چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر» پاسخ داد:
فکرشهر ـ آذر حسینی: شمار مبتلایان «کووید19» در استان بوشهر هر روز بالاتر می رود و از 1800 نفر هم گذشته؛ هر 10 شهرستان این استان را آلوده کرده و هر روز هم تعداد مبتلایان شناسایی شده بیشتر می شود به نحوی که استان بوشهر در وضعیت هشدار وزارت بهداشت قرار دارد؛ 21 نفر از جمله نوزادی 35 روزه فوت کرده اند و حتی برخی ظهور موج دوم بیماری را گمانه زنی می کنند. همه این ها در حالی است که در این استان، تنها یک آزمایشگاه تشخیص کرونا آن هم در مرکز استان ـ بندر بوشهر ـ وجود دارد و مهلت 11 روزه ستاد مقابله با کرونای استان بوشهر برای ایجاد بخش «حاد» در همه بیمارستان های استان نیز به سسر آمده است...
کد خبر: ۷۱۶۰۰
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

فکرشهر ـ آذر حسینی: شمار مبتلایان «کووید19» در استان بوشهر هر روز بالاتر می رود و از 1800 نفر هم گذشته؛ هر 10 شهرستان این استان را آلوده کرده و هر روز هم تعداد مبتلایان شناسایی شده بیشتر می شود به نحوی که استان بوشهر در وضعیت هشدار وزارت بهداشت قرار دارد؛ 21 نفر از جمله نوزادی 35 روزه فوت کرده اند و حتی برخی ظهور موج دوم بیماری را گمانه زنی می کنند. همه این ها در حالی است که در این استان، تنها یک آزمایشگاه تشخیص کرونا آن هم در مرکز استان ـ بندر بوشهر ـ وجود دارد و مهلت 11 روزه ستاد مقابله با کرونای استان بوشهر برای ایجاد بخش «حاد» در همه بیمارستان های استان نیز به سسر آمده است.

به گزارش «فکرشهر»، در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان بوشهر که 6 خردادماه برگزار شد، یکی از مصوبات ایجاد بخش حاد در همه بیمارستان های استان بوشهر تا 17 خردادماه - دیروز - بود؛ مصوبه ای که پس از پایان زمان تعیین شده، تحقق آن را از دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر جویا شدیم.

مهلت تمام شد؛ ایجاد بخش حاد بیمارستان های استان به کجا رسید؟

عبدالرسول عباسی در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر»، گفت که 90 درصد بیمارستان های استان، بخش «حاد» یا همان اورژانش تنفسی را راه اندازی کرده اند.

عباسی توضیح داد: با توجه به این که برخی بیمارستان ها زیساخت لازم را نداشته اند و یا بیمارستانی مثل «قائم»، فضای فیزیکی مورد نیاز را ندارند و باید جای دیگری را برای ایجاد این بخش در نظر بگیرند، به زمان بیشتری نیاز دارند و ما هم تا پایان همین هفته به این بیمارستان ها زمان داده ایم که بخش حاد را ایجاد کنند؛ برخی بیمارستان ها مثل بیمارستان «دریایی» هم اصلا امکانات مورد نیاز را ندارد و بار این بیمارستان ها به دیگر بیمارستان ها از جمله بیمارستان شهدا منتقل می شود. 

دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با بیان این که بیمارستان تاکین اجتماعی بوشهر (بیمارستان سلمان فارسی) بخش حاد را راه اندازی کرده، اظهارداشت: 90 درصد بیمارستان ها بخش حاد را راه اندازی کرده اند؛ در واقع همه بیمارستان های دولتی که شامل 10 بیمارستان می شود، بخش حاد را دارند به جز بیمارستان سوختگی گناوه که آن را هم ما روز جمعه بازدید کردیم و بخش کرونایی برای آن در نظر گرفتیم که بیماران کرونایی بیمارستان امیرالمومنین گناوه را پوشش دهد.

وی ادامه داد:  خود بیمارستان امیرالمومنین گناوه هم بخش حاد دارد ولی چون تعداد تخت هایش کم بود، در بیمارستان سوختگی هم که تخصصی است، بخش حاد ایجاد کردیم که بتوانیم از بخش آی سی یو و از ظرفیت این بیمارستان هم استفاده کنیم.

عبدالرسول عباسی، درباره ظرفیت بخش های حاد بیمارستان های استان هم به «فکرشهر» گفت: ظرفیت بیمارستان ها متفاوت است و ما موظف کرده ایم که هر بیمارستان، 10 درصد ظرفیت تخت هایش را به بخش حاد اختصاص دهد و علاوه بر این بخش، تخت های ای سی یو هم هستند.

وی توضیح داد: در بیمارستان های جنرال ما، حداقل 10 تخت برای بخش حاد یا همان اورژانس تنفسی اختصاص یافته؛ مثلاً در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر 35 تخت اختصاص یافته، شهید گنجی برازجان 15 تا 20 تحت است و گناوه 13 تخت و هر کدام در کنارشان تخت های ای سی یو را هم دارند.

زمان افتتاح آزمایشگاه کرونای برازجان/ آزمایشگاه جنوب استان در انتظار تایید وزارت

عباسی در پاسخ به دیگر سوال «فکرشهر» درباره زمان افتتاح آزمایشگاه های تشخیص کرونای وعده داده شده برای دیگر نقاط استان از جمله دشتستان و جنوب استان نیز گفت: یک آزمایشگاه  قرار است در برازجان راه اندازی شود و کارهای اولیه اش انجام شده و اگر امکانات مورد نیاز از جمله کیت های تشخیصی فراهم شود، احتمال دارد تا آخر این هفته شروع به کار کند. 

وی ادامه داد: در جنوب استان نیز با معاونت درمان وزارت بهداشت مکاتبه شده و منتظر پاسخ ایشان هستیم. آزمایشگاه جنوب استان را وزارت نفت می خواهد احداث کند و اگر تاییدیه وزارت بهداشت بیاید، وزارت نفت در یکی از شهرستان های عسلویه یا کنگان، آزمایشگاه را ایجاد خواهد کرد ولی زمان آن هنوز مشخص نیست و منتظر تاییدیه هستیم.

دبیر ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: هر آزمایشگاه علاوه بر امکانات، متخصص هایی چون ویروس شناس هم می خواهد و فراهم کردن همه این موارد سخت است؛ اگر ما بتوانیم بار جنوب استان و دشتستان را کم کنیم، به ایجاد آزمایشگاه درهمه شهرستان ها هم نیاز نیست و این سه آزمایشگاه، پاسخگو خواهد بود.

پاسخ به دو موضوع کرونایی مطرح شده در فضای مجازی استان: سهمیه بندی بودن کیت های آزمایش کرونا برای هر شهرستان/ طرد یک خانواده کرونا مثبت و عدم انجام آزمایش

عبدالرسول عباسی، در این گفت و گو، سهمیه بندی بودن کیت های آزمایش کرونا برای هر شهرستان را نیز رد کرد و با تاکید بر این موضوع گفت: هر چند که هر آزمایش حدود 300 هزار تومان برای دانشگاه هزینه دارد ولی دانشگاه علوم پزشکی چیزی از بیماران نمی گیرد و هر کس مشکوک باشد یا نیاز به آمایش داشته باشد، در هر شهرستانی، برای او آزمایش انجام می شود و تا الان محدودیتی در این باره نبوده و بر اساس نیاز افراد و شهرستان ها آزمایش ها انجام شده است.

وی درباره موضوع دیگری که این روزها در فضای مجازی منتشر شده نیز توضیحاتی ارایه کرد. موضوعی که در فضای مجازی این گونه منتشر شده بود: «یکی از همشهریان که در خانه مورد کرونا مثبت دارند، از چهار روز پیش علائمی داشتند و رفتند بهداشت برای تست، کیت گیر نمیاد گفتند برو توی نوبت برای دو هفته آینده، امروز متاسفانه به همراه کل خانواده اشان کرونا گرفته اند، تب بالا و سرفه و...، تماس با 4030 گرفتند بهشون گفتند که بیمارستان نیایید، آلوده است و شلوغ، بهداشت هم تعطیله، رفتن درمانگاه، خانم دکتر با پرخاش برخورد کرده که چرا آمدی؟ و...»

دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در این باره نیز به «فکرشهر» گفت: فرایند به این شکل نیست، اگر کسی کرونا مثبت شود، خود بهداشت با اطرافیان مورد مثبت تماس می گیرد و هر کس که اطراف فرد مبتلا بوده و یا تماس و دیداری داشته پیدا کرده و از آن ها آزمایش می گیرد.

عباسی ادامه داد: این افراد، باید تک تک به مرکز بهداشت بیایند؛ چون تجمع خودش عامل انتقال ویروس است. برای هر فرد، زمانی مشخص می شود تا در آن ساعت مقرر برای انجام آزمایش بیایند و تجمع نشود. حتی در جایی مثل برازجان، در بیماریابی خیلی خوب عمل شد است. 

وی تاکید کرد: این گونه نیست که هر کس سرفه ای کرد و یا با مورد مثبت هم در ارتباط نبود، بیاید برای آزمایش و بر این امر اصرار کند. اگر نیاز بود، علایم داشت و یا با مورد مثبت در ارتباط بود مورد آزمایش قرار می گیرد و اصلا خود بهداشت موظف به پیگیری است و پیگیری هم می کند ولی حتی اگر چنین موردی که گفته شده هم وجود داشت، حتما با دانشگاه یا شبکه بهداشت و درمان تماس گرفته شود تا پیگیری فوری انجام شود.

نظرات بینندگان
اکبری
|
-
|
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۴
اینکه ایشان میفرماید کسانی که با افراد ی که کرونا گرفته اند از انها ازمایش گرفته میشود اصلا صحیح نیست در یک اداره خیلی از کارکنان گرفته اند که به زور  و اصرار و درگیری فقط از تعدادی گرفته شده و اعلام میکنند کیت  ارمایش نداریم در روستاها و شهر ها ی استان کرونا بیداد میکند و فقط اسراحت خانگی  تازه هیچ دستورالعملی به مردم داده نمیشود  خیلی از افراد  اطلاع ندارند که کرونا گرفتند اگر کیت وجود داشت  استان بوشهر مثل خورستان می بود 
شهروند
|
-
|
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کرونا داره مثل موریانه تمام شهر رو میخوره بعد شما منتظر تاییدیه وزارت بهداشت برای زدن آزمایشگاه هستین؟! کی میخاد این مسخره بازیاشون تموم بشه خدا میدونه
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر