شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۵۵۱۷
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱

فکرشهر: رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: به استناد بند "ه " تبصره چهار قانون بودجه سال جاری ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبرسانی به عشایر کشور اختصاص یافته‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: با تخصیص این اعتبار ۴۱۷ پروژه آبرسانی در مناطق عشایری اجرا و ۱۶ هزار خانوار عشایر از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: هم اکنون اجرای این پروژه‌ها در کشور آغاز شده‌است و با توجه به اینکه تامین این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی است امیدواریم تخصیص و اجرایی شود.

قندالی اضافه کرد: هرچند در زمینه آبرسانی عشایری با چالش روبرو هستیم اما در زمان حاضر ۵۰ درصد از عشایر کشور از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

وی با اشاره به نگاه مثبت دولت و مجلس شورای اسلامی به جامعه عشایری گفت: در زمان حاضر برای آبرسانی شبکه‌ای به عشایر مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: در نیمه نخست امسال ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به‌صورت تسهیلات سرمایه در گردش برای تقویت بنیان تولید عشایر در بخش زنجیره تولید گوشت قرمز با سود ۱۰ درصد تخصیص یافته‌ و براساس شاخص‌ها در بین استان‌ها توزیع شده‌است تا بتوانیم در این راستا گام موثری برداریم.

وی در باره قیمت گوشت قرمز اظهارداشت: با توجه به شرایط کنونی، قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تمام شده، اگر نرخ گوشت به ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان برسد عشایر ضرر نمی‌کند.

قندالی ادامه داد: تلاش می‌شود هزینه تولید کاهش یابد تا اگر افت قیمت هم داشتیم از محل بهره‌وری جبران شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: تشکل‌های عشایری با اتحادیه قصابان و صنف بسته‌بندی پروتئینی مذاکره انجام و اعلام  نیاز کردند که در مرکز کشور روزانه هزار راس دام را به قیمت روز خریداری کنند.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود این شبکه در استان‌ها راه‌اندازی شود تا در حوزه تولید متکی به داخل باشیم و خلاءها را از تولید داخل تامین کنیم برهمین اساس با سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مکاتباتی انجام شده‌است تا زمینه واردات به صورت کامل قطع و نیاز کشور در بخش گوشت قرمز از محل منابع داخلی تامین شود.

وی درباره تامین نهاده‌های تولیدی عشایر گفت: با کمک خوبی که دولت درتامین نهاده‌ها با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کرده‌است امروز در این بخش نگران نیستیم.

قندالی افزود: هرچند در زمان حاضر در بخش تامین نهاده‌ها در زمینه تولید داخلی و مبادی ورودی مشکلی وجود ندارد و به اندازه کافی نهاده ذخیره و در اختیار عشایر قرار گرفته‌است اما باید آنها را تبدیل به یک نهاده علمی با عنوان جیره علمی کرد تا بتوانیم بهره‌وری در حوزه عشایر و این منابع را افزایش دهیم.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: امسال با تصویب دولت و کمک سازمان برنامه و بودجه یارانه حمل سوخت در حدود ۵۷ میلیارد تومان برای کرایه حمل انرژی مورد نیاز شامل کپسول و سایر مواد سوختنی مورد نیاز عشایر و حدود هفت میلیارد تومان نیز به‌ عنوان یارانه حمل آرد تامین شده‌است که به هدفمندی یارانه محول شد تا بتوانیم به قیمت ارزان‌تر این ارزاق را به دست عشایر برسانیم.

وی یادآور شد: همچنین بر اساس توافق با وزارت نیرو ۲۵ هزار خانوار عشایری در ۲ سال آینده به پکیج‌های خورشیدی مجهز می‌شوند و این ظرفیت خوبی است که عشایر بتوانند از انرژی سالم و بسیارآسان برخوردار شوند.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: از این شمار هشت هزار خانوار امسال و مابقی سال آینده از این امکانات برخوردار می‌شوند.

قندالی با اشاره به تنوع معیشت و تولید عشایری اضافه کرد: با هماهنگی سایر دستگاه‌های مسئول تلاش شده برای استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی ازجمله گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری از این ظرفیت برای توانمندی جوامع عشایری استفاده کرد.

وی تاکید کرد: برای تحقق شعار سال وظیفه اصلی ما توجه به توانمندی، رونق تولید و صیانت از اشتغال حوزه عشایر است.

قندالی درباره  نگاه منزلتی به عشایر گفت: براساس مصوبه شورای عالی عشایر در حوزه بهداشت، طرح ویژه بهداشتی، ارتقای سواد، دانش و مهارت، طرح ویژه فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شده‌است.

وی بیان کرد: این سند براساس کارویژه‌های تعیین شده باید مورد توجه قرار گیرد.

قندالی، اختصاص ۴۰۰ کانکس برای بهداشت، ارتقای سطح سواد عشایر از ۲۷ به ۷۰ درصد و ایجاد ۶۶ هزار کیلومتر راه دسترسی عشایری را از جمله اقداماتی عنوان کرد که برای این قشر از جامعه اجرا شده‌است.

وی یادآور شد: جامعه عشایری یک جامعه مولد و کم توقع است که کمترین هزینه را دارد و برخلاف نظر برخی از مسئولان نسبت به تخریب عرصه‌ها توسط عشایر امروز بیشترین نقاط بکر موجود در عرصه‌ها مربوط به جامعه عشایری است.

قندالی خطاب به فرمانداران استان بوشهر گفت: اعتبار ارزش افزوده فرصتی برای جامعه عشایری است که نباید از حق آنها در این بخش برای دیگر بخش‌ها استفاده شود.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد مناطق عشایری به سیستم ارتباطات تلفن همراه مجهز می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: براساس شرایط موجود نگرانی برای این جمعیت وجود ندارد و آینده بهتری در انتظار این قشر از جمعیت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر