیگر استان بسیار ضعیف عمل کرده ایم

 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر