جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۶۵۳
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

فکرشهر: یک شرکت دانش بنیان در بوشهر محصولی را طراحی و به بازار عرضه کرده که با آب‌رسانی مستقیم به ریشه گیاه و همچنین استفاده از آب باران و رطوبت هوا، مصرف آب در گیاهان را ۹۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: به‌دنبال خشکسالی‌های پی در پی و کاهش ذخایر زیر زمینی آب، این شرکت با ارائه محصولی  در پی احیای کشت گیاهان و درختان با استفاده از کمترین میزان آبیاری در طول سال است.

زارع زاده با بیان اینکه این محصول با طراحی دو تکه برای هر نوع گیاهی با هر نوع نیاز آبی طراحی شده است افزود: مخزن محصول در مورد گیاهانی با نیاز آبی متوسط، با یک بار آبگیری به‌مقدار ۱۵ لیتر، توانایی آب‌رسانی برای مدت  حداقل سه ماه را خواهد داشت.

وی ادامه داد: طراحی محصول به گونه‌ای است که آب باران و شبنم صبحگاهی را جمع‌آوری و به مخزن اصلی انتقال می‌دهد و با این کار دیگر نیازی به آبیاری مداوم محصولات کشاورزی نیست.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه جنس محصول از پلی پروپیلن و تا ۱۰ سال قابل استفاده به‌طور مداوم است اضافه کرد: این محصول در شن‌های بیابان، شوره‌زارها، شیب‌های کوهستانی و ... آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وی تاکید کرد: این محصول نه‌تن‌ها وظیفه آبیاری بلکه وظیفه محافظت از نهال‌ها را هم به‌خوبی ایفا می‌کند و در روز با گرم شدن آب مخزن، نهال در شب با تنش کمتری در مواجهه با سردی هوا مواجه می‌شود و باعث پایداری نسبی محیط پایه‌ای نهال خواهد شد.

زارع زاده ادامه داد: طراحی محصول به‌گونه‌ای است که کمترین تبخیر آب را برای گیاه خواهد داشت. خودِ محصول به‌صورت سایه‌وار محیط زیرین درخت را همیشه مرطوب نگه می‌دارد و از طرفی طراحی شیب‌دار لبه‌ها، آب تبخیری را به زمین بازمی‌گرداند.

وی تاکید کرد: محصول ما از آب‌های زیر زمینی استفاده نمی‌کند که خود باعث تقویت منابع آبی می‌شود، همچنین این محصول بهترین کار برای کاشت درختان برای جنگل‌کاری نیز است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این دستگاه گواهی ثبت اختراع، مجوز فناوری و ثبت طرح صنعتی را گرفته است خاطرنشان کرد: سالانه ۴ تا ۵ هزار عدد از این محصول به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر