پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اشلی فترز و تیموتی مک لافین خبرنگاران نشریه آتلانتیک روایتی از تعطیلی یکی از مدارس ایالات متحده به علت شیوع کرونا مطرح کرده‌اند و می‌گویند این موضوع می‌تواند برای روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان تکرار شود...
کد خبر: ۶۹۰۷۹
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

فکرشهر: اشلی فترز و تیموتی مک لافین خبرنگاران نشریه آتلانتیک روایتی از تعطیلی یکی از مدارس ایالات متحده به علت شیوع کرونا مطرح کرده‌اند و می‌گویند این موضوع می‌تواند برای روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان تکرار شود.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، آن‌ها روایت خود را با این جملات شروع می‌کنند: پت لوئیس، سرپرست منطقه‌ای مدارس دولتی شهر کوچک کولویل در شمال شرقی ایالت واشنگتن در نخستین روز‌های شیوع کرونا تصمیم گرفت مدارس را چهار روز متوالی تعطیل کند. طی روز‌های پیاپی، مدیران این منطقه پیامی را دریافت کردند که حاوی این اطلاعات بود: با توجه به این که یکی از اعضای آموزش و پرورش ناحیه کولویل مشکوک به ابتلا به کرونا است، (به دلایل حریم خصوصی، لوئیس مشخص نکرده است که آیا آن فرد یک دانش آموز، کارمند یا یکی از والدین است)، در نتیجه مدارس تعطیل خواهند بود. پس از مشورت با مقامات بهداشتی، لوئیس و همکارانش تصمیم گرفتند مدارس را از روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی تعطیل کنند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: کارمندان مدارس کولویل و ۱۷۰۰ دانش آموز آن‌ها در خانه مانده اند در حالی که مدارس و ساختمان‌های اداری، اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه و املاک مرتبط با منطقه مدرسه نیز تحت ضدعفونی عمیق طی دو روز متوالی قرار گرفتند. روز چهارشنبه روند تمیز کردن به پایان رسیده بود و لوئیس در دفتر ضد عفونی شده خود نشسته و منتظر تماس بود تا ببیند نتیجه آزمایش کرونا چه خواهد بود. در همین حال، او در تلاش بود برخی تدارکات را اجرا کند تا دانش آموزان ورزشکار را به تمرین برگرداند. اگر نتایج آزمایش منفی می‌شد، او امیدوار بود که شاید بتواند برخی دانش آموزان را برای آمادگی اردو‌های ورزشی دعوت کند.

طی هفته‌های اخیر، ویروس کرونا در بیش از ۸۰ کشور جهان رواج یافته است و تقریباً ده‌ها کشور با تعطیلی گسترده مدرسه‌ها رو به رو شده‌اند. هدف از این تعطیلی‌ها، کمک به مهار شیوع کرونا است. در سطح جهان، بیش از ۲۹۰ میلیون کودک بین سنین پیش دبستانی تا کلاس دوازدهم به دلیل کرونا، اکنون هفته هاست از حضور در مدرسه محروم شده‌اند. سرانجام لوئیس نتیجه‌ای را که امیدوار بود بدست آورد و مدارس شهر کولویل روز پنجشنبه بازگشایی شدند.اما در حالی که بسته شدن مدارس کولویل کوتاه بود (در زمان نگارش این مطلب) با گسترش و شیوع کرونا در ایالات متحده، به احتمال زیاد در بسیاری از مناطق شاهد تعطیلی‌های طولانی مدت خواهیم بود. این همان اتفاقی است که در حال حاضر در هنگ کنگ نیز رخ داده است، جایی که بسیاری از احتیاط‌های پزشکی باعث تعطیلی مدارس برای بیش از یک ماه شده است.
گابریل لئونگ، اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی و معاون پزشکی دانشگاه هنگ کنگ، که ماه گذشته به عنوان بخشی از هیئت سازمان بهداشت جهانی به چین سفر کرده بود، اظهار داشت که هنوز پاسخ قطعی درمورد این که فایده تعطیلی مدارس چیست وجود ندارد، اما وی معتقد است در شرایط فعلی جایی برای اشتباه نیست. او می‌گوید: «اگر شک و تردید وجود دارد، بگذارید ما با استفاده از گزینه محافظه کارانه‌تر برای محافظت از کودکان و محافظت از جمعیت هر کاری لازم است انجام دهیم.»

مدیران مدارس کولویل از نخستین کسانی بودند که در ایالات متحده با این سؤال روبرو شدند که برای مدارس در هنگ کنگ و سایر مناطق شیوع کرونا که از مدتی قبل با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ دانش آموزان، والدین و معلمان وقتی مدرسه به طور نامحدود تعطیل شده است چه باید انجام دهند؟
بر همین اساس آنچه را که ممکن است در چندین سناریویی اتفاق بیفتد بررسی خواهیم کرد. بیایید ببینیم اگر مدارس به مدت روز‌ها، هفته‌ها، ماهها یا حتی یک سال تعطیل شوند چه خواهد شد:

سه روز

هنگامی که مدارس آمریکایی به دلیل شیوع کرونا برای چند روز بسته شوند دردسر‌های لجستیکی به وجود خواهد آمد اما در بیشتر موارد، مربیان و مدیران آموزشی به اندازه کافی برای رسیدگی به چنین شرایطی مجهز شده‌اند. لوئیس توضیح داد، پس از گذشت چند روز از تعطیلی کلاس‌ها، مدرسه کولویل روز‌های از دست رفته خود را مانند روز‌های برفی که مدارس تعطیل می‌شوند جبران کرد: دانش آموزان مجبور نیستند زمان‌های از دست رفته مدرسه را با کلاس جبرانی بگذرانند، مگر این که تعطیلی مدرسه به اندازه‌ای طولانی شود که مباحث درسی یک ایالت از سرفصل‌های اساسی آموزشی دور شود. در این صورت، احتمالا کلاس‌های درس در ایام تعطیلات مثلا در تابستان دایر خواهند بود. برای مثال، چون در کولویل شروع فصل بهار ورزشی به خاطر تعطیلی به تأخیر افتاد. روز پنجشنبه وب سایت منطقه اعلام کرد تاریخ برگزاری مسابقات تغییر می‌کند.

دو هفته

بعد از گذشت دو هفته از تعطیلی مدرسه، بچه‌ها در ایالات متحده از برنامه‌های درسی خود به میزان قابل توجهی عقب خواهند ماند و بسیاری از والدین در ایالات متحده نیز بدون سرویس روزانه وعده غذایی و مراقبت از کودک که به طور ذاتی در مدرسه ارائه می‌شود به مشکل بر می‌خورند. بر اساس یک راهنمای پاسخگویی که برای مدیران مدارس توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ارائه شده است، دانش آموزانی که به علت پیشگیری از کرونا تعطیل می‌شوند، مشمول اجرای برنامه‌های یادگیری الکترونیکی، از جمله گزینه‌های یادگیری دیجیتال و از راه دور به عنوان عملی مناسب می‌شوند. در خصوص تحویل وعده‌های غذایی که در مدارس به کودکان داده می‌شد و در ایام تعطیلی مدارس در دسترس نیستند می‌توان به وانت‌های توزیع غذا اکتفا کرد. با این حال همه مدارس نمی‌توانند سیستم یادگیری از راه دور یا سرویس وعده غذایی را در حین تعطیلی مدارس ارائه دهد. بکی دروتر، مشاور و ناظر مدارس منطقه کولویل، توضیح داد در حالی که این هفته مدارس کولویل بسته بودند، وظیفه ادامه خدمات وعده‌های غذایی مهمتر از ضرورت توقف شیوع میکروب‌ها در نظر گرفته نشد. وی گفت: «اگر ما می‌خواهیم روی دوری گزینی و فاصله اجتماعی کار کنیم، نمی‌توانیم به همان اندازه‌ای که دوست داریم، به دانش آموزان سرویس وعده غذایی ارائه دهیم. ما می‌دانیم که وعده‌های رایگان صبحانه و ناهار برای بسیاری از خانواده‌های ما ضروری است. ما در منطقه ما درصد بالایی از خانواده‌های فقیر را داریم. اما با توجه به قوانین فاصله اجتماعی نمی‌توانیم این توزیع غذا را به راحتی انجام دهیم.»

توانایی مدارس برای اجرای موفقیت آمیز دستورالعمل‌های آنلاین نیز بسیار متفاوت است. یادگیری الکترونیکی یک چالش مهم برای مدارس کولویل است. لوئیس گدر این خصوص گفت: «به عنوان یک منطقه مدرسه‌ای که در یک بخش روستایی ایالت واقع شده است، عدم دسترسی به پهنای باند مناسب مسئله بزرگی برای ما است. دانش آموزانی که بالای تپه‌ها و یا در دره‌های شمال شرقی واشنگتن زندگی می‌کنند، همیشه نمی‌توانند به سیگنال‌های خوب وای فای دسترسی پیدا کنند و حدود ۳۰ درصد از جمعیت دانش آموزان نیز در خانه اینترنت ندارند. برخی از معلمان ما هم اینترنت ندارند؛ بنابراین آن‌ها نیز برای ارسال اطلاعات درسی به دانش آموزان خود به سختی تلاش می‌کنند.».

چه اتفاقی می‌افتد اگر مدارس برای روز‌ها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها تعطیل شوند؟
اما این همه موارد نیست. بسیاری از خانواده‌ها حتی در صورت وجود اینترنت، نمی‌توانند از پس هزینه‌های گزاف استفاده مداوم از اینترنت پر سرعت بربیایند. این در حالی است که دانش آموزان برای دریافت و ارسال تکالیف به اینترنت روزانه نیاز دارند لوئیس می‌گوید: «این فقط یکی از مواردی است که ما در مورد آن فکر می‌کنیم. ما مرتب بررسی می‌کنیم که در صورت لزوم چگونه می‌توانیم آموزش از راه دور را انجام دهیم و من هنوز راه حلی ندارم.»

انتقال ناگهانی و اجباری به یادگیری آنلاین در هنگ کنگ نتایجی جالب برای دانش آموزان و معلمان ثبت کرده است. ایپ کین یون، نماینده بخش آموزش و پرورش هنگ کنگ در این خصوص گفت که هنگ کنگ پیش از این نیز تجربه تعطیلی طولانی مدارس را داشته است. در سال ۲۰۰۳ این منطقه به دلیل شیوع سندرم حاد تنفسی حاد سارس به شدت آسیب دید. نزدیک به ۳۰۰ نفر درگذشتند و کلاس‌ها برای حدود شش هفته به حالت تعلیق درآمد. 17 سال بعد، فناوری جدید و افزایش اتصال به اینترنت همه چیز را آسانتر کرده است. اما هنوز هم مشکلات بسیاری وجود داشته است.

تدریس از راه دور جعبه ابزار معلم را به شدت محدود می‌کند. برنامه‌های درسی ترسیم شده برای کلاس که ممکن است شامل کار در کلاس یا پروژه‌هایی مثل کاردستی باشد، لزوماً به تدریس آنلاین قابل انتقال نیستند. ایپ معتقد است دانش آموزان جوان به طور کلی راحت‌تر با شرایط وفق پیدا می‌کنند، اما دانش آموزان بزرگتر با تدریس از راه دور با مشکلاتی مثل "تلقین یک طرفه، " مواجهند. در این شرایط در هنگامی که معلمان سخنرانی می‌کنند، دانش آموزان پریشان و گیج می‌شوند. یکی از والدین که خودش استاد دانشگاه است در این خصوص گفت که نگران فرزند خردسالش است؛ زیرا کودک وی در این مدت، زمان زیادی را در مقابل صفحه رایانه سپری می‌کند. او گفت: «او از دنیای غیر مجازی کاملا جدا شده است.»

این چالش‌ها برای خانواده‌های کم درآمد که رایانه ندارند، یا یک رایانه دارند، اما دارای چندین فرزند هستند که نیاز به استفاده از آن دارند، بیشتر بروز می‌کند. ایپ گفت:، بعضی از دانش آموزان نسبت به وضعیت اقتصادی خود حساس هستند و اجازه نمی‌دهند که همسالان یا معلمانشان، داخل خانه آن‌ها را ببینند. با بازگشت برخی از والدین به کار نیز این نگرانی وجود دارد که شرایط دانش آموزان در خانه بدتر شود.

یک ماه

دانش آموزان آمریکایی پس از گذشت یک ماه از برنامه‌های معمول خود و حتی برنامه‌های درسی سالانه به شدت عقب می‌مانند و در این مرحله، عملکرد آن‌ها در آزمون‌های استاندارد و امتحانات ورودی برای سال بعد به خطر خواهد افتاد. در واقع، اکنون که مدارس هنگ کنگ طی بیش از یک ماه تعطیل است، برخی از دانش اموزان نسبت به برگزاری امتحانات دیپلم متوسطه و کنکوری که برای ورود به دانشگاه‌های محلی استفاده می‌شود ابراز نگرانی کردند. این امتحانات قرار است اواخر این ماه آغاز شود اما دو گروه دانشجویی و دانش آموزی این هفته از اداره آموزش و پرورش خواستند که امتحانات را به تعویق بیندازد و معتقدند که برگزاری آزمون در شرایط فعلی "خطر بزرگی برای سلامتی دانش آموزان" محسوب می‌شود.
مقامات گفته اند که امتحانات در تاریخ ۲۷ مارس ادامه خواهد یافت، اگرچه برخی از مؤلفه‌ها، مانند مکالمه و موسیقی چینی، تا ماه مه به تعویق می‌افتند. از سال ۲۰۱۵، تخمین زده می‌شد که دانشجویان آمریکایی هر سال حدود ۸ تست استاندارد انجام دهند. اگرچه طبق گزارشات از اواسط سال ۲۰۱۰، مدارس آمریکا برخی از آزمون‌ها را کم کرده اند، اما آزمون‌های استاندارد، بخشی از زندگی دانش آموزان و معلمان و همچنین یکی از مؤلفه‌های اصلی در ارزیابی عملکرد مدارس است. بدیهی است با گذشت یک ماه از تعطیلی کلاس‌ها یا تغییر ناگهانی روند عادی به یادگیری آنلاین، عملکرد دانش آموزان در این آزمون‌ها به خطر خواهد افتاد.

دو، سه، یا حتی شش ماه

در ایالات متحده سناریو‌های کمی درباره تعطیلی طولانی مدت مدارس در سایه شیوع کرونا وجود دارد. حتی در سطح فدرال نیز برنامه ریزی اندکی در دست است. گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش طی هفته گذشته حاکی از آن است که سناتور‌ها از این بخش خواسته اند تا راهنمایی‌های بیشتری را صادر کند. با این حال نگاهی اجمالی به وضعیت موجود در هنگ کنگ می‌تواند مشخص کند که ایالات متحده طی چند ماه آتی چگونه به نظر خواهد رسید.
تعطیلی مدارس هنگ کنگ تا ماه آینده و احتمالاً فراتر از آن ادامه خواهد یافت. برای جاستین، ۱۲ ساله و خواهرش جوسی ۱۱ ساله بسیار سخت است که همزمان با والدینشان (که دورکاری می‌کنند) ساعت‌هایی طولانه را در خانه بمانند. مدرسه جوسی این هفته یک پلتفرم جدید آموزش الکترونیکی راه اندازی کرد اما کلاس مجازی به سرعت پر شد؛ حتی با این که او ۱۵ دقیقه زودتر وارد سیستم شد جایی برای خود پیدا نکرد و قصد دارد هفته آینده دوباره شانس خود را امتحان کند. اما درس خواندن در خانه هم ساده نیست. سر و صدا‌های محیطی زیاد است. برای مثال بلوک آپارتمان آن‌ها در حال بازسازی است و هر چند دقیقه صدای سوراخ کردن دیوار و چکش زدن تکرار می‌شود.
با این وجود برخی از فراز و نشیب‌های مثبت نیز وجود داشت. جاستین از پوشیدن لباس مدرسه آزاد شد. او بعد از ظهر جمعه ویدئویی را برای یک پروژه ویرایش کرد که در آن لباس خواب پوشیده بود. جوزی نیز گفت که از رفت و آمد چند دقیقه‌ای از اتاق خواب تا میز کوچک خود لذت می‌برد.
وقتی از جاستین سؤال شد که آیا توصیه‌ای برای دانش اموزان سایر کشور‌ها که به زودی در خانه خواهند بود دارد یا خیر، وی گفت که دانش آموزان هنگ کنگی از همان اوایل آموخته اند که می‌توانند دوربین‌های خود را خاموش کنند تا بتوانند از رایانه‌های خود دور شوند بدون اینکه معلمان آن‌ها متوجه شوند. اما اخیراً، معلمان نسبت به این تاکتیک‌ها عاقلانه عمل کرده و دانش آموزان را با سوالات ناگهانی غافلگیر کرده اند. جاستین می‌گوید بسیاری از تکنیک‌های ویژه دانش آموزان افشا شده و معلم‌ها نیز بسیار هشیارتر شده اند.

یک سال

اگر تعطیلی مدارس از بازه زمانی شش ماهه بیشتر شود یا حتی به یک سال کامل برسد، هنوز مشخص نیست که چه خواهد شد. ادارات آموزش و پرورش ایالات متحده باید پروتکل‌هایی را برای چگونگی ساخت آزمون‌های استاندارد یا ارزیابی عملکرد مدارس و دانش آموزان آغاز کنند. در مناطقی که یادگیری از راه دور دشوار یا غیرممکن بوده است، مدیران مدارس احتمالاً برای کمک به دانش آموزان باید برنامه‌های درسی مانند مدرسه تابستانی تهیه کنند. برخی از دانش آموزان ممکن است مجدداً یک مقطع را در مدرسه تکرار کنند و در نتیجه گروه‌های کل دانش آموزان منطقه‌ای که بزرگتر از همکلاسی‌های خود در سطح ملی هستند در مقطع دانشگاهی نیز یک سال عقب خواهند افتاد. در این مرحله، قطعاً همه کاری که می‌توان انجام داد این است که حدس بزنید. در حال حاضر، نیازی فوری پروتکل‌هایی مانند این نیست اما نمونه هنگ کنگ یک بینش ارزشمند را ارائه می‌دهد: اگر مدارس آمریکایی به دلیل وجود ویروس کرونا تحت تاثیر قرار بگیرند، برخی از این احتمالات جدی می‌شوند و حتی محتمل است که دانش آموزان با گذشت زمان زیادی از دوری از مدارس به سختی به فضای تحصیلی باز گردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر