شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۳۷۱۷
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

فکرشهر: عشایر شهرستان دشتستان با مشکلات متعددی در زمینه‌های تامین آب، بهداشت، آموزش، راه، فروش محصول، سوخت، تعارضات و . . . روبرو هستند که باید برای رفع آن تلاش جدی صورت گیرد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از مهر، عشایر به عنوان یکی از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های مهم در کشور محسوب می‌شوند و نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در تأمین نیازهای کشور در جنبه‌های مختلف دارند.

بخش‌های مختلف استان بوشهر میزبان عشایر است که بخش عمده‌ای از این عشایر در شهرستان دشتستان هستند و برخی به صورت سکونت دائم و برخی نیز کوچ‌رو هستند.

عشایر در تولید و پرورش دام و طیور، کشاورزی، تولید فرآورده‌های دامی، تولیدات صنایع دستی، لبنیات و.... نقش مهمی دارند و تولیدات آنها مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می‌گیرد.

علی‌رغم نقش مهمی که این عشایر در تولید و اقتصاد مقاومتی دارند، با مشکلات بسیار زیادی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که سال‌ها حل‌نشده باقی مانده است و همچنان چشم انتظار مسئولان هستند.

۷۰ درصد عشایر استان در دشتستان هستند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی به برخی از مشکلات عشایر دشتستان و استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: نیاز است که نگاه ویژه‌ای برای حل مشکلات عشایر صورت گیرد.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: در این راستا در نشستی که با رئیس امور عشایر کشور داشتیم، مسائل و مشکلات مربوط به عشایر استان را مطرح و خواستار رفع مشکلات و تأمین مطالبات آنها شدم.

وی با بیان اینکه عشایر افتخارات بسیار زیادی در مبارزه با استکبار و حفاظت و حراست از مرزهای کشور دارند، افزود: در استان بوشهر پنج هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر با جمعیت ۳۰ هزار نفر حضور دارند که ۷۰ درصد از این جمعیت عشایری در شهرستان دشتستان هستند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی به نقش عشایر در تولید محصولات دامی، لبنی و کشاورزی و صنایع دستی اشاره کرد و ادامه داد: عشایر مصداق عملی اقتصاد مقاومتی هستند و حضور آنها بسیار ارزشمند است.

آب از مشکلات اساسی عشایر

وی به برخی از مشکلات عشایر اشاره کرد و افزود: همه مسئولان وظیفه دارند که برای رفع مشکلات عشایر از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند و حمایت لازم را از عشایر داشته باشند.

رضایی خاطرنشان کرد: عشایر در دشتستان با مشکلات زیادی روبرو هستند که این مشکلات در شأن این عشایر نیست و علی‌رغم زحمات و تلاش‌هایی که برای کمک به عشایر صورت گرفته، از وضعیت موجود ناراضی هستیم.

وی بیان کرد: آب یکی از مشکلات اساسی عشایر شهرستان دشتستان است که انتظار می‌رود برای رفع این مشکل طرح‌های آبرسانی به مناطق عشایری اجرا شود. احداث چاه، نصب مخازن، آب‌انبار و انتقال آب باید در این راستا انجام شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خرید تضمینی فرآورده‌های دامی از عشایر یکی دیگر از نیاز است که انتظار داریم به صورت جدی دنبال و پیگیری شود.

مشکلات تحصیلی عشایر

وی استقلال مدارس عشایری استان و تجهیز این مدارس را ضروری دانست و افزود: مدارس عشایری دشتستان با کمبود وسایل کمک‌آموزشی روبرو هستند که باید برای رفع این مشکل تلاش شود.

رضایی با اشاره به مشکلات آموزشی ناشی از کرونا، خاطرنشان کرد: در این شرایط دانش‌آموزان عشایری ما به خاطر کمبود امکانات دچار مشکلات بیشتری شدند و از روند آموزش عقب ماندند. راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی برای عشایر باید دنبال شود.

وی با تاکید بر ارائه تسهیلات به عشایر در حوزه اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: رفع تعارضات عشایر با محیط زیست از دیگر مسائل مهمی است که نیاز است مد نظر قرار گیرد.

لزوم بهبود راه‌های عشایر

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بر بهسازی و احداث جاده‌های عشایری تاکید کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری عشایر، رسیدگی به وضعیت معیشتی عشایر، حمایت از صنایع دستی عشایر و بازار فروش دام و ارائه خدمات دامپزشکی به عشایر از دیگر مسائل مهم است.

وی جلوگیری از تخریب ایل‌راه‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: توسعه خدمات بهداشتی، تأمین سوخت مورد نیاز عشایر خصوصاً نفت سفید در زمستان و صدور کارت هوشمند برای عشایر کوچ‌رو از مطالبات دیگری است که انتظار می‌رود دنبال شود.

تحولات تاریخی ایران ریشه در عشایر دارد

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: تاریخ ایران مملو از تحولاتی است که ریشه و بنیان آن عشایر بوده‌اند و در خیلی از مواقع حکومت و حکمرانی نیز در دست عشایر بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کرمعی قندالی ادامه داد: عشایر به دلیل روحیه آزادگی که دارند و این روحیه برگرفته از زندگی در طبیعت است، در مقابل خیلی از حکام ظالم ایستاده‌اند و تاریخ هم گواه این است و شاید تنها حکومتی که با آن سازش داشته‌اند جمهوری اسلامی است.

قندالی ادامه داد: جامعه عشایری در دفاع مقدس ده هزار شهید و به همین نسبت جانباز و آزاده تقدیم کشور کرده‌اند که نسبت به جمعیت آنان عدد قابل توجه‌ای است.

ردیف اعتباری برای آموزش و پرورش عشایر نداریم

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: آئین نامه ساماندهی عشایر که مصوب هیئت دولت است ۱۷ ماده دارد که در آن همه دستگاه‌ها نسبت به ارائه خدمات به عشایر وظیفه مند شده‌اند و سازمان امور عشایر هم مطالبه گری می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات عشایر در حوزه آموزش و پرورش، افزود: آموزش و پروش عشایر در حیطه وظایف و اختیارات سازمان امور عشایر نیست و ما تنها مطالبه گری می‌کنیم و باید کمک کنیم تا در بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف اعتباری ویژه برای آموزش و پرورش عشایر در نظر گرفته شود.

قندالی ادامه داد: امسال در شرایط کرونایی یکی از گرفتاری‌های دانش آموزان عشایری این بود که به سیستم‌های آموزش الکترونیکی و مجازی دسترسی نداشتند و عقب افتادگی‌های تحصیلی در این مناطق اتفاق افتاد.

مشکلات عشایر را باید برطرف کنیم

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به درخواست رسیدگی نماینده مردم دشتستان به اختلافات عشایر در حوزه منابع طبیعی و مرتع، گفت: این مشکل و معضلی است که در کل کشور وجود دارد و باید پیگیری کنیم برطرف شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دامپزشکی نیز بعضی از داروهای دامی از ارز دولتی خارج شده‌اند و قیمت آنها افزایش پیدا کرده، گفت: با سازمان دامپزشکی طرح: ایل یار را در حال تفاهم هستیم.

قندالی با اشاره به سهمیه پایین سوخت برای عشایر، گفت: سهمیه ۵۰ لیتری سوخت که برای عشایر در نظر گرفته شده نیاز آنان را برطرف نمی‌کند و لازم است پیگیری کنیم این سهمیه حداقل تا ۱۲۵ لیتر افزایش یابد تا نیاز آنان به سوخت در زمستان برطرف شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که به صورت تار عنکبوتی به هم متصل هستند و هزینه نگهداری این راه‌ها بالا است و با اعتبارات اندکی که اختصاص داده می‌شود ممکن نمی‌شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی خانه‌های بهداشت سیار بر اساس بعد مسافت و جمعیت برای مناطق عشایری تعریف شده و از خود عشایر ۵۰۰ نفر به عنوان بهورز توسط وزارت بهداشت استخدام می‌شوند و کانکس‌های مجهزی هم طراحی شده که این بهورزان در مناطق عشایری خدمات بهداشتی و پزشکی و درمانی ارائه می‌دهند.

قندالی با اشاره به ضرورت صدور کارت شناسایی برای عشایر، گفت: تا پایان امسال کارت شناسایی هوشمند که یکی از دغدغه‌های ما است، برای عشایر صادر می‌شود.

تأمین آب شرب عشایر حیاتی است

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خدمات ما فقط در سامانه‌های عرفی عشایر است و مناطق روستایی و کد دار را شامل نمی‌شود، گفت: موضوع تأمین آب شرب عشایر بسیار مهم و حیاتی است و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در اعتبارات بند ه تبصره ۴ بودجه سنواتی با اضافه شدن کلمه عشایر به روستا طی دو سال ۹۸ و ۹۹ بیش از ۳۰ میلیون یورو برای تأمین آب شرب عشایر اختصاص داده شد که در سال گذشته ۴۱۷ پروژه از این محل در مناطق عشایری به اجرا گذشته شد و برای امسال هم پروژه‌هایی در این زمینه اجرا می‌شود.

قندالی یادآور شد: در سال ۹۶ با توافقی که با وزارت دفاع داشتیم به صورت ملی تعداد ۹۰ دستگاه کامیون تانکردار برای آبرسانی به ناوگان حمل آب به مناطق عشایری افزودیم و در اختیار امور عشایر استان‌ها از جمه استان بوشهر گذاشته شد.

اختصاص ۱.۸ میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر دشتستان

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه دشتستان از شهرستان‌های پررنگ عشایری استان بوشهر است، افزود: در سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای آبرسانی به عشایر دشتستان اختصاص دادیم و کلنگ پروژه هم زده شده و صد درصد اعتبارات آن هم تخصیص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه با اجرا و تکمیل این پروژه در سال جاری ۶۰ تا ۷۰ خانوار عشایری منطقه از آب آشامیدنی سالم بهره مند می‌شوند، گفت: برای امسال هم یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای آبرسانی در مناطق عشایری دشتستان در نظر گرفته‌ایم.

پرداخت ۴۰۰ هزار تومان به ازای پروار هر رأس دام

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات به عشایر مشکلی نداریم، اظهار داشت: تسهیلاتی با سودهای ۱۰ و ۴ درصد به عشایر پرداخت می‌کنیم و تشکل‌های عشایری می‌توانند تا ۵ میلیارد تومان دریافت کنند.

وی ادامه داد: تا ده روز آینده ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به عشایر ابلاغ می‌شود که برای دامداران عشایری به ازای هر رأس دامی که پروار می‌کنند ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم که ۸۰ درصد آن نهاده و ۲۰ درصد را نیز به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

رفع مشکلات عشایر باید هر چه سریع‌تر دنبال شود تا در این شرایط سخت اقتصادی، این عشایر با مشکلات کمتری روبرو باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر