پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۵۲۴۸
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

فکرشهر: معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ شروع کلاس های درسی دانشگاه ها از ۱۵ شهریور ماه خبر داد و گفت: کلاس های دوره کارشناسی دانشگاه ها به شکل مجازی برگزار خواهد شد و کلاس های دوره تحصیلات تکمیلی نیز در دانشگاه هایی که شرایط پذیرش حضوری دانشجویان را داشته باشند به شکل ترکیبی از آموزش حضوری والکترونیکی شروع می شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق ضمن بیان این مطلب به تشریح نحوه و جزئیات آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه ها طی شش ماه گذشته مجموعه ای از فعالیت های آموزشی به شکل مجازی را به شکل کاملا فشرده انجام دادند و زیرساخت یادگیری الکترونیکی در این مراکز بسیار افزایش یافته است. بنابراین امیدوار هستیم با کسب تجربه از فعالیت های چند ماه گذشته بتوانیم ترم آینده را با آمادگی بیشتری شروع کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در ماه های گذشته به منظور آموزش و ترویج فرهنگ سازی در حوزه آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها صدها سند، جزوه آموزشی و فیلم آموزشی در دسترس علاقمندان، استادان و دانشجویان قرار گرفته است. ضمن اینکه چندین نشست تخصصی و همایش های علمی، فنی و کاربردی در این زمینه برگزار نمودیم که مجموعه این فعالیت ها فضا را برای برگزاری آموزش مجازی در ترم آینده فراهم می کند تا دانشگاه ها با آمادگی بیشتری وارد ترم آینده شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس و پیش بینی هایی که در وزارت بهداشت و متخصصین این حوزه انجام داده اند به نظر می رسد آموزش حضوری در دانشگاه ها همانند ترم قبل منتفی است لذا از شنبه ۱۵ شهریور ماه که ترم جدید شروع می شود است، همه دانشگاه ها آمادگی داشته باشند که دروس خود را با محوریت آموزش الکترونیکی آغاز کنند.

دکتر خاکی صدیق تاکید چالش های آموزش مجازی در ترم گذشته را به دو دسته تقسیم بندی کرد و گفت: یکی از این مشکلات چالش های ارتباطی بود که دسترسی به اینترنت پرسرعت و امکاناتی نظیر سخت افزارهای مورد نیاز دانشجویان و اساتید گاها با مشکلاتی همراه بود. البته یک سری چالش ها نیز در ارتباط با اساتید، دانشجویان و همچنین بحث مقررات آموزشی داشتیم. مثلا دانشجویان و اساتید ما با مفاهیم اولیه آموزش مجازی ناآشنا بودند در نتیجه کمی به کیفیت این نوع یادگیری اطمینانی وجود نداشت.

به گفته وی، آموزش های مرتبط با دروس عملی و کاربردی از جمله چالش های دیگر آموزش های مجازی در ترم گذشته بود که ما نتوانستیم این نوع آموزش ها را ارائه دهیم. ضمن اینکه در حوزه امتحانات ارزیابی و سنجش نیز با یک سری مشکلات مواجه شدیم.

معاون آموزشی وزارت علوم از همکاری وزارت ارتباطات برای رفع چالش های ارتباطی آموزش مجازی خبر داد و گفت: همکاران ما مدام با وزارت ارتباطات در ارتباط هستند. این وزارتخانه در ترم گذشته همکاری بسیاری برای بهبود وضعیت انجام داد به طوریکه این همکاری خوب موجب شد هزینه های اینترنت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کاهش یابد، امیدواریم این کمک ها نیز ادامه پیدا کند.

دکتر خاکی صدیق یادآور شد: از سوی وزارت ارتباطات قول هایی نیز برای کمک به هزینه های اینترنت و زیرساخت های آموزش مجازی دانشگاه ها در ترم جاری ارائه دادند امیدواریم این قول ها عملی شود.

وی از ابلاغ شروع ترم جدید از روز شنبه ۱۵ شهریور ماه به تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: شروع تحصیلی سال جدید به شکل الکترونیک از ۱۵ شهریور به همه دانشگاه ها ابلاغ شده است؛ البته در دانشگاه هایی که امکان تشکیل کلاس های حضوری وجود داشته باشد اعلام شده است که کلاس های خود را به شکل ترکیبی(حضوری-مجازی) برگزار کنند.

خاکی صدیق تاکید کرد: در اکثر دوره های کارشناسی آموزش به شکل مجازی برگزار می شود و در دوره های تحصیلات تکمیلی نیز در بخش هایی که دروس کارگاهی و عملی وجود دارد وامکان تشکیل کلاس های حضوری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی وجود داشته باشد، کلاس ها به شکل ترکیبی برگزار خواهند شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر