پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۳۶۲۸
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱

فکرشهر: در عکسی که توسط یکی از دوربین‌های کاشته شده در طبیعت ویتنام گرفته شده پس از ۳۰ سال یک "موش‌گوزن" زنده دیده می‌شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از گیزمگ، زمین در آستانه ششمین رویداد بزرگ انقراض قرار دارد و حیوانات با سرعت نگران کننده ای در حال از بین رفتن هستند. اما همه خبرها به این بدی نیست، چرا که دانشمندان پس از ۳۰ سال گونه‌ای را دوباره کشف کرده‌اند که مدتها است از بین رفته پنداشته می‌شد.

موش‌گوزن پشت نقره‌ای(silver-backed chevrotain) حیوانی کوچک به اندازه یک خرگوش وحشی و شبیه به گوزن است که تقریبا ۳۰ سال بود در طبیعت دیده نشده بود و اکنون به دام یکی از تله‌های دوربینی در ویتنام افتاده است.

موش‌گوزن پشت نقره‌ای که به اسم موش‌گوزن ویتنامی یا "Tragulus versicolor" نیز شناخته می‌شود به اندازه یک خرگوش است اما قیافه آن مخلوطی از موش و گوزن به نظر می‌رسد. از این رو نام آن را موش‌گوزن گذاشته‌اند.

موش‌گوزن یکی از کوچکترین اعضای خانواده سم‌داران شامل گوزن، خوک، لاما، گوسفند، زرافه و غیره است.

این حیوان اولین بار بیش از یک قرن پیش در ویتنام کشف شد و به دلیل گریزپا بودن و کوچک و پنهان کار بودن و اینکه به ندرت دیده می‌شود، اطلاعات کمی از آن در دسترس است. در واقع آخرین مشاهده رسمی این حیوان در سال ۱۹۹۰ بود که یک شکارچی یکی از آنها را شکار کرده بود.

این غیبت چند دهه‌ای باعث شده است که موش‌گوزن‌ها در لیست ۲۵ گونه گمشده در حیات وحش جهانی قرار بگیرند. البته دانشمندان نگران این نبودند که این موجود از بین رفته و منقرض شده باشد، چرا که افراد محلی اصرار داشتند که هنوز آنها را می‌بینند، اما هیچ یک از این گزارش‌ها از نظر علمی اعتبارسنجی نشده بود.

بنابراین برای پی بردن به وجود موش‌گوزن پشت نقره‌ای یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در سه استان ویتنام با افراد محلی مصاحبه کردند و از ملاقات آنها با موش‌گوزن‌ها سوال کردند. سپس ۳۰ دوربین حساس به حرکت را در یک زیستگاه جنگلی به امید کشف آنها قرار داد.

طی یک دوره شش ماهه تله‌های دوربینی بیش از ۲۰۰ بار این گونه را مشاهده کردند. دانشمندان نمی‌توانند بگویند دقیقاً چند موش‌گوزن در این زیستگاه زندگی می‌کنند، اما حداقل تأیید می‌کنند که این گونه هنوز زنده و سالم است و خطر انقراض آن را تهدید نمی‌کند.

کشف مجدد موش‌گوزن به معنای این است که این حیوان به باشگاه بسیار خاص "حیوانات گمشده و پیدا شده" می‌پیوندد.

در سال‌های اخیر حیوانات گمشده‌ای شامل یک بزمجه به نام "Varanus douarrha"، چوبک جزیره لرد هووی، زنبور بزرگ والاس، آهوی شومبورگ و گنجینه‌ای کامل از گونه‌هایی که در شهر گمشده "میمون خدا" در هندوراس پنهان شده بودند، دوباره مشاهده شده‌اند.

محققان می‌گویند که اقدامات بعدی انجام بررسی‌های فشرده‌تر برای تعیین تعداد موش‌گوزن‌ها و تلاش برای محافظت بیشتر از آنهاست.

این تحقیق در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر