شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۱۹۹۲
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

فکرشهر: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: این استان دارای ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی به مساحت ۴۰۹هزا رو ۳۴۴ هکتار و  مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی نیز ۴۵۴هزار و ۶۴۱ هکتار است

به گزارش فکرشهر، غلامحسین کرمی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه استان بوشهر یکی از استان‌های پیشگام در مقابله با بیابان زایی است افزود: ۳۲هزار هکتار اقدامات مقابله با بیابان‌زایی به شکل‌های مختلف در استان بوشهر انجام شده که مهمترین بخش آن ۱۹هزار هکتار جنگل‌کاری و نهال‌کاری دست کاشت است که از این میزان ۹۲۷ هکتار در سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بیابان‌زدایی "روز جهانی مقابله با بیابان زایی مقابله با بیابان زایی، تولید پایدار و مصرف بهینه در حوزه غذای انسان و خوارک دام" گفت: اگر درصدد مقابله با بیابان زایی هستیم باید برداشت خود را از ذخایر طبیعی متعادل کرد و در الگوهای تولید روش‌های پایدار داشته و مصرف را بهینه کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: در شرایطی که ۳۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود این اقدام ما در عمل به بیابان زایی دامن می زند.

وی ادامه داد: سال گذشته از محل اعتبارات ردیف سوم بند ه تبصره چهار قانون بودجه سال ۹۸ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در خصوص مقابله با اثرات مخرب ریزگردها، ۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای عملیات‌های مختلف مقابله با ریزگردها در مساحت ۱۶هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد.

کرمی یادآورشد:  با این میزان اعتبار یکهزار و ۱۱۳ هکتارمراقبت و آبیاری از جنگل‌های  دست کاشت، مدیریت جنگل‌های دست کاشت هزار و ۱۰۰ هکتار شامل احداث آتش بر، اصلاح و پرورش، هرس درختان، مدیریت رواناب، احداث هلالی آبیگیر در مساحت ۶۸۴ هکتار، ساماندهی و کنترل چرای دام در مراتع بیابانی به مساحت ۶هزار و ۸۵۷ هکتار، اجرای سیستم های چرایی و قرق به مساحت ۶هزار و ۲۰۰ هکتار  ۶۲۰۰ هکتار انجام شده است.

کرمی گفت: در صورت تخصیص اعتبار برای امسال پیش بینی انجام شده برای مقابله با ریزگردها در سطح  ۲۰ هزار هکتار است.

وی با تاکید براینکه منابع طبیعی توان کاهش اعتبارات را ندارد افزود: با توجه به ضریب آسیب پذیری بالای عرصه های بیابانی متوقف شدن پروژه ها برای پایداری عرصه‌ها مناسب نیست چرا که باید برای پایداری عرصه‌ها مرتب در آنها کار انجام شود.

وی یادآورشد: پیامد چهار دهه اقدامات مقابله با بیابان زدایی در این استان مدیریت پایدار در عرصه‌های منابع طبیعی است .

 کرمی افزود: بیابان یک واقعیت و اقلیم است که از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی قابل توجه است و دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه ای است.

وی بیان کرد: نگرانی ما از اینکه بخشی از مناطق استان جزو اقلیم بیابانی هستند نیست بلکه نگرانی ما از گسترش پدیده‌های بیابان‌زایی به معنای کاهش توانمندی‌های زیست محیطی در عرصه‌های بیابانی و کاهش پتانسیل مناطق بیابانی و گسترش رخسارهای بیابان زایی در این مناطق مانند افزایش شوری و فرسایش خاک، کاهش حاصل‌خیزی زمین‌های کشاورزی، تهدید مناطق مسکونی، زیستگاه‌ها، راه‌های ارتباطی، مراکز صنعتی و پهنه‌های کشاورزی است.

کرمی اضافه کرد: استان بوشهر باتوجه به قرار گرفتن در طول و عرض جغرافیایی خاص، بارندگی و سایر مولفه‌های آب و هوایی بخشی از بیابان است.

وی گفت: در کنار عوامل طبیعی از جمله خشکسالی‌های پی در پی، تغییرات اقلیمی و آتش سوزی‌ها، بهره برداری غیر مسئولانه و بی رویه از منابع طبیعی و انرژی موجود در اختیار انسان، بهره‌برداری بی رویه از سفره‌های آب‌های زیر زمینی، کشاورزی غیر اصولی و ناپایدار، چرای مفرط دام در مراتع، عوامل انسانی از جمله عوامل بیابان زایی به شمار می‌رود.

کرمی ادامه داد: برای مقابله با بیابان زایی باید از سرزمین بهره‌برداری پایدار داشت و از منابع آب و خاک، پوشش گیاهی و تنوع زیستی بهره برداری پایدار و مسئولانه داشت و در حد ظرفیت منابع طبیعی از آنها استفاده کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر