جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۶۷۷
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

فکرشهر- مصطفی منفرد: جزیره خارگ یکی از مراکز غنی در حوزه میراث و بنای تاریخی در ایران اسلامی است که باید توجه به بناهای تاریخی جزیره، مدنظر میراث فرهنگی قرار گیرد.

 به گزارش فکرشهر، از جمله دیدنی های فراموش شده جزیره خارگ می توان به بقعه امامزاده میرمحمد اشاره کرد؛ این بنا بر اساس نظر باستان شناسان، تاریخ دانان و همچنین کتیبه ی موجود داخل بنا، آرامگاه ِ میر محمد حنیفه، از فرزندان امام علی بوده که به دلیل ظلم و ستم های بنی امیه و بنی مروان به خاندان بنی هاشم از مدینه به قصد بصره مهاجرت کرد و بین راه سر از جزیره ی خارگ درآورد و همین جا ماندگار شد و احتمالا پس از مدتی بر اثر مسمومیت از دنیا رفت. 

زمان ساخت بقعه به سده ی نهم هجری قمری و دوران سلجوقیان برمی گردد که از لحاظ معماری بیشتر تحت تاثیر اقلیم بوده تا دوره ی تاریخی اش. 

این آرامگاه دارای دو گنبد است. گنبدی مدور، برخلاف دیگر نمونه های نوع خودش کوچک و گنبدی مخروطی یا رُک، با ساختاری مقرنس (پله پله) که جایگاه آرام گرفتن پرندگان جزیره می شود که هر از چندی با پرواز دسته جمعی یا فرودشان، جلوه ای زیبا به این بنا می‌دهند. 

 این بقعه قدمتی بالای 800 سال دارد و معماری و کاشی کاری های آن منحصر به فرد است که تا امروز نیز میراث فرهنگی استان بوشهر چندین مرحله در این بقعه مرمت و بازسازی انجام داده است که مرمت های انجام گرفته، نواقصات و مشکلات این بنا را به کلی رفع نکرده و عواملی مثل گذشت زمان و عدم تخصیص بودجه لازم باعث فرسودگی بیش از حد و از بین رفتن بنا خواهد شد.

 مالکیت این بنا در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر است که نیاز است در کوتاهترین زمان در راستای امر مرمت و بازسازی بنای فوق عزم جدی از خود نشان دهد.

 علی جوکار نماینده میراث فرهنگی در جزیره خارگ در گفت و گو با خبرنگار «فکرشهر» گفت: تا به امروز با رایزنی هایی با شرکت نفت داشته و توانسته ایم تا حدودی جذب اعتبار جهت ساماندهی برخی از مشکلات این بقعه متبرکه داشته باشیم اما این میزان اعتبار جوابگوی رفع کامل مشکلات بقعه نیست.

چندی پیش حجت السلام والمسلمین اسماعیل پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با هماهنگی های صورت گرفته و با همراهی جوکار نماینده میراث فرهنگی جزیره خارک برای بررسی وضعیت این بقعه متبرکه به جزیره خارک سفری داشتند، نتیجه این سفر کاری  جلسه با فرمانداری بوشهر و پس از آن با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای تخصیص اعتباری جهت ساماندهی بقعه متبرکه بود.

لازم به توضیح است کمبود اعتبار یکی از دغدغه‌های اصلی دوستداران و فعالان در حوزه میراث فرهنگی جزیره است و درخواست ما از مدیران ارشد این مجموعه، تعریف پروژه‌های بهسازی و نوسازی امکان تاریخی جزیره است زیرا بافت‌های تاریخی دارای ارزش‌های فرهنگی و یا خاطرات ارزشمندی هستند که باید از آن صیانت شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر