جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان نسبت به استفاده کشاورزان و نخل داران از «قرص برنج» هشدار داد و گفت: نخل داران شهرستان دشتستان باید با یادآوری حوادث تلخ سال گذشته، با استفاده از قرص برنج، شیرینی برداشت خرما را به کام خود و خانواده‌هایشان تلخ نکنند...
کد خبر: ۷۶۹۱۶
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹

فکرشهر: رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان نسبت به استفاده کشاورزان و نخل داران از «قرص برنج» هشدار داد و گفت: نخل داران شهرستان دشتستان باید با یادآوری حوادث تلخ سال گذشته، با استفاده از قرص برنج، شیرینی برداشت خرما را به کام خود و خانواده‌هایشان تلخ نکنند.

به گزارش «فکرشهر» از روابط عمومی بهداشت و درمان دشتستان، ماریا خویش دوست اظهارداشت: در سال گذشته تعدادی از خانواده‌های نخل داران در شهرستان دشتستان به علت استفاده از قرص برنج (فسفید آلومینیم) دچار مسمومیت شدید شده و متأسفانه جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: دشتستان، بزرگ‌ترین قطب تولید خرمای استان بوشهر است که 330 واحد کارگاهی سنتی در سطح این شهرستان وجود دارد و تنها 21 واحد از این تعداد دارای پروانه ساخت کارگاهی هستند و با همکاری جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت شهرستان دشتستان از تمامی واحدهای سنتی و صنعتی خرما بازدید به‌عمل‌آمده است.

خویش دوست با اشاره به عدم تطابق محصولات کارگاه‌های فاقد مجوز با استاندارهای ملی ادامه داد: در کارگاه‌های سنتی خرما که فاقد مجوزهای بهداشتی هستند، کارهای بسته‌بندی به‌صورت دستی انجام می‌شود و به دلایل مختلفی ازجمله عدم رعایت بهداشت مناسب، استفاده از بسته‌های نامرغوب، استفاده از جعبه‌های غیراستاندارد و عدم جداسازی خرمای سالم از ناسالم موجب کاهش کیفیت محصول و سبب ایجاد آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی در محصول نهایی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت حفظ سلامت شهروندان، برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی با صدور اخطاریه و هشدار ممنوعیت استفاده از قرص برنج به مسوولین فنی، مدیران کارخانه‌ها، کارگاه‌های فراهم آوری خرما، شورای شهر، دهیاری‌ها و فعالین اجتماعی صورت گرفته است.

رییس شبکه بهداشت شهرستان دشتستان با بیان این که از سال 1384 سم «فسفید آلومینیم» از فهرست سموم مجاز مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی حذف‌شده است، خاطرنشان کرد: از کشاورزان و نخل داران عزیز تقاضا داریم، با توجه به ممنوع بودن قرص برنج در صورت استفاده از این قرص در کارگاه‌های خانگی و صنعتی خرما، سریعاً برای انجام اقدامات پیشگیرانه از مسمومیت به واحد بهداشت محیط مراکز خدمات جامع سلامت و اداره جهاد کشاورزی مراجعه نموده و یا با سامانه 190 تماس بگیرند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر