پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۳۶۲۴
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸

فکرشهر: پژوهشگران در مطالعه اخیرشان یک گیرنده در مغز که با حال بد و احساسات منفی در انسان مرتبط است را کشف کردند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، مغز یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی‌مهرگان است و دارای چندین گیرنده است که هر کدام نقش خاصی دارند اخیرا یک تیم بین‌المللی از دانشمندان موفق به کشف یک گیرنده تاکنون ناشناخته در مغز شده‌اند که با ایجاد خلق و خوی بد در افراد، مرتبط است.

دانشمندان اظهار کرده‌اند این کشف می‌تواند منجر به توسعه داروهای هدفمندتری شود و علم را یک گام به شناخت کامل مغز انسان نزدیک کند.

دانشمندان اعلام کرده‌اند این گیرنده به اندازه یک نخود است و در یک منطقه کوچک در مرکز مغز انسان شناسایی شده است. این منطقه از مغز انسان تاکنون مورد مطالعه و بررسی بسیار کمی قرار گرفته بود.

منطقه مذکور در مغز  "habenula medial" نام دارد. پژوهشگران چند دانشگاه پس از هشت سال تحقیق موفق به کشف این گیرنده شدند. پژوهشگران "دانشگاه سیدنی"(University of Sydney) و "موسسه کولیینگ"(Kolling Institute) و محققان کشورهای فرانسه، کانادا و مجارستان در این مطالعه مشارکت داشتند.

دانشمندان معتقدند گیرنده موسوم به گیرنده "NMDA"، نقش بسیار مهمی در  تنظیم "روحیه منفی"(negative moods) انسان دارد.

دکتر "یو اوتسو"(Yo Otsu) یکی از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه سیدنی گفت: عملکرد منطقه "habenula medial" مغز به خوبی درک نشده است اما تصور ما این است که منطقه مذکور با خلق و خوی منفی افراد مرتبط است. ما بسیار هیجان زده هستیم زیرا انتظار نداشتیم گیرنده‌ای مرتبط با این حالات را پیدا کنیم. این کشف بسیار مهم است چرا که تحقیق و بررسی بیشتر آن به ما در توسعه داروهای جدید روانپزشکی کمک خواهد کرد. کشف این نوع گیرنده نادر و نقش آن در تعدیل اضطراب و به وجود آوردن احساسات منفی به معنای این است که این پتانسیل را دارد که یک هدف کاملاً خاص برای داروهای تنظیم کننده خلقی باشد. بیشتر داروهای روانپزشکی بر کل مغز تأثیر می‌گذارند اما توسعه دارویی که تنها بتواند از ایجاد احساسات منفی در انسان جلوگیری کند، قطعا بسیار موثر خواهد بود.

هدف بعدی محققان این است که درک بهتری از این گیرنده تازه کشف شده پیدا کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Science" منتشر کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر