جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۸۵۵
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

فکرشهر - مصطفی منفرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خارگ از افراد غیربومی برای تکمیل کاادر خود، نیرو استخدام کرد.

به گزارش «فکرشهر»، ساخت پروژه احداث ساختمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خارگ یکی از نیازها و دغدغه اساسی شهر و شهروندان جزیره خارگ بوده که از ابتدای دوره پنجم شورای های اسلامی شهر و روستا، به صورت جدی در دستور کار مجموعه شهرداری و شورا قرار گرفت که خوشبختانه پس از گذشت ۵۰ سال از تأسیس شهرداری خارگ، ایستگاه اتش نشانی شهرداری احداث و در بهمن ماه سال ۹۸ افتتاح شد.

یکی از مهم ترین دغدغه‌های شهروندان از آغاز این پروژه جذب نیروهای بومی بود که با توجه به شرایط خاص جزیره و همچنین ماهیت شغل آتش‌نشانی خواسته‌ای بجاست اما متاسفانه این خواسته آنچنان که انتظار می رفت محقق نشد و امروز شاهد جذب و ورود نیروهای غیربومی برای اشتغال در این ایستگاه هستیم.

بسیاری از سراسر کشور در آزمون سراسری استخدامی آتش نشانی شرکت کردند که در آخر با توجه به قول و وعده هایی که از سوی استاندار وقت مبنی بر حمایت از جوانان بومی خارگ داده شد نهایتا برنده نهایی این داستان جوانان بومی استان بوده اند، نه خيل عظيم بيكاران بومی خارگ!

در‌ کل ۶۵ نفر سهمیه آتش نشانی کل استان بوشهر بوده که از این تعداد ۶ نفر به شهرداری خارگ اختصاص داده شد.

مراحل تکمیل مدارک، تست ورزش، مصاحبه، تحقیقات محلی و عدم اعتیاد اکثریت این نیروها انجام شد و تعدادی از این نیروها در دیگر شهرها مشغول بکار شدند اما نیروهای آتش نشانی شهرداری خارگ از آخرین نفرات منتخبی بودند كه برای شروع به کار به اين جزيره انتقال يافتند.

به گزارش «فکرشهر»، عدم موفقیت نیروهای بومی خارگ در این آزمون و همچنین قبولی تعداد زیادی از کسانی که در زمان آزمون سراسری محل گزینش کار خود را جزیره خارگ انتخاب کرده بودند، در نهایت ۶ نفر نیروی بومی استان جهت استخدام و اشتغال در ایستگاه آتش نشانی شهرداری خارگ مشخص شدند. هرچند شروع به کار این نیروها در آتش نشانی شهرداری خارگ با کشمکش‌های زیادی مواجه شد تا جایی که شورای شهر نسبت به کار این نیروها با ارائه دلایل و رسانیدن دغدغه های خود به گوش مسوولین امر تا حدودی از ورود آنها جلوگیری به عمل آوردند اما آنچه از اول مشخص و عیان بود، حق قانونی اشتغال در این ایستگاه متعلق به کسانی بوده که در آزمون سراسری رتبه بهتری را کسب نموده اند چه بومی و چه غيربومی.

از ۶ نفر سهمیه اولیه، نهایتا ۵ نفر سهمیه آتش نشانی شهرداری خارگ شد که با انتقالی گرفتن يكی از آن ها در ابتدای کار، نیروهای استخدامی برای ایستگاه آتش نشانی شهرداری خارگ به ۴ نفرکاهش یافت. حال باید دید این کمبود نیرو چگونه و به چه طریقی برطرف خواهد شد؟! هرچند این نیروها برای ایستگاه آتش نشانی جزیره به شدت ناکافی هستند با این وجود هنوز این افراد شیفت بندی نشده و حتی روال شروع به کار آن ها نامشخص و بلاتکلیف است.

قبل از ساخت ايستگاه آتش نشانی شهرداری، ایستگاه آتش نشانی شرکت پایانه نفتی ایران در خارگ، پیرو ارائه خدمات اجتماعی خود به شهروندان اين جزيره  در زمان وقوع حوادث با در اختیار داشتن زیر ساخت های مطلوب و نیروهای کافی و دوره ديده به قسمت شهری خدمات داده و برای مهار و جلوگیری از حوادثی چون آتش سوزی و حريق وارد عمل می شدند. حال باید دید پس از شروع به کار رسمی ایستگاه آتش نشانی شهرداری خارگ و با در نظر گرفتن نیروهای بسیار کمتر و البته تجهیزات مختصر آیا می توانند به مناطق مسکونی بومی نشین اين جزيره به خوبی خدمات ارائه کند یا نه؟!

 از دیگر نگرانی های مردم جزیره در خصوص جذب نیروهای غیربومی در آتش نشانی جزیره خارگ، عدم آشنایی نیروهای استخدام شده با محلات، خیابان ها و کوچه های جزیره است زیرا که سرعت عمل و حضور به موقع خودروهای آتش نشانی در محل حادثه  بسیار حائز اهمیت بوده و عدم شناخت کافی از مسیرها می تواند باعث شود ماشین های آتش نشانی با تاخیر به محل حادثه برسند.

مورد دوم تعداد نیروی هایی است که حتی از لحاظ استاندارهای موجود غیر قابل قبول است و معلوم نیست می توانند جوابگوی جلوگیری از اتفاقات و حوادث سطح شهر باشند یا خیر؟ با توجه به کمبود نیرو در این ایستگاه، امید است با همت و تلاش شهردار و شورای شهر و همچنین استاندار بوشهر، جهت تکمیل شیفت کاری ایستگاه فوق از جوانان بومی خارگ نيز استفاده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر