جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۸۷۹۷
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۸

فکرشهر: اعضای شورای اسلامی شهرستان و امام جمعه دیر با اعتراض نسبت به حذف حق آلایندگی خواستار اختصاص این مهم به عنوان حق مسلم مناطق میزبان صنعت در حوزه پارس ۲ شدند.

به گزارش فکرشهر، امام جمعه دیر گفت: مردم این شهرستان نسبت به حذف یا کاهش حق عوارض آلایندگی بشدت معترض هستند و این تبعیض ناروا را بر نمی‌تابند.

حجت الاسلام سید علی حسینی روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: بعضی از مسئولان نباید بر خلاف اصول نظام اسلامی که مبتنی بر عدالت است اقدام کنند و باعث نارضایتی مردم شوند.

وی گفت: مردم شهرستان دیر تاکنون با وجود  بعضی کاستی ها و تبعیض‌ها اقدامی که بهانه به دست دشمن بدهد انجام نداده‌اند و امیدواریم که با تجدید نظر مسئولان مربوطه در توزیع حق آلایندگی مردم را نسبت به نظام اسلامی خوش بین تر و به آینده امیدوارتر کنند.

امام جمعه دیر گفت: دریا در بندرهای دیر، کنگان و عسلویه همگی یک دریا است و اگر آلوده شود برای همه این شهرستان‌ها است، علاوه براین صیادان بخاطر آلوده بودن دریا باید برای صید مسافت طولانی طی کرده و امرار معاش کنند، از طرف دیگر استقرار تاسیسات نفت و گاز در منطقه، گرانی اجناس و اجاره مسکن درپی داشته‌است که مردم باید تاوان آنها را پرداخت کنند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: با توجه به مراجعه‌های حضوری و تماس‌های مردمی با دفتر امام جمعه مردم بشدت نسبت به این موضوع معترض هستند و مسئولان باید نسبت به پرداخت حق قانونی مردم اقدام کنند.

رییس شورای اسلامی شهر آبدان گفت: اختصاص سهم آلایندگی می‌تواند کمک خوبی به شهرداری های کم درآمد باشد.

سید عبدالرسول حسینی افزود:  اینجانب به عنوان رییس شورای اسلامی شهر آبدان اعتراض خویش نسبت به حذف سهم شهرستان دیر در کمیته آلایندگی استان ابراز می دارم و از مسئولان استان و کشوری می خواهم که نسبت به اختصاص سهم آلایندگی که می‌تواند کمک مهمی به زیر ساخت های هر شهر و توسعه فرهنگی هر بخش باشد،اقدام کنند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر دیر گفت: براساس قانون ارزش افزوده ماده۳۸  واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند طبق تشخیص و اعلام سازمان مشمول پرداخت عوارض از قیمت فروش به عنوان آلایندگی هستند.

عبدالعزیز نصاریوسفی افزود: حذف شهرستان دیر از دریافت عوارض آلایندگی مبتنی برکدام عدالت و اصول مدنی می باشد .

وی گفت:  باتوجه به اینکه شهرستان دیر در فاصله ۱۲ کیلومتری فازهای پالایشگاهی و پتروشیمی پارس جنوبی قرار گرفته و محیط زیست این شهرستان نیز قطعا از آب و هوای تحت الشعاع مواد آلاینده صنایع آلاینده پارس جنوبی است و پرسشهای زیست محیطی نیز موید این موضوع هستند و پرداخت عوارض آلایندگی برای جبران مشکلات زیست محیطی ناشی از تاسیسات به دلیل همجواری این شهرستان با پارس دو حق قانونی مردم این شهرستان است.

وی گفت: مسئولان نباید تصمیم ناعادلانه و ظالمانه در حق مردم این شهرستان روا دارند و در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

نماینده شورای های اسلامی شهرستان دیر در استان گفت:  پرداخت حق آلایندگی با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان دیر و آلایندگی های فازهای مختلف پارس جنوبی حق این شهرستان است.

سید محمد حسینی زاده افزود:  از طرف دیگر آب؛ دریا و هوا سلامتی مردم شهرستان دیر را تحت الشعاع خود قرارداده و منابع آلندگی را حق قانونی این شهرستان می دانیم و خواسته های خود را قانونی دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: در صورت عدم رعایت عدالت در توزیع به صلاحدید همکاران به شکل های مختلف اعتراض خود را به گوش تصمیم گیرندگان و توزیع کنندگان این موضوع خواهیم رساند.

رییس انجمن محیط زیستی سوکاری دیر گفت: عوارض آلایندگی حق قانونی شهرستان دیر است که انجمن های زیست محیطی پیگیر این مهم هستند.

محسن خیراندیش افزود: این شهرستان در معرض آلایندگی های دریا و هوا قراردارد و  انتظار داریم که این عوارض در حوزه سلامت و محیط زیست شهرستان هزینه شود.

شهرستان دیر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب استان بوشهر و همجوار با فازهای پارس جنوبی در منطقه عسلویه می باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر