پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: عربستان و قطر هر دو تلاش می کنند به صورت گام به گام مشکلاتی را که در چند سال اخیر بین آنها به وجود آمده حل و فصل کنند و با احتیاط در این زمینه گام برمی دارند...
کد خبر: ۶۴۸۶۱
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

فکرشهر: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: عربستان و قطر هر دو تلاش می کنند به صورت گام به گام مشکلاتی را که در چند سال اخیر بین آنها به وجود آمده حل و فصل کنند و با احتیاط در این زمینه گام برمی دارند .

به گزارش فکرشهر، قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد علت خودداری مجدد  امیرقطر  از حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض علیرغم دعوت پادشاه عربستان از وی اظهار کرد: قطر انتظار دارد که عربستان ، بحرین  و امارات تحریم‌هایی که علیه این کشور اعمال کرده بودند را به طور کامل بردارند و ظاهراً برای حل این موضوع گام‌هایی برداشته شده و طرفین به نتایجی رسیده‌اند ولی هنوز برخی از  مسائل اختلافی باقی مانده است ، در همین راستا قطر نیز ترجیح داده که در نشست شورای همکاری خلیج فارس در سطح نخست‌وزیر شرکت کند نه در بالاترین سطح تا ببیند در این سفر چه نتایجی حاصل می‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هنوز عربستان به صورت رسمی اعلام نکرده که قصد دارد تحریم‌های اعمال شده علیه قطر را بردارد و یا  آن را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: در این شرایط طبیعی است که قطر نیز برای نزدیک شدن به عربستان و حل اختلافات به صورت گام به گام  عمل کند  و با احتیاط قدم بردارد .

محبعلی  در پاسخ به این سوال که علت  تغییر  رویکرد عربستان به قطر چیست؟ گفت: به نظر می‌رسد سعودی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست یک طرفه ای که در مورد برخی از کشورهای عربی از جمله قطر اعمال کرده‌اند نتیجه‌بخش نبوده  و در همین چارچوب تلاش دارند رفتار متعادل و متوازن تری با طرفهای عربی خود داشته باشند چنانکه در حال حاضر شاهد برگزاری گفت‌وگوهایی بین عربستان و انصارالله  برای حل بحران یمن هستیم ، در مورد سوریه  نیز سعودی‌ها در تلاش هستند که در  مناسبات خود با حکومت اسد گشایش‌هایی را ایجاد کنند .

 وی افزود : با توجه به تحولات منطقه، شاید عربستان فکر می‌کند که وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد و باید در سیاست‌های پیشین خود تغییراتی ایجاد کند و در همین چارچوب رویکرد اولش در این راستا ،آن است که مشکلات خود را با کشورهای عربی حل کند ولی این که  آیا این کشور در مرحله بعد به  سمت حل مشکلات و چالش هایش با کشورهای غیر عربی خواهد رفت یانه؟ موضوع دیگری است که در حال حاضر شاید نتوان در مورد آن اظهارنظر دقیقی داشت .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر