شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۶۰۹
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

فکرشهر: رئیس انجمن خرمای ایران گفت: ممنوع کردن صادرات هر کالای تولید داخلی خطایی بزرگ است و درواقع کارنامه صادراتی خود را در مقابل کشورهای هدف نابود کرده‌ایم.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محسن رشید فرخی روز چهارشنبه در بوشهر افزود: در سال گذشته تلاطم‌های زیادی در حوزه اقلام صادراتی داشتیم که بیشترین مشکل مربوط به بحث مدیریت است.

وی اضافه کرد: برخی مسائل مثل تحریم‌ها از دست همه بیرون است ولی ما بیشتر از تحریم‌ها خود تحریمی داریم از جمله وضع برخی قواعد دست و پاگیر که جبران آنها مشکل است.

رشید فرخی اظهارداشت: وقتی صادرات کالایی از کشور ما ممنوع یا با مشکل روبرو می‌شود کشورهای رقیب ازجمله در بحث پسته آمریکا و خرما عربستان سعودی بلافاصله مشتریان ما را در دنیا جذب می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه صادرات ۲ مشکل وجود دارد یکی بحث مدیریتی است و موضوع دیگر تعامل با خارج از کشور است که در زمان حاضر در زمینه حمل‌ و نقل خارجی برای صادرات، برگشت پول و تلاطم‌های ارزی، تولید و افزایش داده‌های کشاورزی دچار مشکل هستیم که امیدواریم این مشکلات را با درایت و برنامه‌ریزی به سمت‌وسویی ببریم که بازارهای هدف صادرات را به دست بگیریم و با افزایش کیفیت تولید و صنایع تبدیلی در این عرصه موفق شویم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: برای توسعه خدمات بازرگانی در حوزه خرما در سال‌های اخیر یکسری ناملایماتی وجود داشتهاست که برقراری عوارض بر خرما یکی از آنهاست.

خورشید گزدرازی افزود: عوارض بر صادرات خرما موجب مشکلات در بازارهای هدف شد که با رایزنی‌های اتاق‌های بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها توانستیم این مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه خرما تولیدکنندگان و کسانی که در حوزه صادرات هستند می‌توانند با ایجاد تولید باکیفیت و بسته‌بندی خوب این صنعت را در سطح جهانی مطرح و معرفی کنند.

گزدرازی اضافه کرد: با توجه به اینکه با برخی کشورهای اوراسیا تهاتر کالا داریم این مهم می‌تواند به صادرات و جایگاه صنعت خرما کمک کند که در این  زمینه باید دولت حمایت‌های لازم را داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر بیان کرد: به عنوان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی یکی از پیشنهادهای اصلی ما در حوزه صادرات خرما این است که در معامله با کشورهای همجوار صادرکنندگان خرما و محصولات کشاورزی را از برگشت ارز معاف شوند.

گزدرازی افزود: در مورد معاملاتی که در حوزه کسب‌ وکار وجود  دراد با خیلی از کشورها به صورت ریال معامله می‌کنیم که در صورت معافیت برگشت ارز باعث رونق زیادی در توسعه خرما و صادرات می‌شود.

وی اظهارداشت: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه ارز و ارزآوری است پیشنهاد می‌شود دولت در بحث ارز محصولات کشاورزی تمهیدات ویژه‌ای قرار دهد که در این ارتباط یکی از دغدغه‌های اصلی صادرکنندگان بحث برگشت ارز است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر اظهارداشت: بخش خصوصی و دولت می‌توانند زیرساخت‌هایی لازم مدنظر برای توسعه و صادرات محصولات کشاورزی از جمله حمل‌ونقل کانتینری و یخچالی را مهیا و به صادرات و توسعه حوزه کشاورزی کمک کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر