جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۰۷۳
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

فکرشهر: جمعی از دوستداران محیط زیست در شهرستان دشتی برای چندمین بار با تجمع در تنگ شیرینه این شهرستان گلایه خود را به فعالیت معدن مرمریت در این منطقه اعلام کردند.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، فعالیت واحد معدنی سنگ مرمریت در تنگ شیرینه شهرستان دشتی باعث گلایه فعالان و دوستداران محیط زیست شده و در این زمینه، پارسال با تشکیل پویش «نجات بیرمی» گلایه خود را نسبت‌به ایجاد و فعالیت این واحد معدنی اعلام کردند.
 
به گفته این فعالان زیست محیطی، تنگ شیرینه کوه بیرمی با تنوع حیات وحش، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری اعم از پرندگان، خزندگان، پستانداران و ماهی‌ها است و علاوه بر آن عمارت تاریخی شیرینه نیز در آن قرار دارد که ساخت معدن در این تنگه باعث تخریب محیط‌زیست و صدمه به آثار تاریخی می‌شود.


 
واحد سنگ مرمریت دشتی مجوز فعالیت از محیط زیست ندارد
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر می‌گوید: واحد سنگ مرمریت دشتی مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت گرفته اما طبق قانون برای فعالیت باید مجوزِ سازمان محیط زیست را نیز کسب کند که چنین مجوزی از طرف ما صادر نشده است.
 
فرهاد قلی نژاد افزود: البته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، فعالیت واحد معدن مرمریت را مسبوق به سابقه می‌داند و ادعا دارد مجوزهای مورد نیاز را از مراجع قانونی کسب کرده است.
 
وی ادامه داد: طبق بررسی‌های ما این واحد معدنی مسبوق به سابقه نیست؛ هر چند بر اساس قانون اگر مسبوق به سابقه هم بود باید دوباره مجوز فعالیت آن از سازمان محیط زیست گرفته شود.
 
فعالیت معدن مرمریت مسبوق به سابقه است
 
البته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر می‌گوید فعالیت واحد معدن مرمریت مسبوق به سابقه است و تمام مجوز‌های صادر شده برای این واحد قانونی و به تایید مراجع قضایی رسیده است.
 
سید حسین حسینی افزود: در این زمینه محیط زیست از بهره‌بردار اعلام  شکایت کرد که به دنبال این شکایت، دادگاه نیز رای به قانونی بودن مجوز داده و حکم فعالیت بهره‌بردار را صادر کرد.
 
وی تاکید کرد: مجوز معدن هیچگونه مشکلی ندارد و قانونی است و مشمول پیوست زیست محیطی نیز نمی‌شود.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتی هم اعلام کرده این اداره هیچگونه فراخوان و یا تجمعی در این خصوص نداده و هر گونه تجمع مورد تایید محیط زیست استان نیست.
 
فعالیت معدن در حال پیگیری است
 
این اداره با بیان اینکه دوستدارن محیط زیست باید اعتراض خود را از مراجع قانونی پیگیری کنند افزوده، فعالیت معدن یاد شده و نحوه فعالیت از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای رعایت ملاحظات زیست محیطی در دست پیگیری است که نتیجه آن به مردم و علاقه‌مندان اعلام خواهد شد.
 
در همین حال حماد پور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشتی با تاکید بر اینکه دستگاه قضا از طرح‌های اقتصادی حمایت می‌کند افزود: با افرادی که بخواهند موانعی برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زا ایجاد کنند برخورد می‌شود.
 
حمایت دستگاه قضا از تولید داخلی، همه باید تابع قانون باشند
 
عباس حماد پور با تاکید بر اینکه همه ما باید به قانون عمل کنیم، اظهار کرد: دستگاه قضا توجه ویژه‌ای در جهت حمایت از تولید داخلی و اشتغال دارد و با توجه به نامگذاری شعار سال به‌نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، چنانچه فرد یا افرادی مانعی در راه تولیدات اقتصادی و اشتغال افراد ایجاد کنند با آنها وفق مقررات قانونی برخورد خواهد شد.
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشتی ادامه داد: تشخیص اینکه چه چیزی تخلف یا جرم است مستند به قانون با مراجعی است که قانون مشخص کرده  است.
 
وی تاکید کرد: نباید توجهی  به گفته‌های افراد بدون جایگاه قانونی کرد و همه ما باید تابع قانون باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر