پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۷۴۷۲۵
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷

فکرشهر: رییس اتاق بازرگانی تهران به تشریح دلایل این اتاق در بازنگشتن ارز حاصل از صادرات پرداخت.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، مسعود خوانساری امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: بانک مرکزی در هفته‌های گذشته با اعتراض نسبت به عملکرد صادرکنندگان اعلام کرد که ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته که اتاق بازرگانی از همان ابتدا اعلام آمادگی کرد تا با شفافیت چرایی این موضوع را بررسی کند.

وی با اشاره به درخواست اتاق از بانک مرکزی برای دریافت فهرست افراد و شرکت‌هایی که ارز خود را بازنگردانده‌اند، گفت: در روزهای گذشته بانک مرکزی این فهرست را در اختیار ما قرار داد. اولا عدد موجود در این فهرست بسیار پایین‌تر از عدد ۲۷ میلیارد دلار ابتدایی است و در وهله دوم نتایج جلسات چندگانه برگزار شده میان اتاق بازرگانی و این شرکت‌ها نشان می‌دهد فراهم نبودن برخی مقدمات اجرایی، مانع از بازگشت بخشی از این ارزها شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: نبود هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مانند گمرک، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی خود عاملی برای نرسیدن ارزها بوده است. تعدادی از صادرکنندگان در جلسه با اتاق ثابت کردند که برخی از قوانین را نمی‌دانستند و آن قدر دستورالعمل و مقررات وجود داشته که امکان دسترسی به قانون اجرایی فعلی برای آنها دشوار شده است.

خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح فروش اوراق سلف نفتی از سوی دولت، بیان کرد: در بودجه امسال احتمالا بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری  بودجه داریم و دولت برای برطرف کردن آن روش‌هایی مانند انتشار اوراق قرضه را دارد. اوراق سلف نفتی نیز با توجه به مدیریت انتظارات تورمی و کم هزینه تر بودن نسبت به سایر طرح‌ها می‌تواند جنبه مثبتی داشته باشد.

وی درباره آخرین وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی جدید نیز گفت: از ابتدای مرداد بنا بود، تمام فرایندها از طریق سامانه جامع تجارت پیگیری شود و با وجود رسیدن به پایان مرداد هنوز خبری از این سامانه نیست و وقتی متقاضیان به اتاق مراجعه می‌کنند دیگر از دست ما هم کاری بر نمی آید و از این رو امیدواریم این مشکل به زودی حل شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر