پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۶۴۰
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲

فکرشهر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: باید قوانین حوزه صادرات نخیلات استان بوشهر اصلاح شود زیرا بسیاری از قوانین موجود مخل تولید است.

به گزارش فکرشهر از مهر، خورشید گزدرازی صبح پنج‌شنبه در همایش بین‌المللی خرما در بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دومین تولیدکننده خرما در کشور است که ۲۰ درصد خرمای آن صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: اصلاح شیوه آبیاری سنتی با توجه به بحران کم‌آبی، ممنوعیت استفاده از شیره صنعتی تولیدشده از نبات بدون پروانه بهداشتی، اجرایی کردن گاز متیل بروماید توسط وزارت جهاد کشاورزی، تکثیر نهال از طریق کشت بافت به‌منظور دسترسی آسان کشاورزان، اختصاص اعتبار لازم و بهره کم به تولیدکنندگان به‌منظور نوسازی ماشین‌آلات فرسوده از جمله درخواست مدنظر در حوزه نخیلات استان بوشهر است.

تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر افزود: استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار نخلستان سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما تولید می‌کند.

گزدرازی اضافه کرد: بیشترین ارقام خرما در استان بوشهر کبکاب، زاهدی، شکر و خاصویی است و بیشترین محصول در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و جم به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف خرما استان بوشهر داخلی است تصریح کرد: و کشورهای اوراسیا، آسیای جنوب شرقی و حوزه خلیج‌فارس عمده مقصدهای صادراتی خرمای استان بوشهر است.

نگاه به صادرات نیاز به تحول دارد

گزدرازی ادامه داد: نگاه به صادرات نیاز به تحول در داشت، کاشت و برداشت دارد و این تغییرات با همکاری دستگاه‌های ذیربط در دستور کار قرارگرفته است که باید آموزش و بازاریابی حرفه‌ای و تغییر در بسته‌بندی حرفه‌ای این محصول باهدف رونق یافتن فروش باید در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: تعدد بخشنامه در واردات و صادرات به‌جایی می‌رسد که برداشت سلیقه‌ای از قوانین می‌شود ازاین‌رو دولت باید بخشنامه‌های مدنظر را باهدف تولید و صادرات اصلاح کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر افزود: مهم‌ترین کار در خرما و فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی است تا در بازارهای جدید صاحب جایگاه و پایگاه قوی شویم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر خاطرنشان کرد: رایزن اقتصادی بازرگانی کشور بنگلادش، رئیس اتاق بازرگانی منمن ترکیه، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور، رئیس انجمن ملی خرما و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از جمله حاضران در این همایش بین‌المللی هستند.

همایش بین‌المللی خرما روز پنجشنبه در آیینی با حضور کارشناسان و مسئولان بین‌المللی، ملی، استانی و شماری از فعالان این عرصه در بوشهر آغاز شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر