پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۶۶۴۷
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰

فکرشهر: سوال مهمی که جامعه فوتبال ایران به دنبال رسیدن به جواب آن بوده و گمانه‌زنی درباره آن هم شروع شده، این است «چه کسی جانشین مهدی تاج خواهد شد؟»

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: با نظر وزارت ورزش و توافقی که با جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا انجام شده است،‌ در نهایت تصمیم گرفته شد انتخابات فدراسیون فوتبال بعد از استعفای تاج به جای هجدهم اردیبهشت ١٣٩٩ زودتر از موعد مقرر و در روزهای پایانی ‌سال‌ جاری برگزار شود. اخیرا هم هیأت‌رئیسه فدراسیون زمان انتخابات را بیست‌وپنجم اسفند ١٣٩٨ تعیین کرده است و پروسه ثبت‌ نام از نامزدها نیز از تاریخ هشت بهمن ١٣٩٨ تا بیستم بهمن ١٣٩٨ هفت روز خواهد بود. به این ترتیب تمام افرادی که قصد دارند برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌ نام کنند، فقط در این بازه زمانی هفت روزه وقت دارند مدارک خود را به دبیرخانه مجمع انتخاباتی ارایه بدهند. اما حالا سوال مهمی که جامعه فوتبال ایران به دنبال رسیدن به جواب آن بوده و گمانه‌زنی درباره آن هم شروع شده، این است «چه کسی جانشین مهدی تاج خواهد شد؟»

با این که هنوز زمان ثبت‌ نام از نامزدها شروع نشده است، اما از روزی که مهدی تاج به صورت رسمی از ریاست فدراسیون به خاطر سکته قلبی و شرایط سخت جسمانی استعفاداد، شایعات زیادی درباره حضور چهره‌های مختلف در انتخابات فدراسیون بر سر زبان‌ها افتاده است. در این مطلب گزینه‌های احتمالی را که گفته شده است احتمال دارد برای ثبت‌ نام به دبیرخانه مجمع مراجعه کنند، بررسی کرده‌ایم. البته روی این مسأله هم باید تأکید کنیم که تمام این مواردی که به آن اشاره می‌شود، با بررسی تحولات و شایعات و شنیده‌های غیر رسمی است و ممکن است نام‌های دیگری هم برای حضور در انتخابات ثبت‌ نام کنند. قبل از بررسی گزینه‌های احتمالی البته باید یک نکته را در نظر داشته باشید، این که هر کسی که می‌خواهد نامزد ریاست فدراسیون فوتبال باشد، باید ١٠ فرم معرفی‌نامه از اعضای مجمع بگیرد. با توجه به این که مجمع فدراسیون معمولا بین ٧٠ تا ٧٥ نفر است‌، در بهترین حالت رقابت برای ریاست بین هفت نامزد خواهد بود. برخی از مدیران هم اصلا ممکن است وارد پروسه انتخابات شوند اما نتوانند ١٠ فرم تاییدیه لازم و مهم را از اعضای مجمع بگیرند و همین ابتدای کار از گردونه رقابت خارج شوند.

کریمی؛ گزینه وزارت ورزش است؟

حسن کریمی، مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور یکی از مدیرانی است که شایعاتی درباره احتمال حضور او در انتخابات فدراسیون فوتبال بر سر زبان‌ها افتاده است. برخی‌ها کریمی را نامزد مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان قلمداد می‌کنند. با این حال، تجربه انتخابات فدراسیون در سال‌های گذشته هم به خوبی نشان داده است مدیرانی که گفته شود تحت حمایت وزارت ورزش هستند، با استقبال اعضای مجمع عمومی روبه‌رو نمی‌شوند و شانس کمی برای موفقیت در انتخابات دارند، به همین ترتیب اگر شایعات درباره نامزدی رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در انتخابات ریاست فدراسیون به حقیقت تبدیل شود،‌ این اتفاق تنها در شرایطی رخ خواهد داد که سبد رأی او تضمین شده باشد و مطمئن شود که با اقبال مجمع روبه‌رو خواهد شد.

آجورلو؛ به دنبال جبران ٤ ‌سال قبل

مصطفی آجورلو یکی از مدیران نظامی فوتبال ایران در سال‌های اخیر بوده که در اردیبهشت‌ماه ١٣٩٥ رقابت را در انتخابات فدراسیون فوتبال به مهدی تاج باخت. او که از پیروزی خود در انتخابات مطمئن بود، تنها ١٥ رأی از مجموع ٧٣ رأی مجمع را به‌دست‌آورد و در پایان انتخابات در مصاحبه‌ای تند یاسر ‌هاشمی‌ رفسنجانی و وزارت اطلاعات را متهم به حمایت از مهدی تاج و دخالت در فدراسیون کرد. او در این چهار سال هم فقط برای مقطعی مدیرعامل باشگاه تراکتور بود و حالا گفته می‌شود یکی از گزینه‌های احتمالی برای انتخابات ریاست فوتبال خواهد بود. او تاکنون هیچ اظهار نظری درباره برنامه‌های انتخاباتی خود نداشته است ولی همان‌طور که گفته شد شایعات حکایت از این مسأله دارد که نگاهی ویژه به انتخابات خواهد داشت.

نبی؛ بازگشت آقای دبیرکل؟

مهدی محمدنبی سال‌ها به‌عـــنــــــــوان دبیـــرکل در فدراسیون  فوتبال کار کرده است و پس از جدایی از این مجموعه برای مدتی‌ در اتحــــادیـــه بــاشگــــاه‌های فوتبال فعال بود و سپس به عضویت هیأت‌مدیره پرسپولیس درآمد. در دوسال گذشته بارها و بارها شایعه مدیرعاملی او در این باشگاه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و خودش هم علاقه بسیار زیادی به رسیدن به این صندلی داشت اما در نهایت با وجود داشتن حامیان قدرتمند به این سمت نرسیده است. البته بعد از برکناری ساکت از دبیر کلی فدراسیون در آذرماه ١٣٩٧ به علت بازنشستگی شایعه شد که نبی برای دبیرکلی به مهدی تاج پیشنهاد شده که رئیس سابق فدراسیون زیر بار این انتخاب نرفت. حالا نبی به صورت نامحسوس به نظر می‌رسد که تحولات مربوط به انتخابات فدراسیون را زیر نظر خواهد گرفت. او یا برای ریاست فدراسیون ثبت‌ نام خواهد کرد یا با یک یا دو گزینه ائتلافی قدرتمند تشکیل‌می‌دهد تا در صورت پیروزی آنها به‌عنوان دبیرکلی فدراسیون برسد. گفتنی است نبی روی حمایت وزارت ورزش، اتحادیه باشگاه‌ها و علی کفاشیان برای این انتخابات حساب ویژه‌ای باز می‌کند و قطعا یکی از چهره‌های خبرساز  و تأثیرگذار در هفته‌های آینده منتهی به انتخابات خواهد بود.

دادگان؛ به یاد روزهای خوب

محمد دادگان. همه آنهایی که فوتبالی هستند، قبول دارند که اگر او برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌ نام کند، بدون هیچ تـــردیــدی رئیــس بـــعدی فوتبال ایران خواهد بود. استـــاد گــــروه فیـزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بـــدنـــی و عــــلـــوم ورزشـــی دانشگاه شهید بهشتی یکی از بهترین روسای تاریخ فدراسیون فوتبال بوده است و در دوره مدیریتی او شاهد تحولات مثبتی در فوتبال بودیم. البته چند موضوع بسیار مهم درباره حضور او وجود دارد. نخستین مسأله این است که خودش تمایلی برای ورود به این عرصه نشان نداده و از طرفی دیگر برای رئیس‌شدن قوانین سفت‌وسختی دارد که بعید است وزارت ورزش و دولت با او همراهی داشته باشند. تأکید دادکان روی استقلال فدراسیون عملا باعث ایجاد اختلافات اساسی با مدیران ورزش می‌شود. همه به یاد دارند در دوره‌ای که او رئیس فوتبال ایران بود، اختلافاتش با محمدعلی آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی به تعلیق فوتبال ایران منجر شد. در دوره‌های اخیر هم بارها از او خواسته شد به فوتبال برگردد، اما روی این مسأله تأکید کرد تا زمانی که این فوتبال سیاسی و دولت در آن تصمیم‌گیر باشد، حاضر نیست دوباره نفر اول این فوتبال باشد. این مدیر در تمام سال‌های اخیر هم علیه وزرای ورزش و مسئولان موضع‌گیری‌هایی تند داشته و خصوصیات مدیریتی منحصربه‌فرد خود را دارد. با این حال، مورد احترام جامعه فوتبال و ورزش است و مردم هم از او حمایت خواهند کرد. بحث بعدی درباره او بازنشستگی است که باید دید عضویت او در هیأت علمی و مدرک تحصیلی دکتری می‌تواند باعث شود برای او مجوز حضور در انتخابات فوتبال را بگیرند یا خیر. البته این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که خود دادگان بخواهد وارد گود شود.

عزیز محمدی؛‌ سردار فوتبال می‌آید؟

سردار عزیزمحمدی در دور اول ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال نایب‌رئیس دوم او و رئیس سازمان لیگ بود و الان چند سالی می‌شود که در اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران مستقر است. او مدیری بازنشسته است اما گفته می‌شود به علت ایثارگری شرایط حضور در انتخابات را خواهد داشت. عزیز محمدی در هر دو دور گذشته انتخابات فدراسیون هم یکی از نامزدهای ریاست بود که هیچ وقت نتوانست حمایت حداکثری مجمع را به دست بیاورد و در دور قبلی تنها ٦ رأی به او داده شد! حالا باید دید او این بار هم تصمیم می‌گیرد در انتخابات برای سومین بار پیاپی ثبت‌ نام کند یا به سمت حمایت از مدیران دیگر برای قرار گرفتن در چارت مدیریتی خواهد رفت. او با کاظم اولیایی،‌ سردار آجورلو، علی فتح‌الله‌زاده، مهدی محمدنبی، حتی علی کفاشیان و چند مدیر دیگر ارتباط بسیار نزدیکی دارد و احتمال دارد از تیم آنها شاهد ثبت‌ نام یک یا دو نامزد در ریاست فدراسیون باشیم. بر اساس برخی دیگر از شایعات این احتمال هم وجود دارد که علی فتح‌الله‌زاده با حمایت عزیزمحمدی در انتخابات ریاست فدراسیون ثبت‌ نام کند. البته هنوز تصمیم قطعی برای این ائتلاف گرفته نشده است.

رئیس کنونی هم احتمالا هست

اعضای کنونی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم بدون هیچ تردیدی نقشی تأثیرگذار در انتخابات پیش‌ روی فوتبال خواهند داشت و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که قطعا یک یا دو گزینه در انتخابات خواهند داشت. حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم که بعد از استعفای تاج سرپرست فدراسیون شد، یکی از گزینه‌های احتمالی برای ثبت‌ نام در انتخابات خواهد بود. البته او به علت بازنشستگی با موانع بزرگی برای رئیس‌شدن روبه‌رو خواهد شد. گفته می‌شود بهاروند و اطرافیانش منتظر تصمیم هیأت دولت درباره تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال که سال ١٣٩٠ تدوین شد، هستند. اگر هیأت دولت تصویب کند انتخابات طبق این اساسنامه برگزار شود،‌ قانون اشاره‌ای به بازنشستگی نکرده و تنها محدودیت سنی زیر ٦٥‌سال را برای حضور در انتخابات دارد که بهاروند به این طریق می‌تواند برای ریاست ثبت‌ نام کند. البته اگر وزارت ورزش، نهادهای نظارتی و نمایندگان مجلس جلوی این اتفاق را نگیرند. سرپرست کنونی فدراسیون تا به امروز هیچ اظهار نظری درباره حضورش در انتخابات در رسانه‌ها انجام نداده‌ است.

دوباره انتخابات و دوباره عزیزی خادم

به نظر می‌رسد شهاب عزیزی خادم یکی از چهره‌های تأثیرگذار انتخابات فوتبال باشد. این مدیر ٤٦‌سال دارد و قطعا جوان‌ترین چهره انتخابات خواهد بود. او در دور گذشته هم نامزد ریاست بود و برای ثبت‌ نام بیش از ٤٠ نفر از اعضای مجمع فرم معرفی نامزد ریاست را به نام او ثبت کرده بودند. کمیته برگزاری انتخابات به سوابق مدیریتی او ایراد گرفت و تأکید کرد که ١٠‌سال سابقه مدیریت ندارد و به همین ترتیب صلاحیت او برای انتخابات احرازنشد. جالب اینجاست که تمام اعضای هیأت‌رئیسه که از مجمع رأی اعتماد گرفتند، گزینه‌های مورد حمایت او بودند. این مدیر هم در نهایت با مهدی تاج ائتلاف و مقدمات پیروزی او در انتخابات را فراهم کرد. منتهی تاج بعد از پیروزی به وعده خود برای دادن پست دبیر کلی یا نایب‌رئیسی دوم به عزیزی خادم عمل نکرد و این دو نفر در مقابل هم قرار گرفتند. حالا به نظر می‌رسد مشکل سابقه مدیریتی عزیزی ‌خادم در سال‌های اخیر با مدیر عاملی او در شرکت‌ها حل شده و اگر باز هم موانع بزرگی در مسیر او قرار داده نشود و جلوی حضورش در انتخابات را به دلایل مختلف نگیرند،‌ او هم یکی از گزینه‌های اصلی ریاست خواهد بود که شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد. البته تجربه اتفاقات چهار سال قبل باعث می‌شود این بار عزیزی خادم که حمایت بسیاری از اعضای مجمع و هیأت‌رئیسه را هم دارد،‌ یک یا دو گزینه دیگر را هم وارد انتخابات کند تا اگر به هر دلیلی مانع حضور او در رقابت ریاست شدند،‌ گزینه مورد حمایتش به ریاست فدراسیون برسد. آنهایی که اتفاقات مدیریتی فدراسیون فوتبال را دنبال می‌کنند، روی این مسأله تأکید دارند که رئیس بعدی یا شخص عزیزی خادم خواهد بود یا گزینه مورد حمایت او. به این ترتیب به احتمال بسیار زیاد در تیم مدیریتی چهارسال آینده فوتبال کشور یکی از نام‌های تأثیرگذار شهاب‌الدین عزیزی خادم خواهد بود. او چهارسال عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بود و در هیأت‌مدیره باشگاه استقلال و پیکان هم سابقه کار دارد. در سال‌های اخیر هم یکی از اعضای هیأت‌مدیره شرکت پتروشیمی شازند بوده است و ارتباطات گسترده‌ای هم در دولت و مجلس و دستگاه‌های اجرایی دارد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر