پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ با حضور پیرغلامان حسینی و اهالی فرهنگ؛
کد خبر: ۶۵۰۰۶
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰

فکرشهر - حسین غلامی: با حضور پیرغلامان حسینی و اهالی فرهنگ گناوه، شب حسینیه معتمدی در محل این حسینیه، از قدیمی ترین حسینیه های استان بوشهر توسط انجمن هوای تازه گناوه برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، در این برنامه، غلامرضا کرمی روزنامه نگار و مدیر مسئول هفته نامه دریادلان استان بوشهر با برشمردن پیش‌زمینه تاریخی گناوه تاریخچه حسینیه معتمدی را بررسی کرد.

کرمی در ادامه تصریح کرد: در مورد  ساخت حسینیه سه روایت وجود دارد که قول ساخت حسینیه توسط حاج عباس رنگریز پدر شیخ عبدالحسین معتمدی را از دیگر اقوال قوی‌تر دانست.

وی اضافه کرد: با توجه به ذوق شعری که شیخ عبدالحسین داشته است، او در شعری ماده تاریخ تأسیس حسینیه را ذکر کرده است که با استناد به آن به ۱۰۶ سال پیش بر می‌گردد.

کرمی در ادامه تاریخچه بسط و گسترش حسینیه در طول سال‌های متمادی توسط خیرین و بانیان آن را تشریح کرد و سپس به روضه‌خوانان، چاووشی‌خوانان و خادمان آن اشاره کرد؛ همچنین نقش حسینیه معتمدی که نقطه عطف انقلاب در آن بوده است از دیگر مباحثی بود که توسط کرمی و حاضرینی که از شاهدان عینی بودند با توجه به اسناد ساواک و ژاندارمری به آن اشاره شد.

از دیگر نکات این برنامه فرهنگی، اشاره به برخی ویژگی های حسینیه معتمدی از جمله اینکه قدیمی‌ترین هئیت زنجیر زنی، نخستین هیئت تعزیه در گناوه متعلق به حسینیه معتمدی بوده و اینکه تا قبل از راه‌اندازی مصلی نماز جمعه محل برگزاری نمازجمعه در گناوه در حسینیه معتمدی بوده است، بود.

بیان تاریخچه حسینیه با مشارکت حاضرین در این برنامه از جمله آقایان دریانورد، حاج احمد رسولی، حاج محمدعلی احمدزاده، حاج‌احمد ملک‌زاده، حاج غلامرضا امیری و ... مستندتر شد و حاضرین اطلاعات خود را با مشارکت در گفتگو برای حاضرین نقل کردند.

بخشی از این برنامه نیز گزارش و جمع‌بندی حاج احمد برازجانی رئیس هئیت امنای حسینیه بود که تاریخچه‌ای مجملی از حسینیه بیان کرد و نحوه گسترش فضای حسینیه از ۲۰۰ متر به ۲۴۰۰ متر با کمک خیرین و دوستان فعال در حسینیه را تشریح کرد.

سخنان خالو منصور سلمانپور خادم حسینیه با سابقه ۶۰ سال حضور فعال در حسینیه از سن سیزده سالگی و خاطرات شیرین او از این حضور شصت ساله، بخش جذاب و پایان‌بخش جلسه بود و در پایان از حاج احمد برازجانی به نمایندگی از هئیت امنای حسینیه و خالو منصور با اهدای تندیس انجمن هوای‌تازه تجلیل شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر