جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: کارخانه پسماند جزیره خارگ جزو سه کارخانه اول کشور با استانداردهای کیفی و کمی است که در حال توسعه و تجهیز جدید ماشین آلات صنعتی در حوزه مدیریت بازیافت است و همچنین مدیریت پسماند جزیره بر عهده عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران است. طبق آمار موجود و برآوردهای صورت گرفته، زباله های تولیدی در سطح جزیره خارگ حدود ١۴ تن است که هفت تن مربوط شرکت نفت، پنج تن مربوط به شهرداری، یک تن نیروهای نظامی و برای متفرقه نیز یک تن برآورد شده است....
کد خبر: ۶۵۲۶۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: کارخانه پسماند جزیره خارگ جزو سه کارخانه اول کشور با استانداردهای کیفی و کمی است که در حال توسعه و تجهیز جدید ماشین آلات صنعتی در حوزه مدیریت بازیافت است و همچنین مدیریت پسماند جزیره بر عهده عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران است. طبق آمار موجود و برآوردهای صورت گرفته، زباله های تولیدی در سطح جزیره خارگ حدود ١۴ تن است که هفت تن مربوط شرکت نفت، پنج تن مربوط به شهرداری، یک تن نیروهای نظامی و برای متفرقه نیز یک تن برآورد شده است.

هر ساله حدود ٩ تن کاغذ باطله  جمع‌آوری و به چرخه تولید بازگرداننده می‌شود

به گزارش «فکرشهر»، از جمله نکات مثبت و حائز اهمیتی که در زمینه کمک به محیط زیست خارگ می توان عنوان کرد این است که هر ساله حدود ٩ تن کاغذ باطله توسط کارخانه پسماند فوق جمع‌آوری و مجدد به چرخه تولید بازگرداننده می‌شود که، از این پسماند کود کمپوست تولید می‌شود که در فضای سبز جزیره به کار گرفته می‌شود اما در هیمن فضا، زباله و نخاله های ساختمانی در محیط زیست و مسیرهای گردشگری خارگ، به یک معضل جدی تبدیل شده است و عده‌ای به عمد و یا ناخواسته سعی می‌کنند در کنار جاده های اصلی و مسیر مناطق گردشگری خارگ، نخاله‌های ساختمانی تخلیه کنند و این مناطق را به محل تجمع و انباشت نخاله‌های ساختمانی تبدیل کرده است؛  اقدامی که جرم هم محسوب می شود و باید، با اعمال مدیریت صحیح جلوی آسیب‌ها و تهدیدهای زیست محیطی آن گرفته شود.

به گزارش «فکرشهر»، حداقل خواسته مردم از مسوولین مربوطه، جمع آوری زباله و همچنین تخلیه نخاله ها در یک فضای مناسب و به دور از محیط شهری و گردشگری است که در این خصوص، علاوه بر اقدامات و راه کارهای انجام گرفته، می بایست تصمیم جدی تری گرفته شود.

محیط زیست پاک، لازمه توسعه گردشگری در خارگ است/ کم کاری های احتمالی را به استان منعکس می کنم

نماینده میراث فرهنگی و گردشگری خارگ نیز در این باره به «فکرشهر» گفت: خارگ، به عنوان یكی از كهن ترین و مهم ترین جزیره با چشم اندازهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی، موقعیت خاصی در توسعه صنعت گردشگری دارد که باید با ایجاد شرایطی مناسب و برنامه ریزی شده، درهای خود را بیش از پیش به سوی گردشگران باز کند که این مهم اتفاق نمی افتد مگر با همت مضاعف مسوولین مربوطه در جزیره خارگ و استان بوشهر. 

جوکار افرود: اين روزها با تردد در جاده منتهی به قنات های باستانی جزیره (باغ پیرمرد)، آنچه كه چشم هر گردشگر و شهروندی را به خود خيره می كند، وجود نخاله های ساختمانی و بعضا زباله های شهری است متاسفانه اين زباله ها و نخاله های ساختمانی، چهره زشت و زننده ای را در كنار يک اثر تاریخی به نمايش گذاشته است.

وی در ارتباط با باغ پیرمرد، به «فکرشهر» گفت: از جمله جاده هایی که به واسطه تخلیه نخاله های ساختمانی چهره ای زشت و زننده پیدا کرده، جاده منتهی به باغ پیرمرد یا باغ بصیرون است که این باغ قبل از ورود شرکت نفت متعلق به قومی از خارگی ها به نام «فریجی‌ها» بوده است. سال ها باغ تاریخی بصیرون به دلیل شرایط خاص آن، مرکز کشاورزی و امرار معاش برای مردم قدیم جزیره بوده و البته نکته جالب آن صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و حتی به دلیل واقع شدن جزیره خارگ بر سر راه ناوگان تجاری باستان، اینجا محل تامین آذوقه سفر برای کشتی های  تجاری بوده است؛ کما این که هنوز درخت ها، باغ و زمین این محوطه حاصلخیز و مناسب کشت و زرع است.

نماینده میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه عنوان کرد: علیرغم وجود محلی مناسب و مشخص شده برای تخلیه نخاله های ساختمانی، اشخاصی اقدام به خالی کردن این ضایعات می‌کنند که دچار چهره نا زیبایی شده است و امیدواریم مشخص شود چه کسی و با چه مجوزی سعی در تخریب چهره شهر دارد.

جوکار اضافه کرد: نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده ها تاثیر منفی بر جذب گردشگری و توریست پذیری خواهد داشت، لذا برای رفع این مشکل همکاری تمامی دستگاه های ذیربط از جمله نیروی انتظامی، محیط زیست، شهرداری و میراث فرهنگی الزامیست تا جلوی این مشکل اساسی گرفته شود. 

وی در پایان یادآور شد: بر حسب وظیفه ای که در حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی خارگ بر دوش دارم، در صورت کم کاری های احتمالی موضوع را به مسوولین مربوطه در حوزه میراث استان منعکس می کنم و مسلما اقدامات لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

تخلیه نخاله های ساختمانی در سطح جاده ها جرم است/ شهروندان، تخلف ها را گزارش دهند

جانشین سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خارگ در این باره به «فکرشهر» گفت: افزایش روز افزون جمعیت شهرنشین و گسترش ساخت و سازهای عمرانی و تخریب و مرمت ساختمان‌ها، میزان تولید پسماند و نخاله‌های ساختمانی را به شکل چشمگیری افزایش داده به طوری که به یکی از بزرگ ترین معضلات زیست محیطی تبدیل شده است. 

محمد فقیه افزود: نخاله‌های ساختمانی، محل های مناسبی برای زندگی انواع و اقسام حشرات موذی، جوندگان و غیره بوده که این موجودات منابع و عوامل انواع بیماری ها هستند و سلامت ساکنان هر محله و شهروندان را مورد تهدید قرار می دهند.

وی گفت: تا چند وقت پیش نخاله های ساختمانی در محلی از پیش تعیین شده نزدیک به ایستگاه شارژ گاز خانگی تخلیه می شدند که پس از پرشدن ظرفیت محل دپو نخاله های ساختمانی با هماهنگی هایی مابین، مسوولین مربوطه در واحد بازیافت عملیات عمومی نفت، شهرداری و اداره حفاظت محیط زیست، محلی جدید برای تخلیه نخاله های ساختمانی مشخص شد.

فقیه اظهار نمود: محل جدید خارج از شهر در نزدیکی کارخانه پسماند جزیره واقع شده است که انتظار داریم شهروندان نخاله‌های ساختمانی خود را در آن نقطه تخلیه کنند، رعایت این مساله قطعا می‌تواند در حفاظت از محیط زیست اثرگذار باشد.

محمد فقیه اظهار نمود: ‌بر اساس قانون، کامیون دارها و مالکانی که ساختمان تخریب می کنند، مکلفند که نخاله های ساختمانی خود را در نقاط مشخص شده تخلیه کنند اما در صورتی که محل تخلیه آنها معابر عمومی،‌ کنار جاده های اصلی و فرعی، شهری و بین شهری باشد، طبق قانون به حداکثر میزان توقیف محکوم می شوند.

فقیه در نهایت اضافه کرد: اداره حفاظت محیط زیست همکاری نزدیکی را با شهرداری انجام می‌دهد که انتظار می‌رود در کارگروه پسماند با همکاری شهرداری، عملیات عمومی و سایر دستگاه‌ها و با استفاده از ماشین‌آلات این نهادها شاهد جمع‌آوری این نخاله‌های ساختمانی باشیم و همچنین از مردم خواهشمندیم در صورت مشاهده تخلیه غیر مجاز نخاله های ساختمانی مراتب را به این اداره با شماره تماس ۲۲۳۲۳_۰۷۷۳۳۸ به این امور گزارش کنند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر