جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۷۱۴
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳

فکرشهر: مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان بوشهر گفت: این استان بیش از سه برابر سرانه ملی تولید دارد و نرخ بیکاری سالانه و فصلی آن یک درصد از میانگین کشوری کمتر است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، رسول رستمی روز چهارشنبه در جمع مدیران استان بوشهر افزود: حجم سرمایه‌گذاری کلی در این استان با توجه به اینکه میزان سرمایه‌بری واحدهای تولیدی بالا است از نظر بهره‌وری اشتغال بازدهی لازم را ندارد.

وی بیان کرد: در سال ۹۶، ۹۷ میانگین نرخ بیکاری کشور به ترتیب ۱۱.۹ و ۱۲ درصد بود این درحالی است که این میزان در استان بوشهر ۱۱.۲، و ۱۰.۵ بود و در تابستان امسال این رقم در کشور ۱۱ و در بوشهر ۱۰.۴ و در پائیز نیز در کشور ۱۱.۲ و استان بوشهر ۹.۴ درصد بوده‌است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد همواره از سال اول دولت دوازدهم نرخ بیکاری استان بوشهر به صورت سالانه و فصلی کاهش یافته‌است.

رستمی اضافه کرد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری انجام شده و ظرفیت‌های موجود در استان بوشهر نرخ بیکاری باید به پایین‌تر از این میزان برسد.

وی بیان کرد: براساس دستور کار اقتصادی استان بوشهر نرخ بیکاری که از شاخص‌های اقتصاد کلان است همواره باید بهتر شود.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان بوشهر گفت: نرخ بیکاری و اشتغال در رفاه و سایر شاخص‌های اجتماعی تاثیر مستقیم دارد برهمین اساس محور کار برنامه‌ریزی استان بوشهر با توجه به اینکه تولید ثروت در این استان بالا است در حوزه اقتصادی کاهش نرخ بیکاری است در این صورت همه خواسته‌ها در حوزه اقتصادی برآورده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های موثر بیکاری پدیده جغرافیایی است گفت: براساس آمار رسمی نرخ بیکاری در جمعیت روستایی شهرستان کنگان یک درصد و این آمار در جمعیت شهری ۲۳ درصد است برهمین اساس برنامه‌ریزی باید به نحوی باشد که اشتغال در بخش‌های مختلف جغرافیایی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: هرچند نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته‌است اما باید به پدیده جنسیتی در این بخش نیز توجه شود.

رستمی با بیان اینکه تولید ثروت و اشتغال ۲ راهبرد متفاوت است گفت: در زمان حاضر ۵۰ درصد آبزیان کشور در بوشهر تولید می‌شود اما فعالان در این بخش چهار هزار نفر است این درحالی است که در بخش دریا ۱۴ هزار صیاد در استان فعال هستند.

وی تاکید کرد: امروز یکی از راهبردهای اصلی در کشورهای با جمعیت بالا اشتغال خانگی، صنایع دستی گردشگری و پوشاک است که باید این مشاغل در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد.

 مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان بوشهر تاکید کرد: براساس آمایش سرزمینی توسعه استان باید براساس اقتصاد دریا، اقتصاد دانش‌بنیان و تقویت توانمندی جامعه محلی باشد.

رستمی گفت: در زمان حاضر استان بوشهر در راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری پیشتاز است و نخستین استانی است که موضوع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را به دستگاه متولی سپرده و در بحث رونق تولید نیز مدلی ارائه کرده‌است که وزارت کشور آن را معنا داد.

وی گفت: سامانه‌ای با ۱۲ شاخص کارآفرینی برای همه دستگاه‌های مسئول کارآفرینی طراحی شده‌است.

رستمی ادامه داد: در پنج شهرستان گناوه، دیلم تنگستان، دشتستان و دیر که نرخ بیکاری بیشتری در استان بوشهر دارند تاکنون هشت تسهیلگر انتخاب که هر کدام از آنان ۱۵۰ شغل را پیشتیبانی می‌کنند.

وی یادآور شد: تا پایان سال ۱۲ تسهیلگر نیز انتخاب می‌شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر