شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نگرخواهی اختصاصی «فکرشهر» (4)
فکرشهر: روز دوشنبه ـ 26 شهریورماه 1398 ـ بود که فتح اله نوروزی به عنوان سرپرست فرمانداری دشتستان معرفی شد و در آیین معارفه اش، استاندار بوشهر تاکید کرد که وی، قطعا فرماندار هم خواهد شد. به گزارش «فکرشهر»، هر چند با گذشت نزدیک به دو ماه، هنوز حکم فرمانداری نوروزی صادر نشده، ولی با تاکیدی که استاندار بوشهر داشت، می توان به یقین گفت که فتح اله نوروزی، دومین فرماندار دشتستان در دولت های حسن روحانی خواهد شد؛ فرمانداری که بعد از حدود 6 سال معرفی می شود، چرا که در 4 سال دولت یازدهم و یک سال نخست دولت دوازدهم، «ارسلان زارع» فرماندار دشتستان بود و پس از وی نیز، فرمانداری به مدت حدود 8 ماه به صورت سرپرستی اداره می شد و اکنون و پس از حدود 6 سال، فرمانداری جدید برای این بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر معرفی شده است. در سال 1393 و پس از معارفه ارسلان زارع در دشتستان، پرونده ای در «فکرشهر» برای وی گشودیم و از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه های مختلف و عموم مردم خواستیم به این سوال پاسخ دهند که «اولویت یا اولویت های فرماندار جدید شهرستان دشتستان، چه باشد؟»؛ پرونده ای که تا آخرین سال حضور ارسلان زارع نیز گشوده بود و هر سال با بررسی عملکرد وی در حوزه های مختلف و انتشارش در «فکرشهر» ادامه می یافت. از آن جایی که «فتح اله نوروزی»، به زودی حکم فرمانداری برای دشتستان را دریافت خواهد کرد، چنین پرونده ای را برای وی نیز گشوده ایم و در «فکرشهر» از عموم مردم و کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف پرسیده ایم: ـ اولویت یا اولویت های فرماندار جدید شهرستان دشتستان، چه باشد؟ ـ به نظر شما فتح اله نوروزی چه کاری را در دشتستان، در اولویت اقداماتش قرار دهد؟ ـ شما برای مشکلات شهرستان و اولویت هایی که مد نظرتان است، چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
کد خبر: ۶۴۵۵۸
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

فکرشهر ـ مریم احمدزاده*: شاید مهم ترین مشکل و معضل این روزهای کشور بحث اشتغال و کار باشد که به تبع آن در شهرستان دشتستان نیز از همان اهمیت برخوردار است و باید در رأس برنامه های مدیران شهرستان و به طور خاص نماینده عالی دولت در دشتستان قرار گیرد.

به نظر می رسد مهم ترین موضوعات در حوزه کسب و کار و کارآفرینی در شهرستان دشتستان موارد زیر است که در صورت حل آنها می توان گام موثری در جهت کاهش بیکاری در سطح شهرستان برداشت:

۱. وام های اشتغال که به عناوین مختلف و عموما با یک طرح کسب و کار به فرد تعلق می گیرد نه تنها نرخ بیکاری را کاهش نمی دهد بلکه سبب ورشکستگی صاحبان مشاغل می شود. پرداخت تسهیلات اشتغال به افراد فاقد تخصص و آموزش درباره آن شغل نمی تواند کاهش بیکاری را موجب شود و چه بسا بصورت معکوس عمل نماید و موجب سرخوردگی در بین جوانان درباره کارآفرینی و خوداشتغالی شود.

۲. در شهرستان دشتستان بیش از نیمی از شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی تعطیل شده اند، کارگران بیکار و مساحت های ساختمانی وسیعی با تجهیزات و امکانات به حال خود رها شده اند. بهتر است در شهرستان دشتستان در ابتدای امر یک تیم عارضه یابی صنایع تشکیل شود،علل تعطیلی این صنایع مشخص گردد؛ سپس این صنایع احیا شوند. روزی روزگاری این صنایع کارگران بیشماری را به کار گمارده بودند. به جای هزینه کرد برای ایجاد کسب و کارهای بی برنامه بهتر است به این قبیل کسب و کارها توجه ویژه شود چرا که زیرساخت ها آماده هستند و احیای آنها کمتر زمان می برد.

۳. با توجه به قابلیت های شهرستان دشتستان در بخش کشاورزی هنوز از ظرفیت های این شهرستان جهت احداث و توسعه ی گلخانه ها و کشت گلخانه ای اقدام درخوری صورت نگرفته است.

۴. با توجه به مساله کم آبی و پایین رفتن سطح ایستابی به صورت قابل توجهی، نیاز به آموزش کشاورزان در جهت جایگزین کردن محصولات آب بر، با محصولات کم آب و سودده وجود دارد.

۵. در مراکز فنی و حرفه ای آموزش کسب و کارهای جدید به خصوص کسب و کارهای نوین باید جایگزین آموزش های قدیمی گردد.

۶. پیشنهاد می شود در مدارس شهرستان دشتستان، کارآفرینی به عنوان یک محتوای قدرتمند آموزش داده شود تا بتوان فرهنگ کارآفرینی را در جامعه در سال های آتی ارتقاء داد.

۷. حل مساله لاینحل کاروانسرای مشیرالملک برازجان و کاروانسرای دالکی, مرمت و تعیین کاربری آن می تواند تعداد زیادی نیروی انسانی را در قلب شهر به کار گمارد.

۸. بسیاری از پاساژهای موجود در شهر برازجان دارای تعداد بسیار زیادی از مغازه های بدون استفاده و خالی هستند که می توان از این فضاها به نحو احسن جهت ایجاد و رونق کسب و کارهای جدید بهره گرفت.

*کارشناسی ارشد کارآفرینی سازمانی ـ مدرس دانشگاه
 

در این باره

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه عمرانی شهرستان/وحید امیر

 اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه روستایی/ محمدمهدی مشایخی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان از دیدگاه «محمدباقر سعادت»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر