جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نگرخواهی اختصاصی «فکرشهر» (11)
فکرشهر: روز دوشنبه ـ 26 شهریورماه 1398 ـ بود که فتح اله نوروزی به عنوان سرپرست فرمانداری دشتستان معرفی شد و در آیین معارفه اش، استاندار بوشهر تاکید کرد که وی، قطعا فرماندار هم خواهد شد. به گزارش «فکرشهر»، هر چند با گذشت نزدیک به دو ماه، هنوز حکم فرمانداری نوروزی صادر نشده، ولی با تاکیدی که استاندار بوشهر داشت، می توان به یقین گفت که فتح اله نوروزی، دومین فرماندار دشتستان در دولت های حسن روحانی خواهد شد؛ فرمانداری که بعد از حدود 6 سال معرفی می شود، چرا که در 4 سال دولت یازدهم و یک سال نخست دولت دوازدهم، «ارسلان زارع» فرماندار دشتستان بود و پس از وی نیز، فرمانداری به مدت حدود 8 ماه به صورت سرپرستی اداره می شد و اکنون و پس از حدود 6 سال، فرمانداری جدید برای این بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر معرفی شده است. در سال 1393 و پس از معارفه ارسلان زارع در دشتستان، پرونده ای در «فکرشهر» برای وی گشودیم و از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه های مختلف و عموم مردم خواستیم به این سوال پاسخ دهند که «اولویت یا اولویت های فرماندار جدید شهرستان دشتستان، چه باشد؟»؛ پرونده ای که تا آخرین سال حضور ارسلان زارع نیز گشوده بود و هر سال با بررسی عملکرد وی در حوزه های مختلف و انتشارش در «فکرشهر» ادامه می یافت. از آن جایی که «فتح اله نوروزی»، به زودی حکم فرمانداری برای دشتستان را دریافت خواهد کرد، چنین پرونده ای را برای وی نیز گشوده ایم و در «فکرشهر» از عموم مردم و کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف پرسیده ایم: ـ اولویت یا اولویت های فرماندار جدید شهرستان دشتستان، چه باشد؟ ـ به نظر شما فتح اله نوروزی چه کاری را در دشتستان، در اولویت اقداماتش قرار دهد؟ ـ شما برای مشکلات شهرستان و اولویت هایی که مد نظرتان است، چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
کد خبر: ۶۵۶۶۴
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد*: حوزه ورزش و جوانان از مهم ترین حوزه های کشور به شمار می رود، ولی متاسفانه مسوولین تنها در زمان انتخابات به یاد آن افتاده و با وعده و وعید از این افراد استفاده کرده و بعد به فراموشی سپرده می شوند؛ طبعا شهرستان دشتستان نیز از این موضوع مستثنی نیست و هر ساله نزدیک به انتخابات، این فضا و رویکرد برای جوانان و ورزشکاران اتفاق افتاده و پس از سواستفاده، مجددا به فراموشی سپرده می شوند.

ورزشکاران دشتستانی با وجود قابلیت های زیاد در رشته های مختلف ورزشی، به حق خود نرسیده اند و از آنجا که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، انتظار می رفت که به ورزش توجه خاص و بیشتری شود، نه تنها این مهم به وقوع نپیوست، بلکه با توجه به وجود فضای مجازی، این کمبودها طی سال های اخیر بیشتر به چشم آمده و ناکارآمدی مسوولین را بیش از پیش برای همگان نمایان کرد.

جناب فرماندار، بیش از 6 هزار ورزشکار در شهرستان دشتستان زیر نظر 36 هیات ورزشی در حال فعالیت هستند و این تنها آمار افراد بیمه شده و رسمی است.

بزرگ ترین مشکل ورزش در دشتستان مسائل مالی است که سال هاست گریبانگیر ورزش شهرستان شده است. برای رفع این معضل می توان کارهایی انجام داد که برخی به دست مسوولین امر باید صورت گیرد که به یکی دو مورد اشاره می کنم و موارد بیشتر را می توان در نشستی هم اندیشی با مدیران تیم ها و هیات های ورزشی به دست آورد.

اولین موردی که می توان برای جلب حمایت بخش دولتی به آن اشاره کرد، رایزنی با صنایع حاضر در شهرستان و حتی استان، برای تامین هزینه مالی رشته هایی است که راهی مسابقات کشوری و بین المللی می شوند که با کمک این صنایع به عنوان اسپانسر، مقداری از این هزینه ها را تامین کرد.

در بخش خصوصی نیز باید با فراهم کردن فضا و موقعیت، همچنین زمینه سازی معافیت های مالیاتی، توسط مسوولین برای افراد علاقه مند به فعالیت و سرمایه گذاری در ورزش، آن ها را به این سمت تشویق کرده و سوق داد.

لزوم نگاه ویژه تر به رشته های تیمی از جمله مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

شهرستان دشتستان هم اکنون تیم هندبال ستارگان دشتستان و تیم فوتبال پارس در رده های محتلف سنی، را در لیگ برتر کشور، تیم والیبال خلیج فارس را در لیگ دسته اول کشور و پتانسیل حضور تیم فوتبال پرسپولیس برازجان در مرحله دوم لیگ دسته سوم کشور را دارد که برای هر دیدار این تیم ها، چندصد تا چند هزار نفر به ورزشگاه رفته و برای حداقل دو ساعت در محیطی ورزشی حضور دارند که این خود مزیت بسیار خوب و بزرگی است؛ از آن گذشته، مسابقات تیم هندبال ستارگان دشتستان به طور مستقیم از شبکه های استانی و بعضا شبکه سراسری پخش می شود که این امر می تواند بزرگ ترین کار فرهنگی برای شناساندن شهر برازجان و شهرستان دشتستان برای تمام کشور باشد.
آقای نوروزی، چه میزان باید هزینه کرد تا آنتن تلویزیون را برای نیم ساعت در اختیار گرفت و ویژگی های شهرستان را معرفی کرد؟ حال که دو ساعت آنتن رایگان تلویزیون آن هم شبکه سراسری در اختیار قرار گرفته، کم ترین کاری که مسوولین شهرستان و استان می توانند انجام دهند کمک به ستارگان دشتستان برای بقادر رقابت های لیگ برتر هندبال و حتی صعود به مراحل پایانی است.

در سایر رشته های ورزشی همچون بسکتبال، دو و میدانی، سنگنوردی و کوهنوردی، ورزش جانبازان و معلولین، همه رشته های رزمی و... نیز دشتستان استعدادهای فراوانی دارد که متاسفانه مغفول مانده اند و هر ساله شاهد خداحافظی قهرمانان شهرستان از ورزش و یا مهاجرت این ورزشکاران به دلیل بی توجهی مسوولین به کشورهای خارجی هستیم که موارد آن مشخص است و مهاجرین ورزشی شهرستان دشتستان به خارج از کشور معرف همه مسوولین ورزشی و مردم هستند.

اما در بحث جوانان؛ نوشتن در مورد مسائل جوانان بسیار سخت است، چون در ورزش کارهایی صورت گرفته و کمبودها عنوان شد اما به جد می توان گفت در بحث جوانان کاری که انجام نشده هیچ، سنگ اندازی هایی نیز توسط متولیان امور جوانان در این راه صورت گرفته است.

جناب فرماندار، مهم ترین دغدغه جوانان دشتستان، اشتغال و بیکاری است که از قضا شهرستان تحت نظر جنابعالی طبق آخرین آمار وزارت کشور بیشترین جمعیت بیکار در استان بوشهر را داراست. شاید اگر مصوبه جذب 50 درصدی نیروهای بومی در منطقه پارس جنوبی و پارس شمالی که محل خدمت قبلی جنابتان نیز است، اجرایی شود (نه به صورتی که فقط شهرستان های جنوب استان بومی محسوب شوند) کمی از بار این مشکل کم شود.

نگارنده بر این مهم واقف است که رفع این موضوع همتی همه جانبه از طرف تمامی مسوولین شهرستان، استان و حتی کشور را می طلبد اما امیدوار است که با درایت شما بتوان این همگرایی را ایجاد و معضل بیکاری که ریشه اکثر بزه کاری ها است را تا حدودی برطرف کرد.

جناب فرماندار، یکی از موانع اشتغال در دشتستان که به نظر می رسد رفع آن تا حدود زیادی در دستان شماست، عدم حمایت از راه اندازی کسب و کارهای تازه و کارآفرینی، توسط ادارات مربوطه است که هفته نامه «به فکرشهر» پیش از این طی گزارشی این مشکل و سنگ اندازی ادارات در راه ایجاد کسب و کار را در گفت و گو با چند جوان که قصد راه اندازی کاری را داشتند و در مراحل اولیه گرفتن مجوزها مانده اند، بررسی کرده و به این مشکل پرداخته است و جا دارد آن ها را احصاء و رفع کنید.

از دیگر معضلات، مشکلات و مصائب موجود در سطح شهرستان دشتستان در حوزه جوانان که هر کدام خود قصه هفتاد من دارد، می توان به افزایش آمار طلاق، رواج مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان، نبود مراکز تفریحی و از همه مهم تر، تعداد بالای خودکشی که بسیاری از آن ها منجر به فوت می شود، اشاره کرد.
معمولا بنا به دلایل امنیتی و شاید هم برای سرپوشانی بی کفایتی، مسوولین مربوطه هیچ وقت آمار دقیق و واقعی تعداد خودکشی و تعداد موفق و ناموفق بودن آن ها را به مردم اعلام نمی کنند، ولی شما به عنوان رییس شورای تامین شهرستان دشتستان قطعا به آن ها دسترسی دارید که جا دارد این مهم را با جدیت دنبال کرده و از مسوولین بهداشت شهرستان بپرسید تا به حال چه کارهایی برای رفع و یا کاهش این معضل خانمان سوز انجام داده اند؟ البته توصیه می شود که پس از دریافت آمار از سازمان مربوطه، آن را راستی آزمایی نیز کنید، زیرا دادن آمار اشتباه، مسبوق به سابقه بوده و در جلسه ای توسط بخشداران شهرستان و در حضور سرپرست سابق فرمانداری دشتستان و سایر مسوولین، آمارهای اداره مذکور تکذیب شده است.

یکی دیگر از موارد مربوط به جوانان، خانه جوان شهرستان دشتستان است که داستانی مفصل دارد و جای بازگویی آن در این مقال نیست، ولی در توضیح آن همین بس که درب خانه جوانی که یک بار افتتاح هم شده به بهانه عدم تجهیز، توسط اداره ورزش و جوانان قفل و بسته شده و این اداره حاضر به بازکردن و واگذاری آن به جوانان و همه سمن ها نیست!!!

امید است که با درایت جناب نوروزی و حمایت مسوولین استانی، تدبیر و چاره ای برای مشکلات ورزش و جوانان شهرستان اندیشیده شده و شاهد رفع اندکی از این مسائل باشیم.

*روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان

 

 

در این باره

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه فرهنگ و هنر/عباسعلی میرزایی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه اقتصادی/ مرضیه صمصامی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه اجتماعی/ نصراله کهزادی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه گردشگری/ مجید کمالی پور

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه آموزش و پرورش/ سمیه زارع

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه نخبگان/ ضیاءالدین لیراوی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه کارآفرینی و اشتغال شهرستان/ مریم احمدزاده

اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه عمرانی شهرستان/وحید امیر

 اولویت های فرماندار جدید دشتستان در حوزه روستایی/ محمدمهدی مشایخی

اولویت های فرماندار جدید دشتستان از دیدگاه «محمدباقر سعادت»

نظرات بینندگان
عادل.ق
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
بسیار عالی بود. جامع و کامل.

از اهل فرهنگ، گفتن بود.

حالا از متولیان امور چه؟

شنیدن یا نشنیدن؟؟
عادل.ق
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۶
درود بر شما

هزاران درود
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
اقای محمدزاده ناحقی نکنید. برای جوانان من یادمه یک بار جشن بادبادک ها گفتند
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
واقعا خودکشی تو شهرستان بیداد می کنه و هیچکس هم به فکر جوان های مردم نیست
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
احسنت
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
اقاي فرماندار محترم ،، قولي كه دادين برا حمايت از پرسپوليس برازجان چشد اين شهر داره بطور كلي از سوي اقايون در عرضه ورزش بخصوص فوتبال نابود ميشه ،، اين شهر سابقه زيادي داره داخل كشور، بازيكن ليگ برتري داره ، خواهش ازت داريم حمايت بكن لطفا لطفا أ.....
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
متاسفانه دشتستان چند تا از ضعیف ترین مدیران تاریخ خودش رو داره تجربه می کنه. آقای فرماندار شما کاری کنید
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
اقاي فرماندار محترم ، فكري براي فوتبال اين شهر بكن ، قولي هم مبني بر حمايت پرسپوليس برازجان دادين چشد ، اين هم  در عرضه ورزش بخصوص فوتبال نابود شده 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر