جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۱۷۱
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸

فکرشهر: «در مراسم بدرقه پیکر فرمانده محبوب سپاه قدس ایران که هرگز تن به جناح‌بندی‌های مرسوم نداد و بر خلاف برخی وارد سیاست نشد و همواره خود را «سرباز وطن» معرفی می‌کرد، از اصلاح‌طلبانی که بارها و بارها نسبت به برخی کنش و واکنش‌های برخی نهادها انتقاداتی را به زبان آورده‌اند گرفته تا اصولگرایانی که بعضا در عیان و بعضا در خفا از ورود نظامیان به سیاست دفاع کردند، حضور داشتند. همین حضور و قرارگیری دو جناح مقابل هم در یک صف، ناظران را به تمجید اتحاد واداشته بود تا این که دوباره تندروهای منسوب به جریان سیاسی خاص وارد میدان شده و با بهره‌گیری از تریبون‌های خود به اصلاح‌طلبان و دولت تاختند.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد نوشت: «اتحاد» سال‌هاست در زمره کاربردی‌ترین کلیدواژه‌های مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفته است؛ کلیدواژه‌ای که ریشه در تاریخ انقلاب دارد و از نخستین روزهای براندازی حکومت پهلوی در ایران گرفته تاکنون بارها و بارها به کار رفته، ولی کمتر پیش آمده که این کلیدواژه آنچنان که شایسته و بایسته است و البته مد نظر مقامات جمهوری اسلامی تحقق یابد. در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از افزایش فشارهای اقتصادی و اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ جهان از سوی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی که کنار ده‌ها عامل اقتصادی و اجتماعی دیگر بر هیزم آتش گسست‌های میان حکومت و ملت افزود، سبب شد تا این کلیدواژه بیش از پیش در معادلات روزمره سپهر سیاست ایران بیشتر به کار برده شود ولی کمتر رنگ حقیقت به خود بگیرد اما اسم رمز «قاسم سلیمانی» بار دیگر معادلات را برهم زد.

جامعه زخم‌خورده ایران که چندان از آبان و نوع برخوردهای صورت گرفته با اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین فاصله نگرفته با ترور فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی با دستور مستقیم رییس‌جمهوری ایالات متحده، چنان راهپیمایی باشکوهی را برگزار و پیکر سلیمانی و یارانش را بدرقه کرد که تاریخ معاصر کمتر به خود دیده است.

در مراسم بدرقه پیکر فرمانده محبوب سپاه قدس ایران که هرگز تن به جناح‌بندی‌های مرسوم نداد و بر خلاف برخی وارد سیاست نشد و همواره خود را «سرباز وطن» معرفی می‌کرد، از اصلاح‌طلبانی که بارها و بارها نسبت به برخی کنش و واکنش‌های برخی نهادها انتقاداتی را به زبان آورده‌اند گرفته تا اصولگرایانی که بعضا در عیان و بعضا در خفا از ورود نظامیان به سیاست دفاع کردند، حضور داشتند. همین حضور و قرارگیری دو جناح مقابل هم در یک صف، ناظران را به تمجید اتحاد وا داشته بود تا این که دوباره تندروهای منسوب به جریان سیاسی خاص وارد میدان شده و با بهره‌گیری از تریبون‌های خود به اصلاح‌طلبان و دولت تاختند.

قتل به جرم اظهار نظر

این قبیل اقدامات از سوی این افراد نه برای نخستین ‌بار است که سر می‌زند و احتمالا نه آخرین بار ولی آن چه این‌ بار موضوع را متفاوت کرده، تهدید علنی به قتل فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که در چارچوب قوانین و مقررات مصوب جمهوری اسلامی به اظهار نظر و تحلیل رخدادهای اخیر پرداخته‌اند. حسن عباسی که چند ماه پیش از این، به دلیل توهین به سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات با شکایت معاونت حقوقی این وزارتخانه به زندان رفت و به ‌تازگی آزاد شده است، سابقه پررنگی در به هم زدن صفوف اتحاد دارد و اکنون، به بهانه ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی بار دیگر نوک پیکان انتقاد خود را به سوی اصلاح‌طلبان نشانه رفته و صراحتا به مصطفی تاجزاده و رییس‌ و بعضی اعضای دولت توهین و او را تهدید می‌کند.

عباسی در کلیپ منتشر شده در فضای مجازی، بر خلاف روال معمول سخنرانی‌هایش ایستاده، میکروفن به دست گرفته و فریادزنان اصلاح‌طلبان را «جریان نفاق» معرفی کرده و از عملکرد این جریان سیاسی در حالی ابراز «نگرانی» می‌کند که در طول روزهای اخیر فعالان این اصلاح‌طلب پا به پای اصولگرایان مقابل ترور قاسم سلیمانی ایستادگی کردند. ادعاهای عباسی اما به همین جا ختم نمی‌شود. او می‌گوید اگر «مردم ریختند در خیابان و اصلاح‌طلبان را تکه‌تکه کردند، نگویید هشدار ندادیم!» این کنشگر سیاسی اصولگرا دلیل این اقدام را «بازی اصلاح‌طلبان با احساسات مردم» در جریان شهادت قاسم سلیمانی عنوان می‌کند و سپس خطاب به وزیر اطلاعات می‌گوید: «جلوی این سگ هار، تاجزاده را بگیر علوی!» او البته حسن روحانی را نیز بی‌نصیب نگذاشته و اظهارات او در منزل سلیمانی را پیام به ترامپ دانسته و تاکید می‌کند که گفته‌های روحانی مبنی بر این که «در سال‌های آینده انتقام خواهیم گرفت» یعنی در «دوره» ترامپ و روحانی «این اتفاق نمی‌افتد»؛ حال آن که مسئولان دولتی بارها و بارها بر «انتقام سخت» تاکید کرده و می‌کنند.

گذشت توام با خونسردی تاجزاده

با نگاهی گذرا به قوانین مصوب جمهوری اسلامی و گفته‌های عباسی، به‌سادگی می‌توان گفته‌های او را دارای عناوین مجرمانه تهدید و توهین دانست ولی مصطفی تاجزاده در نقطه مقابل نه‌تنها حاضر به شکایت از او نشده، بلکه در حساب کاربری‌اش در توییتر، با یادآوری شرایط ویژه امروز ایران و افزایش تهدیدهای نظامی تهران از سوی واشنگتن و برای «بر هم نخوردن اتحاد» اعلام کرد که از شکایت صرف‌ نظر می‌کند ولی خواستار «محکومیت» گفته‌های عباسی از سوی «فعالان اصولگرا» شده است که حداقل تا لحظه نگارش این گزارش این اتفاق رخ نداده است.

باز هم صدا و سیما

در این میان و در چنین شرایطی تحقق اتحاد حداکثری در جامعه به عملکرد رسانه‌های رسمی به‌ویژه صداوسیمای جمهوری اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین رسانه ایران بستگی دارد ولی با توجه به حضور پررنگ فعالان سیاسی اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری در جام‌ جم باز هم انتظار عملکرد متفاوت از رسانه در اصطلاح ملی محقق نشد؛ به‌ طوری که یکی از وعاظ معروف اصولگرا بار دیگر در برنامه زنده «شبکه افق» حاضر و اظهارات حسن روحانی و سایر اعتدالگرایان را تخطئه کرد. علیرضا قاسمیان که نامش با سخنرانی برای دانشجویان اشغالگر سفارت بریتانیا در تهران بر سر زبان‌ها افتاد و ازقضا در ماجرای حمله به خودروی حسن روحانی پس از بازگشت از اولین سفر خود به نیویورک در قامت رییس‌جمهوری ایران در سال ۹۲ که منجر به گفت‌وگوی تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای با باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا شد، حضور پررنگی داشت، اخیرا در شبکه افق اظهارات مسئولان دولتی درباره مذاکره را شدیدا مورد نقد قرار داد.

او که خود را فعال در «بازار» معرفی کرد و از این طریق مذاکره دوباره با آمریکا را اقدامی «ابلهانه» توصیف کرد. قاسمیان همچنین از سکوت ایجاد شده در ایران پس از «به خاک و خون کشیدن پیغمبر» توسط رییس‌جمهوری انتقاد کرد و همچنین معرفی «امام حسین» به‌عنوان «نماد مذاکره» را اشتباه و همانند معرفی قاسم سلیمانی به‌عنوان نماد «عقب‌نشینی» عنوان کرد که تصدیق مجری اصولگرای برنامه را نیز به همراه داشت.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر