جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۱۹۷
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

فکرشهر: هرچند براساس قوانین طبیعت نورافشانی و گرما بخشی آفتاب مداوم است اما بدلیل چرخش زمین، در نیم کره شرقی و غربی این سیاره زمان شب و روز و بهره‌مندی موجودات زنده از نور خورشید متفاوت است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، با این حال پیشرفت علم و فناوری توسط بشر باعث شده تا اکنون این ستاره در شب نیز روشنی و گرما بخش خانه‌ها، شهرها و روستاها و منبع تامین انرژی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد دنیا باشد. 
خورشید به‌عنوان یک رآکتور هسته‌ای طبیعی، بسته‌های کوچکی از انرژی به نام فوتون را آزاد می‌کند، فوتون‌ها در مدت‌زمان تقریبی ۸.۵ دقیقه فاصله‌ی ۱۵۰ میلیون کیلومتری خورشید تا زمین را طی می‌کنند و این ذرات برای تولید انرژی خورشیدی سالانه و برآورده ساختن نیازهای انرژی جهانی کافی هستند.

سلول خورشیدی مؤلفه‌ اصلی پنلی است که با جذب نور آفتاب برق تولید می‌کند، انرژی خورشیدی برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ کشف شد( زمانی که دانشمندان در ایستگاه تلفن Bell کشف کردند درصورتی‌که سیلیکون را در مقابل نور خورشید قرار دهند، بار الکتریکی تولید می‌کند) و اندکی پس‌ از این کشف، از سلول‌های خورشیدی برای تقویت ماهواره‌های فضایی و کالاهای کوچک‌تری مثل ماشین‌حساب و ساعت استفاده شد.

با تهدید فزاینده تغییرات آب و هوایی بر اثر نشر بیش ‌از اندازه‌ کربن ناشی از توسعه صنعتی، بسیاری از کشورها به‌دنبال جایگزینی انرژی‌های تمیز بجای سوخت‌های فسیلی سنتی خود هستند، از میان همه جایگزین‌های انرژی، انرژی خورشیدی بیشترین هزینه را داشته است، با این‌حال، با درنظر گرفتن مزایا و معایب و کاهش ۸۰ درصدی قیمت پنل‌های خورشیدی در پنج سال گذشته، انرژی خورشیدی آینده‌ درخشانی خواهد داشت.

ازجمله مزایای انرژی خورشیدی پایداری، تاثیر کم بر محیط و استقلال انرژی است و معایب آن نیز خرابی زمین، آسیب به حیات وحش و کمبود مصالح است.

کشور ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی از مجموع ۳۶۵ روز سال در بیش از دوسوم مساحت خود و متوسط تابش ۴.۵ تا ۵.۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز از کشورهایی است که پتانسیل بالایی در زمینه انرژی خورشیدی دارد. 

دولت تدبیر و امید اردیبهشت ماه سال ۹۵ با هدف توسعه هر چه گسترده‌تر استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، تعرفه خرید تضمینی از نیروگاه‌های تولید کننده برق با استفاده از این انرژی‌ها را ابلاغ کرد که با این مصوبه تولید برق مزرعه‌های خورشیدی مورد حمایت قرار گرفت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید برق از گرمای پاک و بی انتهای خورشید افزایش یافت.

بوشهر نیز در زمره استان‌هایی با تعداد روزهای آفتابی بالا است که شرایطی مساعد برای تولید برق خورشیدی دارد، در این ارتباط راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در آن خیزش کرد طوریکه به گفته  مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان شمار نیروگاه‌های خورشیدی در این استان بوشهر به ۲۰ واحد رسیده‌است.

اردشیر مذکوری گفت: با در مدار قرار گرفتن نیروگاه خورشیدی ۲ مگاواتی دشت پلنگ، ظرفیت برق تولیدی بوشهر از انرژی خورشید به  ۲ هزار و ۵۷۰ رسید.

«افت ولتاژ» عنوان مشکلی است که ساکنان بخش شنبه و طسوج استان بوشهر سالیانی دراز را با آن سرکردند اما اکنون نیروگاه خورشیدی ۲ مگاواتی دشت پلنگ به همت بخش خصوصی و حمایت دولت احداث شده و در مدار توزیع قرار گرفته است تا روستاییان دشتی امید به خداحافظی با افت و قطعی‌های نابهنگام برق ببندند.

دشت پلنگ روستایی از توابع بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی و یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی استان بوشهر است که اکنون با میزبانی از یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق جنوب کشور به قطب تولید برق خورشیدی بوشهر بدل شده است، نیروگاهی که رهاورد آن کاهش فشار به شبکه و ثبات و پایداری در برق روستاهای این بخش و زمینه‌ای برای جهش تولید است.

نیروگاه خورشیدی؛ راهکار تامین برق پایدار در دشتی

به بیان مدیر برق دشتی استان بوشهر، این شهرستان جغرافیای پهناور و شرایطی متفاوت از سایر شهرستان‌های بوشهر دارد بنابراین استفاده از ظرفیت نیروگاه خورشیدی برای برق‌رسانی پایدار به بخش‌های این شهرستان راهکاری است که بازخورد مناسبی به همراه دارد.

جعفر میگلی نژاد گفت: تثبیت ولتاژ و توان شبکه در نقاطی که از مرکز تغذیه دور هستند از مزایای نیروگاه خورشیدی دشت پلنگ است و این امر برای پایداری برق منطقه در آینده دارای اهمیت است.

وی با اشاره به بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار در قرارداد ۲۰ ساله با دولت،  افزود: دشتی قطب نیروگاه‌های خورشیدی بوشهر است و گسترش نیروگاه‌های خرد برای پدافند غیر عامل از دیگر رویکردهایی است که در توسعه برق خورشیدی در شهرستان دنبال می‌شود.

سخنگوی شرکت توزیع برق استان بوشهر نیز گفت: نیروگاه ۲ مگاواتی خورشیدی با رفع مشکل ولتاژ در انتهای فیدر طولانی بخش شنبه کمک شایانی به تامین برق مشترکان منطقه می‌کند.

غلامرضا حشمتی ادامه داد: در فازهای بعدی پروژه، ظرفیت تولید انرژی در این نیروگاه به ۱۰ مگاوات توسعه می‌یابد و نتیجه آن رضایت‌مندی مردم منطقه فوق و بهبود کیفیت ولتاژ است.

همت سرمایه‌گذار بومی، تامین کننده پایدار برق شنبه و طسوج

نکته شایسته توجه در ورود بخش خصوصی به این پروژه این است که سرمایه‌گذاری از بخش شنبه دشتی که خود مشکلات برق منطقه را لمس کرده با عزم تولیدی به حل مساله کمک کرده‌است.

سرمایه‌گذار نیروگاه ۲ مگاواتی دشت پلنگ که خود از اهالی روستا است، به خبرنگار ایرنا گفت: دشت پلنگ و سایر روستاهای بخش شنبه و طسوج مشکل افت فشار و گاهی نیز قطعی برق داشتند.

او ادامه داد: در این شرایط کارگر و کشاورز روستایی که چند ساعت زیر آفتاب کار کرده و خسته به خانه می‌آمد با قطعی برق نمی‌توانست در خانه‌ای خنک استراحت کند.

رهام سلیمی پور با اعلام اینکه نیروگاه خورشیدی دشت پلنگ به مدار متصل شده‌است و بزودی با پلمب کنتور به صورت رسمی بهره‌برداری می‌شود، بیان کرد:  برق این نیروگاه کمک زیادی به پیشگیری از قطعی و ضعیف شدن برق این روستاها می‌کند.

سرمایه‌گذار نیروگاه خورشیدی دشت پلنگ گفت: بر اساس اعلام شرکت توزیع نیروی برق میزان مصرف از ۱۰۰ آمپر به ۵۰ کاهش یافته است و این به آن معنا است که دیگر شاهد افت ولتاژ در روستاهای شنبه و طسوج نیستیم.

با اینکه این سرمایه‌گذار از خدمتی که به هم محلی‌های خود کرده‌است و از نتیجه آن راضی بود اما به برخی از ناملایمات و مشکلات در مسیر به ثمر نشاندن این پروژه نیز اشاره کرد.

وی اذعان کرد: افزایش بهای ارز و تورم، سرمایه هزینه شده را نسبت به هزینه برآورد شده افزایش داده‌است و وسایلی که برای انجام طرح به سختی وارد کردم نیز مشمول ارز دولتی نشد.

سلیمی‌پور از مسئولان خواست از سرمایه‌گذارانی که برای رفع مشکلی در بخش‌های مختلف اقدام می‌کنند، دلسوزانه حمایت کنند.

 وی ادامه داد: مسئولان استانی برای ترخیص کالاهای وارد شده از گمرک پیگیری کردند و مهلتی یک ماهه برای ارائه معافیت مالیاتی یا پرداخت مالیات داده‌اند که امیدوارم مساله حل شود.

احداث نیروگاه خورشیدی برای سرمایه‌گذار هیچ ریسکی ندارد

استفاده از نیروی خورشید که بویژه در استان‌های جنوب کشور فرصت و موهبتی خدادادی است برای تولید برق، با دلایلی چون کاهش استفاده از سوخت فسیلی و پایان‌پذیر، بی نیازی به آب، استهلاک پایین و امکان تامین برق ناحیه‌ای و اتصال به شبکه توزیع، حمایت دولت از گسترش آن را انتقاد ناپذیر کرده‌است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با بیان اینکه همه نیروگاه‌های برق خورشیدی بوشهر در هفت سال اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه احداث شده‌است، اظهار کرد: برق تولیدی نیروگاه‌های احداثی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هیچگونه ریسکی برای آنها ندارد زیرا  برای مدت ۲۰ سال برق تولیدی آنها به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری می‌شود.

مذکوری ادامه داد: متقاضیان احداث نیروگاه‌های خورشیدی از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر برای پرداخت تسهیلات به صورت ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند و از مزیت‌های اصلی احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی این است که سرمایه‌گذاران با هر میزان آورده‌ای می‌توانند در اندازه‌های مختلفی اقدام به احداث نیروگاه‌های برق خانگی و صنعتی کنند.

حمایت دولت از احداث مزرعه برق خورشیدی علاوه بر تاثیر واضحی که بر تامین برق مورد نیاز کشور با هزینه زیست محیطی و مالی کمتر دارد، تاثیر بی شائبه‌ای نیز  بر اشتغال‌زایی و پیشگیری از مهاجرت از روستا و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ می‌گذارد.

روشنایی پایدار دشت پلنگ نمونه‌ای از به بار نشستن حمایت دولت از همت سرمایه‌گذاری بومی است، بررسی اقداماتی اینچنین، نشان می‌دهد تسهیل فرآیند و تلاش برای هموار کردن مسیر سرمایه گذاتری، بخش خصوصی را به سرمایه گذاری راغب می‌کند که پیامد آن بهره‌مندی هرنقطه کشور از رویدادهایی چنین با برکت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر