جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۳۹۲۰
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

فکرشهر: هفتم مرداد ۱۳۷۰، روزی رویایی برای استقلال بود؛ روزی که برای دومین‌ بار، قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را کسب و نام‌شان را در بین بهترین تیم‌های آسیایی جاودانه کردند.

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «جام باشگاه‌های آسیا در آن سال، همانند لیگ قهرمانان آسیا در سال ‌۲۰۲۰-۲۰۱۹ ماجرایی عجیب و غریب داشت و با وقفه‌ای یک‌ساله رو به رو شد. استقلال که به عنوان قهرمان ایران راهی این جام شده بود، در اولین دیدار خود برابر السد قطر قرار گرفت؛ دیداری که در سال ۱۳۶۹‌ برگزار شد و استقلال در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت، این تیم قطری که ابراهیم قاسمپور و مجید نامجومطلق را دراختیار داشت، شکست داد و راهی مرحله بعد شد. هرچند نامجومطلق سال بعد به استقلال آمد و با این تیم، جام قهرمانی آسیا را بالای سر برد. دوستداران فوتبال در انتظار آغاز مرحله بعدی این رقابت‌ها بودند که حمله رژیم بعث، به کویت، باعث تعلیق این رقابت‌ها شد؛ تعلیقی که یک سال به طول انجامید.

آغاز مجدد جام باشگاه‌های آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا، مرحله مقدماتی این مسابقات را بر مبنای ۲۱ تیم برنامه‌ریزی کرده بود اما با آغاز دوباره جام باشگاه‌های آسیا، ۴ تیم از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند و این جام با ۱۷ تیم باقیمانده ادامه پیدا کرد. با پایان مرحله مقدماتی  ۸ تیم راه یافته به مرحله یک‌چهارم نهایی در دو گروه دسته‌بندی شدند. هر چند نماینده عراق در این مرحله انصراف داد تا ۷ تیم باقیمانده مسابقات، به بنگلادش رفتند تا مرحله یک‌چهارم نهایی، نیمه نهایی، رده‌بندی و فینال را برگزار کنند. رقابت‌هایی که ۱۰ روز به طول انجامید و استقلال با برتری برابر قهرمان سال گذشته این رقابت‌ها، برای دومین‌بار، جام قهرمانی آسیا را بالای سر برد.

در این دوره صمد مرفاوی با ۶ گل زده آقای گل و مجید نامجومطلق تکنیکی‌ترین بازیکن شناخته شدند. همچنین عابدزاده بهترین دروازه‌بان جام شد.

خاطرات ستاره دوم

خیلی‌ها هستند که هیچ تصویری از آن استقلال رویایی ندارند. استقلالی که بدنه اصلی تیم ملی را تشکیل می‌داد و زیر نظر منصورخان پورحیدری، جامی نبود که نبرده باشد. بازیکنان استقلال، خاطرات زیادی از روزهای افتخار و جام دارند. بازیکنانی که نام هر کدام از آنها بر تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است.

تا امروز، هر مدیری که به استقلال آمده، قول داده تا شرایط را برای قهرمانی دوباره استقلال در آسیا فراهم‌ کند؛ قولی که تاکنون عملی نشده است. هرچند آبی‌های پایتخت، باز هم به فینال آسیا رسیده‌اند اما هرگز نتوانستند قهرمانی دوباره در این جام را تجربه کنند. کاظم اولیایی، آخرین مدیرعاملی است که توانسته شرایط را برای قهرمانی استقلال فراهم کند؛ مدیرعاملی که خاطرات زیادی از آن استقلال رویایی و فینال آسیا دارد. فینالی که به قول او، پر از وهابی‌هایی بود که دوست نداشتند یک تیم از ایران، قهرمان آسیا شود.

مدیرعامل اسبق استقلال درباره فینال جام باشگاه‌های آسیا در سال ۹۰ به ایرنا گفت: «بازی‌ها در کشور بنگلادش برگزار می‌شد و ورزشگاه پر از وهابی‌هایی بود که دوست نداشتند ایران قهرمان شود اما این اتفاق افتاد و جلوی چشمان آنها که بسیار ناراحت بودند پرچم پرافتخار ایران را به اهتزاز درآوردیم. شاهین بیانی در مسابقه فینال از ناحیه سر دچار آسیب‌دیدگی شد و او را به بیمارستان منتقل کردیم. بیمارستانی که در پایتخت بنگلادش قرار داشت این‌ قدر از نظر امکانات در سطح پایینی بود که بیانی پس از دقایقی از روی تخت بلند شد و فرار کرد و گفت اگر در اینجا بمانم معلوم نیست زنده بمانم.»

مهدی فنونی‌زاده هم از جمله بازیکنانی است که خاطرات زیبایی از فینال جام باشگاه‌ها دارد. او خاطره جالبی از بازی استقلال برابر محمدان بنگلادش دارد. محمدان یکی از همان تیم‌هایی است که استقلالی‌ها خاطرات زیادی از آن دارند؛ تیمی که مرحوم ناصر حجازی را به عنوان مربی دراختیار داشت و به همین خاطر برای آبی‌های پایتخت، از اهمیت بالایی برخوردار بود. فنونی‌زاده درباره بازی استقلال برابر این تیم در دهمین دوره از جام باشگاه‌های آسیا به خبرآنلاین گفت: «یادم هست رفتیم جزو هشت تیم. دو بازی اول را بردیم. بازی سوم به محمدان بنگلادش خوردیم. با بازیکنان دور هم نشستیم و گفتیم در این بازی یک حالی به ناصرخان حجازی بدهیم. یادتان که هست؟ ناصرخان آن موقع سرمربی این تیم بود. گفتیم اگر او و محمدان به دور بعد برسند، قراردادش بالاتر می‌رود. وجه‌اش بهتر می‌شود. پول خوبی نگرفته بود. یادم هست ناصرخان می‌گفت اگر بالا برویم پول بیشتر به باشگاه می‌آید و می‌توانیم چند بازیکن از استقلال بیاوریم. حتی با چندتا از بچه‌ها حرف زد. به من هم گفتند. گفتم ناصرخان میلیارد هم بدهند من نمی‌روم. بابا آنجا یک لیوان آب خوردم تا ۶ ماه دل درد شدید داشتم! شانس هر جا ما را می‌خواست امکانات نبود. یک سال رفتم نپال اصلا صداوسیما نداشتند بازی‌ها را نشان دهد! دو، سه تا بازیکن داشتیم که اگر استقلال مساوی می‌کرد، اینها گریه می‌کردند. یعنی شدیدا به استقلال تعصب داشتند. البته این را بگویم خود من دو سال و نیم برای استقلال بازی کردم و فقط یک باخت دادیم. یعنی آن موقع ما نمی‌باختیم. یادم هست یکی از بچه‌ها بود وقتی تیم مساوی هم می‌کرد با مشت به در و دیوار می‌کوبید. خلاصه آن دو، سه نفر مخالفت کردند.»

عباس سرخاب، بازیکنی که قدیمی‌های استقلال به خوبی او را می‌شناسند. بازیکنی که در استقلال درخشید و در کنار صمد مرفاوی، زوج خطرناکی در خط حمله استقلال تشکیل داده بودند. هر چند سرخاب به آن چیزی که حقش بود در فوتبال ایران نرسید اما قهرمانی با استقلال در آسیا افتخاری بود که باعث شد نامش در تاریخ فوتبال ایران جاودانه شود. او که بهترین بازیکن جام باشگاه‌ها شده بود درباره آن قهرمانی گفته: «بهترین خاطره دوران ورزشی‌ام است. هرگز از یاد نمی‌برم. یادش به‌ خیر. چه تیمی داشتیم. من، احمدرضا، عبدالصمد، رضا حسن‌زاده و... تیم ما واقعا تیم بود. آن قهرمانی هرگز از یادم نمی‌رود؛ به‌خصوص این که با پیراهن استقلال بود. خاطره شیرینی هم که خیلی به من چسبید این بود که در آن بازی‌ها بهترین بازیکن جام شدم. خدا را شکر می‌کنم که آن سال من هم یکی از بازیکنان استقلال بودم.»

فریده شجاعی، همسر مرحوم منصور پورحیدری از قهرمانی استقلال در آسیا خاطرات جالبی دارد. او در این باره می‌گوید: «آن موقع پخش زنده‌ای وجود نداشت که بازی را ببینیم. یادم هست از طریق رادیو اخبار را می‌گفتند. ما هم آن روز از صبح زود نشستیم پای اخبار چون اختلاف ساعت هم زیاد بود. یادم هست رادیو گفت استقلال قهرمان آسیا شده است. دخترم عسل همان روزها به دنیا آمد. منصور خیلی دوست داشت آن موقع ایران باشد ولی نبود. قبل از قهرمانی استقلال، عسل به دنیا آمد و وقتی منصور برگشت، او هم می‌گفت به خاطر پاقدم خوب دخترمان بود که استقلال قهرمان آسیا شد.»

حالا دیگر سال‌هاست که هیچ تیمی از ایران، قهرمان آسیا نشده است. پاس آخرین تیم بود. بعد از قهرمانی پاس، فوتبال باشگاهی ایران دچار افت شد. تیم‌ها میان سنتی ماندن و مدرن شدن گیر کردند و در آخر هم شد آن چیزی که امروز شاهدش هستیم. فوتبالی داریم که پسوند حرفه‌ای را به همراه دارد، اما هیچ چیز آن به حرفه‌ای بودن نرفته الا قرارداد بازیکنان. بازیکنانی که پول‌های میلیاردی می‌گیرند اما هنوز درک نکرده‌اند که پیراهن چه تیمی را به تن می‌کنند. بعد از پاس، سپاهان، استقلال، ذوب‌آهن و پرسپولیس راهی فینال آسیا شدند اما این تیم‌های شرق آسیایی بودند که همیشه پیروز میدان می‌شدند و حسرت قهرمانی دوباره در آسیا را به دل‌مان گذاشته‌اند. حالا بیشتر از ۱۸ سال است که هیچ تیمی از ایران قهرمان آسیا نشده است.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر