جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۳۹۲۳
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

فکرشهر: بارندگی‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان‌ ماه جاری در استان بوشهر موجب آبگیری ۵۰ درصد حجم مخازن سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موجود در این استان شد.

به گزارش فکرشهر، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: حجم کل سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موجود در این استان ۳۶ میلیون مترمکعب است که از این میزان تاکنون ۱۸میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های سطحی در این سازه‌ها  ذخیره شد. 

غلامرضا منتظری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مهار آب باران، کنترل سیل، تغذیه سفره‌های زیر زمینی، مدیریت روان آب‌ها، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن درحفظ تولید، اشتغال و احیای عرصه‌های منابع طبیعی، حفاظت خاک و مقابله با خشکسالی از مهم ترین هدف‌های اجرای سازه‌های آبخیزداری در استان بوشهر است.

وی بیان کرد: آبگیری سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موجود در استان بوشهر موجب شادی بهره‌برداران، کشاورزان و دامداران استان شده‌است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ۳۰۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون ریال امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی استان بوشهر اختصاص یافته است.

منتظری یادآورشد: این پروژه‌ها در ۳۰ حوضه آبخیز و در بیش از ۴۷ نقطه در شهرستان‌های جم، عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان، گناوه و دیلم اجرا می‌شود.

وی گفت: از مجموع طرح‌های تعریف شده برای استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال ۲۲ پروژه شامل ۴۲ سازه آبخیزداری و آبخوان‌داری با ۲۵۲ میلیارد ریال اجرا می‌شود و ۵۰ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال به اقدام‌ها دیگری شامل مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه‌های آبخیز، عملیات بیولوژیکی شامل هلالی‌های آبگیر، مرتع و جنگل، مراقبت و آبیاری، حفاظت و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی، توانمندسازی جوامع محلی در چارچوب آموزش و ترویج در سطح حوضه‌های آبخیز اختصاص یافته‌است.

منتظری اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری علاوه براینکه بخش زیادی از این روان‌آب‌ها را کنترل می‌کند، از فرسایش و تخریب خاک جلوگیری کرده و باعث تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر