جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۶۶۳
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵

فکرشهر: در پی خبر خودکشی نوجوان ۱۸ ساله‌ای پس از کنکور، آیدا چوبساز متخصص روانشناسی در یادداشتی با عنوان "در این شرایط، مراقب فرزندان نوجوان باشید" به بررسی علل خودکشی نوجوانان پرداخته است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، در این یادداشت آورده است: خبر تاسف آور خودکشی نوجوان ۱۸ ساله ای بعد از کنکور، حادثه تکان دهنده و تاسف آوری بود.

با توجه به اتفاق پیش آمده بهتر است به باورهای غلط مربوط به خودکشی توجه شود، باورهایی چون؛ افرادی که از خودکشی حرف می‌زنند، به آن عمل نمی‌کنند، خودکشی بدون هشدار رخ می‌دهد،

تمام آنهایی که خودشان را می‌کشند، افسرده هستند، افرادی که می‌خواهند با وسایل ساده خودشان را بکشند، در کشتن خود جدی نیستند.

خودکشی دومین علت اصلی مرگ و میر در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال در جهان است و عملی عمدی است که باعث مرگ می‌شود.

علت‌های خودکشی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود؛ یکی از مهم ترین دلایل آن در این گروه سنی نداشتن حس خودکارآمدی ( توانایی انجام دادن وظیفه) است و زمانی این افکار آشکار می‌شود که  نوجوان فکر کند توان انجام دادن وظایف خود را ندارد.

علت دیگر در اقدام به خودکشی، کنترل شدید و سختگیرانه والدین است، والدینی که روش مقتدرانه دارند طوری رفتار می‌کنند که در عین اقتدار و محبت به نوجوان، او را آزاد می‌گذارند تا در مورد خود و آینده‌اش تصمیم بگیرد.

متاسفانه در فرهنگ ایرانی، در مواجه با نوجوانان با جملاتی چون او هنوز بچه است، اشتباه می‌کند، راه درست را بلد نیست روبرو می‌شویم که این مساله منجر به حس کارآمد نبودن و تشدید آن باعث فکر نبودن در این دنیا می‌شود.

عامل دیگر این امر، نداشتن مهارت حل مساله است، در مجموع به طور معمول مشکلات به دو شیوه هیجانی و عقلانی حل می‌شوند، که راه حل هیجانی شیوه اشتباه است.

همچنین می‌توان به عوامل مهم دیگری چون تحت تاثیر گروه همسالان قرار گرفتن برای از بین بردن خود، بازی‌های اینترنتی با این محتوا و نداشتن عزت نفس اشاره کرد.

نکته مهم در مورد عزت نفس این است که باید توجه دهی مثبت و حمایت مثبتی از فرزندان خود داشته باشیم، به عنوان نمونه در مساله کنکور بخاطر نداشتن علاقه فرزند به رشته‌های مورد نظر والدین، هویت و شخصیت او را زیر سوال نبریم، زیرا عامل مهمی که در این دوران باید شکل بگیرد حس صمیمیت و بودن با دیگران است که شکست در این مرحله بیانگر مشکلات زیر بنایی یعنی نبود حس هویت است.

علایم هشدار دهنده خودکشی شامل، داشتن تجارب نزدیک به رفتار خودکشی‌گرا در خانواده، تحقیر خود، تغییر ناگهانی در علاقه به فعالیت معمول، خود انتقادی، رفتار خصومت آمیز، سابقه افکار و اقدام به خودکشی است.

در این بحران کنکور در کرونا بیشتر مراقب فرزندان خود باشید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر