جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: «قرص برنج» باز هم در دشتستان قربانی گرفت؛ این بار پسر 7 ساله یک خانواده آب پخشی  به کام مرگ رفت و سه عضو دیگر خانواده هم با مسمومیت شدید در بیمارستان بستری شدند...
کد خبر: ۶۲۵۹۹
پنجشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

فکرشهر: «قرص برنج» باز هم در دشتستان قربانی گرفت؛ این بار پسر 7 ساله یک خانواده آب پخشی  به کام مرگ رفت و سه عضو دیگر خانواده هم با مسمومیت شدید در بیمارستان بستری شدند.

به گزارش «فکرشهر»، این دومین حادثه مرگ آور در اثر استنشاق گاز منتشر شده از قرص برنج در 4 روز گذشته در دشتستان است؛ حوادثی که هر دو هم در آب پخش رخ داده است و در فصل برداشت و انبار کردن خرما.

در حادثه ای که روز یک شنبه ـ 28 مهرماه 1398 ـ رخ داد، دختر 17 ساله یک خانواده قربانی شد و خواهر و دو برادر و مادر وی نیز با مسمویت شدید و پدر خانواده با مسمومیت کم تر در بیمارستان بستری شدند و امروز ـ پنج شنبه، 2 آبان ماه ـ نیز حادثه دیگری رخ داده و 4 عضو یک خانواده دچار مسمویت شده اند که پسربچه 7 ساله خانواده در درمانگاه آب پخش در گذشته و پدر، مادر و برادر این کودک فوت شده نیز با مسمومیت شدید در بیمارستن شهید گنجی برازجان بستری شده اند.

این خبرها را مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز تایید کرده و گفته است که «از اول هفته گذشته تاکنون، 14 مورد مسمومیت با قرص برنج در این استان گزارش شده که از این شمار 2 نفر فوت شده اند».

سید مجید حسینی در این باره توضیح داد: قرص برنج با نام علمی «فسفید آلومینیوم»، جزو سم‌های بسیار خطرناک برای انسان است و نباید هرگز از این قرص حتی برای مبارزه با حشره‌ها و جوندگان استفاده شود؛ قرص برنج، در سال 84 از فهرست سموم مجاز مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی حذف شده و محصولات کم‌خطری از جمله قرص‌های سیر که دارای پروانه ساخت هستند، جایگزین آن شده است و مردم برای مبارزه با آفت‌ها، حشره‌ها و جوندگان باید از شرکت‌های مجازی که از سوی مرکز بهداشت استان و شهرستان دارای مجوز هستند، کمک بگیرند.

حسینی اضافه کرد: بازرسان بهداشت محیط و واحد نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکنون از ۴۸ کارگاه بسته‌بندی خرما بازدید کرده اند که ۹۰ درصد از این کارگاه‌ها از این سهم استفاده کرده و یا در دست تهیه داشتند این درحالی است که تهیه قرص برنج ممنوع است و هیچ یک آگاهی لازم در خصوص نحوه استفاده از آن را ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با بیان برخی خطرات قرص برنج، به رسانه ها گفت که این قرص «ممکن است برای همسایگان مصرف کننده قرص نیز مشکل ایجاد کند» و افزود: خواهش می‌کنیم کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و عزیزان نیروی انتظامی با همکاری مراکز و شبکه بهداشت و درمان از عرضه و استفاده غیرقانونی از این قرص جلوگیری کنند.

به گزارش «فکرشهر»، استفاده از قرص برنج (فسفید آلومینیوم) برای آفت کشی به ویژه در فصل برداشت و انبار کردن و بسته بندی خرما در دشتستان رواج بیشتری می یابد و هرچند طبق گفته مسوولین، جهاد کشاورزی ممنوعیت استفاده از قرص برنج را اعلام کرده و از سم فروشی‌ها و عطاری‌ها تعهد منع عرضه این قرص گرفته‌شده، اما همچنان این قرص از طریق دلال‌ها و بازار آزاد تهیه می‌شود؛ این در حالی است که مسمومیت با قرص برنج، از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران این سم، یافت نشده است.

قرص برنج دارای جذب خوراکی و استنشاقی بالا است و تماس انسان با آن می‌تواند عوارض شدید و کشنده‌ای در بر داشته باشد؛ چون قرص برنج تبدیل به گاز بدون رنگ می‌شود و افرادی که با این گاز دچار مسمومیت می‌شوند از خطرات آن آگاه نیستند. مسمومیت با قرص برنج به‌ صورت خوراکی و استنشاقی، عوارضی همچون تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما ایجاد می کند. این ماده سمی به‌ راحتی جذب دستگاه گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود و سالانه تعداد زیادی در اثر استفاده از قرص برنج به‌ صورت عمدی و یا سهوی دچار مسمومیت و مرگ می‌شوند.

هرچند استفاده از قرص برنج آسیبی به محصول خرما و مصرف کننده خرما نمی زند، بلکه ماندگاری آن را افزایش و مانع از آفت زدن این محصول می شود، اما استفاده کشاورزان از این قرص حوادث مرگباری را رقم می زند که نمونه آن مسمومیت 14 نفر و مرگ دو نفر در یک هفته گذشته در دشتستان است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر