جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۶۹۱
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱

فکرشهر: قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: صادرات غیرنفتی سال قبل ایران ۴۴ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش فکرشهر از مهر، حسین مدرس خیابانی عصر پنج‌شنبه در سفر به بوشهر اظهار داشت: باید تلاش شود کالاهای سنتی در سبد کالاهای صادراتی فراموش نشود چراکه کالاهای صنعتی در حوزه صادرات پیشه گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: واردات ۱۶۰۰ قلم ممنوع شده است و اگر تولید داخلی شکل بگیرد فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی حتماً افزایش می‌یابد.

نجات تولید در صادرات است

مدرس خیابانی با بیان اینکه تجارت و بازرگانی که در خدمت تولید ملی باشد موردحمایت قرار می‌گیرد افزود: نجات تولید در صادرات است.

وی افزود: اینکه فقط زیرساخت صنعتی و تجاری شکل دهیم و از صادرات، واحدهای بسته‌بندی، فناوری، اسکله، خدمات بندری، زیرساخت‌های تجاری و ناوگان حمل‌ونقل غافل شویم همین اتفاقی می‌افتد که شاهد آن هستیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: تولید ما از ظرفیت قابل قبولی برخوردار است اما صادرات و تجارت محصولات ما خیلی شناخته‌شده نیست.

دولت طرح توازن در بنادر جنوبی را در دستور کار قرار دارد

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه دولت طرح توازن در بنادر جنوبی را در دستور کار قرار دارد بیان کرد: دولت اعتقاد دارد که تراکم تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی باید به دیگر بنادر منتقل شود.

تبدیل بندر بوشهر به بندر صادراتی

وی از تبدیل بندر بوشهر به بندر صادراتی خبر داد و تأکید کرد: اگر کالا از بندر بوشهر وارد می‌شود دیگر کالای غیرضروری که توان تولید داخلی آن فراهم است نباشد بلکه به واردات قطعات صنایع بزرگ تبدیل شود.

کاهش وابستگی درآمدهای ارزی دولت

مدرس خیابانی با تأکید بر تلاش انجمن ملی برای برند سازی کالاهای صادراتی اضافه کرد: وابستگی درآمدهای ارزی دولت به درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بیان کرد: نقطه اتکا دولت در تأمین درآمدهای ارزی، از محل ارز صادراتی غیرنفتی ایجادشده است.

وی از افزایش درآمدهای ارزی صادراتی خبر داد و اظهار داشت: کالاهای خرما، زعفران، پسته، فرش و بخشی از خاویار جزء صادرات سنتی ایران است و زمانی که صادرات نفتی ایران ۴ تا ۵ میلیارد دلار بوده، وزن غالب صادرات غیرنفتی از کالاهای یادشده تشکیل می‌شد.

کاهش سهم صادرات این کالاهای سنتی

مدرس خیابانی بیان کرد: سهم صادرات این کالاهای سنتی کاهش‌یافته است به‌گونه‌ای که با بررسی انجام‌شده محصولات خرما، زعفران، پسته، فرش ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار سهم آن در صادرات کالاهای غیرنفتی است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: عدم وابستگی نهادهای وارداتی در تولید کالاهای سنتی است.

وی تصریح کرد: ممکن است بخشی از کالاهای صادراتی غیرنفتی وابسته به نهادهای وارداتی باشد چرا که بیش از ۸۳ درصد اقلام وارداتی کشور مواد اولیه نهادهای تولید کالاهای صادراتی تشکیل می‌دهد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: خرما، زعفران، پسته، فرش هیچ وابستگی به نهادهای وارداتی ندارند و در این راستا ایجاب می‌کند دولت نگاه ویژه‌ای به محصولات سنتی برای تولید و صادرات داشته باشد.

مدرس خیابانی، با بیان اینکه ترکیه، ایران را با خرمای بوشهر می‌شناسد، افزود: باید تمرکز ویژه‌ای بر روی کالاهای سنتی که هویت و فرهنگ ایران به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند شود.

وی از پیام برگزاری جشنواره خرما در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های استانی از جمله پیام جشنواره خرما در بوشهر است که باید سازمان توسعه تجارت تلاش کند تا از این ظرفیت‌های استانی به نحو مطلوب استفاده شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه واگذاری میز خرما به استان بوشهر و میز زعفران به استان خراسان و یا کالاهای دیگر، استفاده از این قابلیت‌های استانی را مشخص می‌کند گفت: این مهم بسیاری از موضوعات و اقدامات اجرایی استان‌ها از مجموعه ستاد وزارتخانه جلوتر هستند.

مدرس خیابانی، تشکل محوری را از دیگر پیام‌های جشنواره ملی خرما در استان بوشهر دانست و تصریح کرد: این مهم نشان می‌دهد که به بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌های دست‌اندرکار اعتماد می‌شود.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود قیمت‌ها در بازارهای خارجی احیاناً از دست دادیم، گل به خودی زدیم و به‌جای اینکه با کشورهای رقیب رقابت کنیم با صادرکنندگان خودمان رقابت کرده‌ایم، یک نسخه واحد بیشتر ندارد اینکه در مدیریت صادرات کشور یکپارچگی کنیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از تفویض اختیارات به بخش خصوصی و مدیران استانی خبر داد و بیان کرد: در پی اعتراض صادرکنندگان در وضعیت صادرات زعفران در مشهد، وزیر صنعت اعلام کرد ما حاضریم بسیاری از اختیارات را به شورای ملی زعفران تفویض کنیم تا ضمن صیانت و حفاظت از برند زعفران ایرانی، قدرت چانه‌زنی ما را در مقابل رقبای خارجی افزایش دهد که با همین نگاه تنظیم‌شده است.

نسخه زعفران برای خرما تدوین می‌شود

مدرس خیابانی افزود: نسخه زعفران برای خرما تدوین می‌شود و با تدوین نسخه خرما در راستای تفویض اختیارات به انجمن ملی خرما ضمن افزایش قدرت رقابت بین رقبای دیگر کشورها، زمینه افزایش میانگین قیمت خرما در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از محصول خرمای استان بوشهر بیان کرد: شهرک خرما و خوشه و زنجیره متصل از مزرعه تا تاجر بر بگیرد را در منطقه خرماخیز استان بوشهر برگزار شود.

پایانه صادراتی خرما در استان بوشهر ایجاد شود

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: پایانه صادراتی خرما در استان بوشهر ایجاد شود و در بیانیه پایانی این همایش پایانه صادراتی خرما و شهرک خرما آورده و برای اجرایی شدن آن تلاش شود تا زنجیره ارزش خرما را در بر بگیرد.

مدرس خیابانی، با تأکید بر نقش مهمی صادرات در تولید و بسته‌بندی باکیفیت گفت: زمانی که کشاورز و تولیدکننده احساس نکند که منافع آن در محموله صادراتی لحاظ شده، طبیعی است در کیفیت تولید و بسته‌بندی تلاش لازم انجام نمی‌دهد.

بسته تمام زنجیره‌های خرما تدوین شود

وی تصریح کرد: بسته تمام زنجیره‌های خرما از مزرعه تا مصرف و صادرات تدوین شود و با تحقق این مهم زمینه حضور خرما در بازارهای مختلف و تولید محصول باکیفیت فراهم می‌شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه ایران در تولید خرما رتبه دوم دنیا دارد تصریح کرد: در صادرات خرما بین رتبه اول تا دوم قرار داریم به‌گونه‌ای که از ۱.۲ میلیون تن تولید ۴۰۰ هزار تن ظرفیت صادراتی خرما وجود دارد.

مدرس خیابانی، با بیان اینکه ۳۰ درصد محصول خرما صادر می‌شود افزود: سال قبل ۳۵۰ میلیون دلار خرمای ایران صادر شد که به‌راحتی با اجرای طرح‌های در حوزه خوشه، زنجیره، پنجره و یکپارچگی خرما، زمینه افزایش صادرات خرما و کسب رتبه اول دنیا را فراهم می‌کند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی خاطرنشان کرد: صادرات و صادرکننده فوق‌العاده در کانون توجهات دولت قرارگرفته است و برگزاری روز ملی صادرات امسال از چند جهت نسبت به سال‌های قبل اهمیتان بیشتر است چون همه ارکان‌های دولت معتقدند که از محل صادرات غیرنفتی و ارز صادراتی می‌توانند کشور را مدیریت کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر