جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۲۳۳
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

فکرشهر: فرماندار تنگستان گفت: براساس تاکید وزیر نفت درمورد انجام مسئولیت‌های اجتماعی پروژه‌های نفت، این وزارتخانه باید در قبال اجرای پروژه "خط انتقال نفت گوره به جاسک" در این شهرستان، به این مهم عمل کند.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی فرمانداری تنگستان روز سه شنبه به نقل از عبدالحسن رفیعی‌پور افزود: مردم روستاهایی که از امکاناتی همچون مدرسه، سالن ورزشی و سایر موارد دیگر محروم هستند، در مورد عواید اجرا و عبور پروژه خط انتقال نفت سئوال می‌کنند که این اقدام چه نفعی برای شهرستان و مردم دارد.

وی بیان کرد: مردم دنبال این هستند که شرکت نفت در منطقه در قبال آسیب‌هایی که به زمین‌های دولتی، شخصی و محیط زیست وارد کرده‌است، سودی عمومی به روستانشینان این منطقه برساند.

فرماندار تنگستان با اشاره به اینکه تاکنون این شهرستان نهایت همکاری را با مجموعه نفت و اجرای پروژه خط انتقال نفت گوره به جاسک داشته است گفت: این پروژه مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌ نفت کشور است که می‌تواند دغدغه صادرات نفت کشور به کشورهای دنیا را برطرف کند.

وی یادآور شد: بحث مهم که در اجرای این پروژه مطرح است، مطالبات مردم و دستگاه‌های اجرایی مربوط در زمین‌های اجرای پروژه‌ است.

رفیعی پور اضافه کرد: یکی از طرح‌های خوبی که در مسیر خط انتقال نفت مورد آسیب واقع شده‌است، جنگل‌کاری منابع طبیعی و مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر در زمین‌های منطقه محمود احمدی در بخش مرکزی است.

وی افزود: مورد دیگر، بحث پرداخت عوارض مجموعه نفت به شهرداری اهرم است که مکاتبات آن انجام اما زمان‌بر شده و امید می‌رود هرچه سریع‌تر انجام شود.

فرماندار تنگستان گفت: در همین ارتباط با شکایت شهرداری، دادستانی ورود و چند بار حکم تعطیلی پروژه را داده بود که با دعوت از مدیریت اجرایی پروژه نفت، شورا و شهرداری اهرم و برگزاری چندین جلسه، همکاری لازم با مجریان پروژه انجام و طرح متوقف نشد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد محل احداث ایستگاه خط انتقال در حریم شهر اهرم و نصف دیگر در حوزه روستایی بخش مرکزی است، اضافه کرد: اگر مردم انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت را در بخش مرکزی ببینند، به طور حتم همراهی خواهند کرد و مشکلی پیش نخواهد آمد.

رفیعی پور از همکاری شوراهای اسلامی روستاها و دهیارانی که در توجیه و آرام‌کردن اعتراض‌های مردمی و جلوگیری از تجمع آنها در قبال اجرای این پروژه همکاری کرده‌اند، قدردانی کرد.

فرماندار تنگستان با اشاره به اینکه اجرای این پروژه تا پایان امسال به پایان می‌رسد گفت: با توجه به اینکه شغل اصلی مردم در بخش مرکزی شهرستان کشاورزی است، امید آنها به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است که آب باران به سفره زیرزمینی دشت ممنوعه اهرم و منطقه سرازیر شود.

وی ادامه داد: بخشی از طرح آبخوان‌داری در مراتع منطقه محمود احمدی تخریب شده که انتظار می‌رود در هفته آینده نمایندگان مجموعه نفت با همراهی بخشدار، مرکز تحقیقات کشاورزی و دهیاران از تخریب‌های صورت گرفته این طرح بازدید کرده و قسمت‌های آسیب دیده ترمیم شود.

رفعی‌پور گفت: در پایین دست مسیر خط انتقال، روستاهایی با تراکم بالا واقع شده که قسمت‌هایی از اراضی‌ که آب بارندگی در آنجا تقسیم می‌شده دچار تخریب و امسال با اولین بارندگی، سیلاب به سمت این روستاها سرازیر و باعث تخریب دیوار حفاظتی و آسفالت روستا می‌شود که نیاز به ورود جدی مجموعه نفت برای ترمیم و تقویت سازه‌های موجود است.

عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران تیرماه امسال با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی آغاز شد.

مبدا این خط لوله به طول یکهزار کیلومتر منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.

شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد دارای اهمیت فراوانی بوده که امروز به کانون توسعه ای مکران تبدیل شده است.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر