پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۶۶۵
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۰

فکرشهر: کشته شدن رمی فریس، فعال محیط زیست به دست پلیس فرانسه در ششم آبان ۱۳۹۳ در یک تجمع اعتراضی علیه پروژه سدسازی در منطقه «تست وتلان» در محدوده شهر «لیسل سور تارن» در جنوب شرق فرانسه، موجی بزرگ از اعتراضات مردمی را در شهرهای پاریس، نانت، تولوز، لیل، بردو و اوینیون به وجود آورد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، هم‌زمانی اعتراضات مردم فرانسه با چاپ تصاویر توهین‌آمیز علیه پیامبر بزرگ اسلام در نشریه شارلی ابدو و تشدید جریان اسلام‌هراسی توسط دولتمردان و رسانه‌های غربی در این کشور و برخی کشورهای اروپایی، رهبر انقلاب اسلامی را بر آن داشت تا دو بار، یک بار در اول بهمن ۱۳۹۳ و دیگری در هشتم آذر ۱۳۹۴ به زبان انگلیسی با جوانان اروپایی و آمریکای شمالی صحبت کنند و به آنان یادآور شوند که «دولتمردان و سیاستمداران غربی آگاهانه، راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا می‌کنند»

موضوع سخنان ایشان «اسلام» و چهره خشن نشان داده شده از اسلام توسط سیاستمداران، دولتمردان و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب به افکار عموم مردم در سراسر جهان از طریق رسانه‌های صوتی، تصویری، مکتوب، فیلم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به زبان هنر و سیاست بود.

رهبر انقلاب اسلامی علت صحبتِ بدون واسطه با جوانان آمریکایی و اروپایی در نامه اول را «زنده بودن حس حقیقت‌جویی در جوانان اروپایی و آمریکایی» و «تاثیر نقش آنان در سرنوشت آینده‌ی کشورشان» بیان کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای، با یادآوری عملکرد سیاه سیاستمداران و استثمارگران غربی خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی یادآور شدند: «تاریخ اروپا و آمریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محققین و مورخین غربی از خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیت و قومیت در جنگ‌های اول و دوم جهانی صورت گرفته، عمیقا ابراز سرافکندگی می‌کنند.»

ایشان «سیاه‌نمایی غرب علیه اسلام» و «دشمن نشان دادن این دین رحمت و مهربان» را ریشه در دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با پرسیدن چند پرسش، جوانان اروپایی و آمریکایی را به فکر وا داشتند که: «از خود بپرسید چرا سیاست قدیمیِ هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزش‌هایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرت‌های بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟»

آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی از آنان خواستند تا از روشنفکران خود بپرسند چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری می‌شود؟

ایشان در عین حال از جوانان غربی خواستند تا در واکنش به سیل پیش‌داوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنند با مطالعه قرآن و سایر کتب بزرگ مسلمانان شناختی مستقیم و بی‌واسطه از دین اسلام به دست آورند.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: «من اصرار نمی‌کنم که برداشت من یا هر تلقی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه می‌گویم اجازه ندهید این واقعیت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند.»

آیت‌الله خامنه‌ای به پرسش‌های‌شان از جوانان غربی ادامه دادند و افزودند: «مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیما به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (ص) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟ «من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بی‌طرفانه را از شما سلب کنند.

ایشان از جوانان اروپایی و آمریکایی درخواست کردند تا اجازه ندهند آنان را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند.

به گفته یکی از مدیران شبکه خبری پرس تی‌وی که فضایِ رسانه‌ای مقطع زمانی انتشار این نامه را رصد کرد، این پیام ۱۶ میلیون بار در توئیتر بازنشر شد و جزو ۲۲ هشتک مهم جهان بود. وی همچنین این نامه را در ۸۰ سایت معتبر بین‌المللی منتشر شده دانست و گفت که تعداد بازدیدهای این نامه در شبکه پرس تی‌وی ۵۰۰ هزار بازدید است.

اما حدود ۹ ماه بعد در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۴ همزمان با بازی فوتبال فرانسه و آلمان که با نتیجه دو بر صفر به نفع میزبان به اتمام رسید، صدای تیراندازی و انفجارهای متعدد آرامش شبِ شهروندان پاریس را به طور هولناکی بهم زد. تروریست‌های داعش از سیاهی شب و سرگرمی هیجان‌انگیز مردم و مقامات فرانسوی سوء استفاده کردند و به چند رستوران، سالن کنسرت و استادیوم حمله کردند و بیش از ۱۵۰ نفر را کشتند و حدود ۲۰۰ نفر هم را زخمی کردند.

این جنایت موجب تشدید خشم و نفرت عموم مردم فرانسه و سایر کشورهای اروپایی علیه مسمانان و شکل گرفتن راهپیمایی‌های اعتراضی گسترده‌ای در فرانسه علیه مسلمانان شد که در این اعتراضات به قرآن، این کتاب مقدس و پیامبر عظیم الشان اسلام به شدت توهین شد حتی روزنامه‌های فرانسوی اقدام به انتشار مجدد کاریکاتورهای توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اسلام و قرآن کردند.

حادثه مرگبار پاریس بار دیگر رهبر انقلاب اسلامی را بر آن داشت تا با نوشتن نامه دوم به صورت مستقیم با مردم اروپا به خصوص جوانان فرانسوی صحبت کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای در این نامه که به زبان انگلیسی نوشته و به ۴۸ زبان دنیا ترجمه شد، بیان کردند که «حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد، بار دیگر مرا به گفت‌وگو با شما جوانان برانگیخت. برای من تأسف‌بار است که چنین رویدادهایی بستر سخن را بسازد اما واقعیت این است که اگر مسائل دردناک، زمینه‌ای برای چاره‌اندیشی و محملی برای همفکری فراهم نکند، خسارت دو چندان خواهد شد.»

ایشان با همدردی با مردم فرانسه و قابل قبول دانستن «پناه بردن آنان به خانه‌ها» و «پرهیز از حضور در مجامع و مراکز پر جمعیت» سنگدلی و بی‌رحمی نظامیان صهیونیستی در اخراج مردم فلسطین از سرزمین مادری خود را برای آنان تشریح کردند و افزودند: «خانواده‌های فلسطینی حتی در خانه‌ی خود از ماشین کشتار و تخریب رژیم صهیونیست در امان نیستند. امروز چه نوع خشونتی را می‌توان از نظر شدت قساوت با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیست مقایسه کرد؟ رنج هر انسانی در هر نقطه از جهان، به خودی خود برای هم‌نوعان اندوه‌بار است. منظره‌ی کودکی که در برابر دیدگان عزیزانش جان می‌دهد، مادری که شادی خانواده‌اش به عزا مبدل می‌شود، شوهری که پیکر بی‌جان همسرش را شتابان به سویی می‌برد و یا تماشاگری که نمی‌داند تا لحظاتی دیگر آخرین پرده‌ی نمایش زندگی را خواهد دید، مناظری نیست که عواطف و احساسات انسانی را برنینگیزد.»

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه «هرکس از محبت و انسانیت بهره‌ای برده باشد از دیدن صحنه‌های غیرانسانی و به شدت خشونت‌بار قتل متاثر و متالم می‌شود»، بیان کردند: «هرکس از محبت و انسانیت بهره‌ای برده باشد از دیدن چنین صحنه‌هایی متاثر و متالم می‌شود، چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین، عراق، لبنان و سوریه».

رهبر انقلاب اسلامی احساس یک‌ونیم میلیارد مسلمان نسبت به عاملان و مسببان این فجایع را «انزجار و بی‌زاری» توصیف کردند و درس گرفتن جوان‌های غربی از ناملایمات را عامل یافتن راه‌های جدید برای ساخت آینده و ممانعت از بی‌راهه‌هایی دانستند که غرب را به نقطه‌ی کنونی رسانده است.

ایشان سپس به تبیین تفاوت اضطراب مردم فرانسه و رنج مردم مظلوم چهار کشور اسلامی پرداختند و متذکر شدند: «درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شماست اما لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه و افغانستان طی سال‌های متمادی تحمل کرده‌اند دو تفاوت عمده دارد؛ نخست اینکه دنیای اسلام در ابعادی به مراتب وسیع‌تر، در حجمی انبوه‌تر و به مدت بسیار طولانی‌تر قربانی وحشت‌افکنی و خشونت بوده است. دوم اینکه، متأسفانه این خشونت‌ها همواره از طرف برخی قدرتهای بزرگ به شیوه‌های گوناگون و به شکل مؤثر حمایت شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «امروز کمتر کسی از نقش ایالات متحده‌ی آمریکا در ایجاد یا تقویت و تسلیح القاعده، طالبان و دنباله‌های شوم آنان بی‌اطلاع است. در کنار این پشتیبانی مستقیم، حامیان آشکار و شناخته‌شده‌ی تروریسم تکفیری، علی‌رغم داشتن عقب‌مانده‌ترین نظام‌های سیاسی، همواره در ردیف متحدان غرب جای گرفته‌اند، این در حالی است که پیش‌روترین و روشن‌ترین اندیشه‌های برخاسته از مردم‌سالاری‌های پویا در منطقه، بی‌رحمانه مورد سرکوب قرار گرفته است.

به گفته رهبر انقلاب اسلامی برخورد دوگانه‌ی غرب با جنبش بیداری در جهان اسلام نمونه‌ی گویایی از تضاد در سیاست‌های غرب است.

ایشان تروریسم دولتی اسراییل را متذکر شدند و به جوانان غربی گفتند: «اگر مردم اروپا اکنون چند روزی در خانه‌های خود پناه میگیرند و از حضور در مجامع و مراکز پرجمعیّت پرهیز می‌کنند، یک خانواده‌ی فلسطینی ده‌ها سال است که حتی در خانه‌ی خود از ماشین کشتار و تخریب رژیم صهیونیست در امان نیست. هر روز خانه‌ی فلسطینیان را ویران و باغها و مزارع‌شان را نابود می‌کند، بی‌آنکه حتی فرصت انتقال اسباب زندگی یا مجال جمع‌آوری محصول کشاورزی را به آنان بدهد؛ و همه‌ی اینها اغلب در برابر دیدگان وحشت‌زده و چشمان اشک‌بار زنان و کودکانی روی میدهد که شاهد ضرب و جرح اعضای خانواده‌ی خود و در مواردی انتقال آنها به شکنجه‌گاه‌های مخوفند. آیا در دنیای امروز، قساوت دیگری را در این حجم و ابعاد و با این تداوم زمانی می‌شناسید؟ به گلوله بستن بانویی در وسط خیابان فقط به جرم اعتراض به سربازِ تا دندان مسلّح، اگر تروریسم نیست پس چیست؟»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تصمیمات امنیتی کشورهای غربی پس از حمله داعش به پاریس، گفتند: «طبق اخبار رسیده، در برخی از کشورهای اروپایی مقرراتی وضع شده است که شهروندان را به جاسوسی علیه مسلمانان وا می‌دارد. این رفتارها ظالمانه است و همه می‌دانیم که ظلم، خواه‌ناخواه خاصیت برگشت‌پذیری دارد و مسلمانان، شایسته‌ی این ناسپاسی‌ها نیستند. دنیای باختر قرنها است که مسلمانان را به خوبی می‌شناسد؛ هم آن روز که غربی‌ها در خاک اسلام، میهمان شدند و به ثروت صاحبخانه چشم دوختند و هم روز دیگر که میزبان بودند و از کار و فکر مسلمانان بهره جستند، اغلب جز مهربانی و شکیبایی ندیدند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در پایان این نامه نیز از جوانان غربی خواستند که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیان‌های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنند. در این صورت، در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهند دید بنایی که بر چنین شالوده‌ای استوار کرده‌اند، سایه‌ی اطمینان و اعتماد را بر سر معمارانش می‌گستراند، گرمای امنیت و آرامش را به آنان هدیه می‌دهد و فروغ امید به آینده‌ای روشن را بر صفحه‌ی گیتی می‌تاباند.

نحوه و کیفیت گفت‌وگوی رهبر انقلاب در داخل کشور و در بین آحاد مختلف مسؤولان و چهره‌های سیاسی کشور بازتاب گسترده‌ای داشت. مشروح نظرات چهره‌های دانشگاهی و سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا را در ادامه بخوانید.

برخی بازتاب‌های داخلی نامه‌های رهبر انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی اظهار کرد: کسانی که ادعای اسلام هراسی دارند با حمایت از گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند حقیقت نورانی اسلام برای جهانیان مشخص نشود و در همین چارچوب حقیقت رابه گونه‌ای دیگر جلوه می دهند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در نامه خود به جوانان غربی از آن‌ها خواستند که برای آشنایی با حقیقت اسلام به منابع اصلی در این زمینه از جمله قرآن مراجعه کنند. کار غربی‌ها استثمارگری و استعمارگری است و آبادی‌هایی که در کشورهای آن‌ها مشاهده می کنید نتیجه استثمارگری آن‌ها در کشورهای فقیر و کم بضاعت است. آن‌ها در این راه از تکنولوژی نیز استفاده کرده‌اند و تلاش کرده‌اند که کشورهای کوچک و کم بضاعت را ببلعند. در همین راستا فرهنگ منحط خود را بر فرهنگ اصیل کشورهای دیگر تحمیل کردند و تلاش کردند که فرهنگ دیگر کشورها را نابود کنند. آن‌ها می‌گویند آن‌چه که ما می پسندیم باید روش زندگی شما باشد و همین شیوه می‌بایست بر تمام دنیا حاکم باشد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری به حمایت غربی از گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره اشاره کرد و گفت: چه کسی نمی داند که این گروه‌ها ساخته دست غربی‌ها است. این موضوعی است که برای همه روشن است. آنها در مبارزات انتخاباتی شان به این موضوع اعتراف کردند که داعش را برای پیشبرد اهداف خود ایجاد کردند. گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن‌ها با استفاده از الفاظ اسلام و وارونه جلوه دادن حقیقت اسلام جنایتهایی را انجام دادند که بشریت را شرمگین می‌کند. من عکسی در دفترم دارم که در آن تصویر تعدادی از اینهاست که با سر انسان در حال انجام بازی هستند و از سر انسان‌ها به عنوان توپ استفاده می کنند.

صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه هم گفت: نامه رهبری در مقطع بسیار مهمی و بسیار دقیق و حساس مطرح شده است. ما باید ابتدا پیام نامه را درک کنیم و بعد به بررسی این نامه که یکی از پیامهای مهم دینی رهبر ایران و مسلمانان جهان است بپردازیم.

وی ادامه داد: رسالت بزرگان دین روشنگری است و رهبری با رسالت خاص خود روشنگری کردند. اولین نکته جذاب نامه این است که به عنوان یک رهبر دینی هدف روشنگری است نه کشورگشایی. ایشان آگاهی‌بخشی کردند و دعوت کردند اسلام را بشناسید. ما با یکسری برنامه نمایشی در جهان مواجه هستیم. حمله به مجله شارلی هیچوقت مورد تایید ما نبوده است. اولین کشوری که ۱۱ سپتامبر را محکوم کرد ما بودیم. افکار ما ایجاب می‌کند که در کنار مردم باشیم و از کارهای نمایشی و سوری پرهیز کنیم. ابلاغ پیام، کاری مهم و استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز مهم است. محروم کردن مردم از شبکه‌های اجتماعی درست نیست.

خرازی افزود: در فرانسه کسانی که خودشان حامیان داعش هستند فردای اتفاقات این کشور و کشته شدن افراد به خیابان‎ها آمدند و صاحب عزا شدند و راهپیمایی کردند. جالب است که قطر، ترکیه و اسرائیل صاحب عزا شدند. شکار فرصت‎ها کاری است که در غرب انجام می‎شود و ما در این زمینه ضعف داریم. ما باید در فضای بین الملل و منطقه کار جدید انجام دهیم و فرهنگ گفت و گو را افرایش دهیم. ارتباط با «ان جی او»‌ها و جوانان باید افزایش پیدا کند. ارتباط، مقدمه هر کاری است. البته نه ارتباطات از هم گسسته بلکه ارتباطات بین جوان متفکر جهان اسلام و غرب.

حجت‌الاسلام رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز هم گفت: نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی باید به‌عنوان یک سند بین‌المللی مورد اهمیت قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب به دلیل اشرافی که بر مسائل بین‌المللی و دنیای اسلام دارند، معمولا در فرصت‌های مناسب یا فرصت‌های ضروری بیاناتی دارند که باید به آن بیانات با دید ویژه نگاه کنیم. روندی که در جریان نامه به جوانان اروپایی وجود داشت حاکی از این است که رهبری معزز با تکیه بر محتوای اسلام و قرآن بیانات خود را مطرح می‌کنند.

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس هم گفت: مقام معظم رهبری با ذکاوت، تیزبینی و هوشمندی اولین نامه را به جوانان اروپایی نوشتند بدان دلیل که جوانان افرادی اهل مطالعه و بررسی هستند. نامه دوم ایشان با این نکته مهم که آمریکایی‌ها حتی به اروپایی‌ها نیز رحم نمی کنند حاوی این پیام است که جوانان اروپایی بدانند آمریکایی‌ها حتی به ملت آمریکا نیز رحم نمی‌کنند یعنی عملکرد دولت آمریکا تنها به اروپا، خاورمیانه و سایر نقاطی که جنگ برقرار است محدود نمی‌شود به طوری که شاهد رفتارهای نژادپرستانه در آمریکا و به دنبال آن کشته شدن سیاهپوستان مظلوم هستیم که پشت تمامی این قضایا دولت آمریکا است.

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس هم گفت: امپریالیسم با تبلیغات سوء در مورد معنویت و ادیان به دنبال ایجاد فاصله بین جوانان غربی و ادیان الهی است. جوانان غربی با انبوهی از سیاه نمایی و دروغ پردازی رسانه‌های خود در مورد اسلام و معنویت مواجه‌اند و در این شرایط نامه رهبری که حاوی روشنگری‌ها و مضامین مبتنی بر حقایق اسلام است می تواند بسیاری از این تبلیغات را خنثی کند. قطعا این نامه چهره واقعی‌تری از اسلام و عقلانیت در سایه دین را به جهان و جوانان اروپایی نمایان می‌کند و در شرایطی که تروریست‌ها به دنبال مخدوش کردن چهره اسلام هستند و می‌خواهند چهره واقعی اسلام را خشن جلوه دهند این نامه این نوع رفتارها را خنثی می‌کند و در آینده اثرات خود را بیشتر خواهد گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین نصوری، کارشناس مهدویت هم گفت: آمریکا برای اینکه به منافع خودش برسد و بتواند از مسلمانان امتیازاتی بگیرد این تفرقه‌افکنی را به وجود آورد و در این جریانات سودی که آمریکا برد هیچ یک از کشورهای اروپایی و حتی شرقی این سود را نبردند. وی گفت: مقام معظم رهبری در نامه اول از جوانان اروپایی خواست که خودشان اسلام را مطالعه کنند و اگر به این نتیجه رسیدند که اسلام دین خشونت است حق انتخاب با خودشان است که تاثیر بسیار زیادی دربین آن‌ها داشت. در نامه دوم فلسفه نگاه مقام معظم رهبری گروه‌های تروریستی است که با پشتوانه صهیونیسم و آمریکا شکل گرفته‌اند. آن‌ها در ابتدا گروه‌هایی همچون القاعده، طالبان را ساختند و پس از آن داعش را با یک موقعیت جغرافیایی به وجود آوردند تا چهره اسلام را خدشه دار کنند. حتی آن‌ها در کشورهای آفریقایی بوکوحرام را گسترش دادند و برخی از شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس را تحریک کردند تا در بین مسلمانان تفرقه ایجاد شود.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم گفت: رهبری در آن نامه به جوانان توصیه کردند که برای شناخت بهتر اسلام باید به قرآن و مبانی اسلامی روی بیاورند و فریب مبلغان دروغین را نخورند. حادثه فرانسه شبیه حادثه یازده سپتامبر بود که بعضی ابعاد و زوایای آن به تدریج مشخص می‌شود. حوادث تروریستی پاریس همانند یازده سپتامبر اقدامی بود که با همکاری فرانسوی‌ها و صهیونیست‌ها رخ داد تا اسلام را بدنام کنند و از رشد اسلام گرایی در اروپا جلوگیری کنند اما رهبر انقلاب با انتشار نامه دوم خود اسلام واقعی را برای جوانان تبیین کرده و اظهار کردند که اسلام واقعی با خشونت و ترور منافات دارد.

میکائیل جمال‌پور، استاد دانشگاه هم گفت: طوفان فکری که رهبری در میان جوانان اروپایی ایجاد کرده است یک تهاجم فرهنگی و فکری به تفکر استعماری غرب است و رهبری با قوت منطق و قدرت واقعیات تاریخی همه انسان‌ها را مردم و به خصوص جوانان را به بازخوانی کارنامه غرب فراخواندند. فرهنگ نامه‌نویسی به افراد، شخصیت‌ها و مردم سایر کشورها توسط رهبران ما رایج بوده و هست»، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر اساس شرایط روز جهان نامه‌هایی را به برخی از روسا و جریانات نوشته و ارسال کرده و می‌کنند که نامه امام(ره) به گورباچف، رهبر شوروی از این دست نامه‌هاست که ۲۴ سال پیش امام(ره) طی این نامه شکست مارکسیسم را اعلام کردند و گورباچف را دعوت به مطالعه اسلام و علوم اسلامی کردند.

همچنین نامه‌های مقام معظم رهبری در بین کارشناسان خارجی نیز بازتاب فراوانی داشت.

برخی بازتاب‌های بین المللی نامه‌های رهبری

پایگاه خبری تحلیلی دیسیدنت وویس در گزارشی لحن نامه مقام معظم رهبری را هوشمندانه، صادقانه، آرام و دوستانه توصیف کرد.

به نوشته دیسیدنت وویس، رهبری انقلاب اسلامی ایران یک بار دیگر جوانان غربی را مورد خطاب قرار داد، جوانانی که یا به علت جبهه‌گیری رسانه‌ها و جامعه به نفع اسراییل و صهیونیسم اطلاعات غلط زیادی درباره اسلام دارند یا این‌که مسلمان هستند اما در فضای اسلام هراسی زندگی می‌کنند و به قدری دچار یاس و ناامیدی شده‌اند که به گروه‌های شبه نظامیان افراط گرا جذب شده‌اند. گروه‌هایی که اولین بار در سال ۱۹۷۹ در افغانستان و با ستایش آمریکا فعالیت خود را آغاز کردند.

آیت الله علی خامنه‌ای از جوانان جهان خواست تا خطر تروریسم در جهان و ریشه‌های آن‌ را یک‌بار دیگر بررسی و بینش عمیقی درباره اسلام پیدا کنند.

فیل ویلایتو نویسنده و رهبر گروه ضدجنگ ویرجینیا دیفندر در امریکا، گفت: اگر چه ایالات متحده به خود درباره وجود «آزادی بیان» ونیز جریان آزاد اطلاعات می‌بالد، ولی من این کلمات را هیچ جای دیگری ندیده ام. کلمات آیت‌الله معقول، صریح و روشنگر هستند.

مایکل برگ نیز گفت:نامه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به جوانان اروپا و امریکای شمالی بسیار زیبا بود. آیا شما می دانید که پسر من نیک با خودش یک قران داشت و به همین دلیل پلیس ارتش امریکا به او مظنون شد و عاقبت هم در عراق در سال ۲۰۰۴ کشته شد. او می خواست که همه چیز را در مورد اسلام بداند و درست همان چیزی را که آیت اله خامنه ای به جوانان پیشنهاد کرده است انجام می‌داد - یعنی که مسایل را با فکر بازو دست اول درک کنند. چه اندرز نیکی. من این را برای دیگران می فرستم و سعی می کنم که در روزنامه هم چاپ شود.

رادنی شکسپیر، کارشناس و فعال سیاسی هم گفت: این نامه به زیبایی و با شفافیت نوشته شده بود. این نامه یک نمونه خوب از لحاظ ویرایش، گفتمان و رسم‌الخط بود. این نامه به جوانان اروپایی نوشته شده بود چون جوانان آینده جامعه خود را می‎سازند تُن و صدای این نامه آرام و متین بود و هیچ تندی‌ای نداشت و هیچ ادبیات تهاجمی در آن وجود نداشت و تنها سوالاتی را می‌پرسید. مقام معظم رهبری در این نامه پرسیدند که چرا بین دولتمردان غربی اخلاق‌گرایی فراموش شده است. آنها از نسل جوان سوال‌هایی پرسیدند تا خودشان بروند و تحقیق کنند و واژه‌های منفی مانند خشونت و تروریست را خودشان ریشه‌یابی کنند.

شکسپیر ادامه داد: رهبری سوالات را برای این مطرح کردند چون اسلام تاریخ کهن و باستانی دارد و جوانان بروند و معارف اسلام را به دست بیاورند. قرائت‌های زیادی از اسلام وجود دارد و جوان باید کنکاش کند و صرفا چیزهایی را که سیاستمداران دیکته می‎کنند، صحیح نپندارد. رهبر ایران سوالات مهمی را مطرح کردند و عکس‌العمل‌ها در بریتانیا به این نامه خوب بوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر