جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۷۳۲۴
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

فکرشهر: وزیر نیرو خطاب به خبرنگاران گفت: وقتی راجع به آب سوال می‌کنید، موضوع را مرتبط با چند دستگاه دیگر هم بدانید، این به معنای شانه خانه کردن وزیر نیرو نیست.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در حاشیه همایش نقش مناطق آزاد و ویژه در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه با محوریت صادرات- ترانزیت و اوراسیا خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: وقتی راجع به آب سوال می کنید موضوع را مرتبط با چند دستگاه دیگر هم بدانید، این به معنای شانه خانه کردن وزیر نیرو نیست بلکه تشخیص می دهید افزایش بهره وری در آب و مدیریت مصرف کار یک دستگاه نیست.

وزیر نیرو گفت: در موضوع آب، انرژی و تولید محصولات غذایی و دیگر عرصه ها نظیر این، کار با کشورهای همسایه و در چارچوب پیمان های اقتصادی، بیش از هر چیزی نیازمند پیوستگی و هماهنگی است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، او پیمان همکاری اقتصادی اورسیا را نخستین حضور وسیع ایران در یک موافقت‌نامه چند جانبه اقتصادی دانست و گفت: امروز این بازار حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۴۰ کشور بزرگ دنیا در صف الحاق به این پیمان هستند و باید بتوانیم به اتکای منابع انسانی توسعه یافته خود در سازمان دولت، بخش خصوصی و فعالان این بخش، حضور خود را حضوری موفق کنیم.

او در خصوص نقش مناطق آزاد در همکاری اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی اوراسیا، یک موافقت‌نامه تجاری است که وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ارمنستان و فدراسیون روسیه به‌عنوان کشورهای عمده و تاثیرگذار این اتحادیه را بر عهده داشته و موظف به ارتقای سطح هماهنگی بین سازمانی در داخل سازمان دولت، دستگاه‌های مختلف و همکاری با بخش خصوصی است.
وی افزود: خوشبختانه مناطق آزاد ما توجه خوبی به موضوع داشتند و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همایشی را با حضور فعالان اقتصادی مستقر در این مناطق و دستگاه های اجرایی اعم از اتاق بازرگانی برای آشنایی با جزئیات این موافقت نامه برگزار کرد تا عملکرد سه ماه و نیمه عضویت موقت ما در پیمان اوراسیا از پنجم آبان سال جاری به بحث گذاشته شود و تجار، تولید کنندگان و صادر کنندگان در جریان تحولات باشند و مشکلات خود را مطرح کنند.

حداکثر یک فرصت سه ساله داریم

اردکانیان گفت: مهم این است که حداکثر یک فرصت سه ساله داریم و امیدواریم این تجربه موفقی باشد به نحوی که موافقت‌نامه موقت دائمی شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: اگر از تجربیات قبلی ما مانند «اکو» و «دی هشت» به عنوان تجربه‌های ناموفق یاد می‌شود، این نخستین حضور وسیع ایران در یک موافقت‌نامه چند جانبه اقتصادی است که امروز بازار آن حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، اما حدود ۴۰ کشور بزرگ دنیا اعم از کشورهای بزرگ و پرجمعیت مانند هندوستان در صف الحاق به این پیمان هستند و باید بتوانیم به اتکای منابع انسانی توسعه یافته خود در سازمان دولت، بخش خصوصی و فعالان این بخش، حضور خود را حضوری موفق کنیم.
 
برداشته شدن بار عمده‌ای از فشار ناشی از تحریم‌ها

اردکانیان گفت: اگر این اتفاق بیفتد بار عمده ای از فشار ناشی از تحریم های اقتصادی از روی دوش مردم برداشته و اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد می شود و اگر سطح هماهنگی لازم را با هم نداشته باشیم و نتوانیم از همه فرصت ها به خوبی استفاده کنیم این تجربه هم در تاریخ به عنوان یک تجربه ناموفق دیگر فارغ از این که دلایل آن چه چیزی است ثبت خواهد شد.
وی درباره دلایل ناموفق بودن حضور ایران در موافقت نامه های پیشین اعم از اکو توضیح داد: این موافقت نامه ها وجود دارد ، مهم این است که از عضویت در این سازمان های اقتصادی چه انتظاری داریم و این که بتوانیم مانند خیلی از کشورهای جهان ظرفیت وسیع تولید در عرصه های مختلف را با ارتقای سطح هماهنگی بین سیستم بانکی، گمرک و دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی و مناطق آزاد، به عنوان یک مجموعه واحد کار کرده و نگاه بخش خصوصی به دور دست ها در چارچوب منافع ملی باشد. در این صورت، حضور ما، ‌حضور موفقی است وگرنه در دیگر پیمان ها هم حضور داریم و این گونه نیست که حضور رسمی ما حذف شده باشد.
 
وزیر نیرو همچنین گفت: سازمان اداری ما نه فقط در این دولت و دولت های قبل و  نه حتی در دوران جمهوری اسلامی که از قبل آن هم یک سازمان اداری بوده که از سیستم فوق العاده متمرکز و بخشی نگری رنج می برد.  سیستم تمرکزگرا بیشتر در داخل مشکلات خود را نشان می دهد و مدیران استان ها و دستگاه های اجرایی، آن میزان که باید، اختیارات لازم برای پیشبرد امور را ندارند و بیشتر این اختیارات در سازمان های ستادی تمرکز دارد و مشکل دوم روحیات شدیدا" بخشی بین دستگاه هاست.
وی افزود: این بخشی نگری آفت بزرگی است که از جمله در تحرکات بیرونی خود را نشان می دهد؛ آنچه که باید به عنوان یک مجموعه واحد با یک کشور خارجی یا یک پیمان اقتصادی ظاهر شویم. در اینجا، کنار هم قرار داشتن چند وزارت خانه یا دستگاه اجرایی به تنهایی کفایت نمی کند. مهم این است که تمرین لازم را  داشته باشیم تا پروژه ها و مسائل ما مشترک باشد و بارو داشته باشیم که همه یا با هم موفق می شویم و اگر شکستی باشد همه شکست می خوریم.
وی گفت: این که چگونه درمان شود، در وهله نخست آسیب شناسی منصفانه می خواهد و  وسایل ارتباط جمعی باید در جهت افزایش سطح مطالبه عمومی در این موضوع بیشتر کار کنند.

اردکانیان در خصوص تاثیرهای کارشکنی آمریکا در همکاری اعضای پیمان اوراسیا هم گفت: چارچوب های این پیمان، متکی به منافع منطقه است، چشم کشورهای زیادی در دنیا به بازار آسیای مرکزی  و این منطقه است و تاکنون که بحث ها را دنبال کردم، عزم و جزمی از مدیران اجرایی و مسوولان سیاسی این کشورها برای استقرار پیمان اقتصادی و همکاری های نزدیک با جمهوری اسلامی وجود دارد.
وی درباره ضرورت ایجاد زیرساخت ها اظهار کرد: چون موظف به پیگیری افزایش سطح هماهنگی دستگاه ها هستم، جلسات منظمی را در حال برگزاری داریم و همکاران از بانک مرکزی، گمرک، سازمان بنادر، راه آهن، وزارت صمت، استاندارد و حتی استان ها و استانداری ها حضور دارند.
 
صادرات ۱۳۰ میلیارد دلاری مناطق آزاد

وزیر نیرو همچنین گفت: خوشبختانه حرکت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد موجب شده تا از این پس با تمرکز بیشتری به جغرافیایی این مناطق توجه کنیم که اولا در نزدیکترین فاصله با کشورهای هدف قرار دارند و ثانیا رقم قابل توجهی صادرات از خود مناطق آزاد و نه از طریق این مناطق به خارج از کشور انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: رقم ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات این مناطق در ۶ سال گذشته، رقم دلگرم کننده‌ای است، سعی می‌کنیم در همکاری نزدیک با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به تداوم زیرساخت‌ها در این مناطق در سرعت بخشی به  مبادلات تجاری با اوراسیا اولویت داده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر